2026-07-17, 11:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Det är lätt tills det inte längre är så lätt. Hade börsen fallit med 50-60% under ett par år så hade det varit en annan melodi vi snackar om år av sparande som hade raderats.

Väldigt lätt att säga i snitt växer börsen 7-9% varje år men betydligt svårare att se halva sitt kapital raderat.
Det stämmer, därför är börsen för den som är långsiktig. Själv är jag mentalt beredd på att mina investeringar kan förlora 20-50%. Är man inte förberedd på det kan det bli en dyr historia.
Citera
2026-07-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krockers
Varför fattar inte folk att det är superlätt att bli rik på ränta på ränta?

Räcker ju med att sätta av ett par tusen varje månad i globala indexfonder så blir man automatiskt jätterik över tid.

Såklart kan inte alla investera mycket men de allra flesta som inte är evigt singlar och fattiga har ju ett överskottskapital.

Räcker ju med att man sätter av tex. 10 tkr per månad så har man ca 20 mkr efter 30 år om man får 10% avkastning per år. Om man investerar 10 tkr per person i en familj där båda tjänar bra så har man ju det dubbla.

Ändå är det ytterst få som har nåt kapital att tala om ens när de är i 60-årsåldern?

Kan ju hända saker som gör det svårt, familjemedlemmar i ekonomisk nöd ett par år. Sen 2 barn tätt inpå med vissa komplikationer, sen husbock mm.
Lite egna exempel som suger ut möjlighet till stort sparande. Om man tänker till ett varv extra så kan man tänka sig att det händer saker i livet hela tiden för alla.
Men är du ung och inte har annat än dig själv en bostadsrätt och ev katt, spara på medans du kan
Citera
2026-07-17, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbmobil9518
Kan ju hända saker som gör det svårt, familjemedlemmar i ekonomisk nöd ett par år. Sen 2 barn tätt inpå med vissa komplikationer, sen husbock mm.
Lite egna exempel som suger ut möjlighet till stort sparande. Om man tänker till ett varv extra så kan man tänka sig att det händer saker i livet hela tiden för alla.
Men är du ung och inte har annat än dig själv en bostadsrätt och ev katt, spara på medans du kan
Det är just därför man sparar när man kan. För att kunna klara av oförutsedda kostnader utan att behöva ta ett dyrt lån.
Citera
2026-07-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är just därför man sparar när man kan. För att kunna klara av oförutsedda kostnader utan att behöva ta ett dyrt lån.
Ja exakt men jag försökte bara förklara varför inte alla är rika. Jag ställde mig den frågan när jag var i 20års åldern sen dess har livet slagit hål på mina egna planer.
Citera
2026-07-17, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Det är lätt, tills det inte längre är det. Det är enkelt att säga att börsen i snitt växer 7–9 % om året, men betydligt svårare att se 50–60 % av sitt kapital försvinna, vi snackar flera år av sparande och ytterligare år av återhämtning.

Farsan brände sig under IT bubblan exempelvis, och lyckades aldrig riktigt komma tillbaka in i matchen på riktigt efter det och frågar man runt så är det inte helt ovanligt att de flestas äldres mentala modeller har korrigerats efter större finansiella händelser.

Konsekvensen av det är att jag har mer pengar på börsen än vad han har idag (exkl pension). Nu går det ingen nöd på honom men vill bara understryka att man inte ska vara blåögd efter de extremt goda åren vi haft.

Är man långsiktig och månadssparar, köper du även efter 50%-kraschen och snittar ner dig.

7-9% per år, är ett snitt. Ena året kan vara +20%, nästa -15 %, sedan +4% osv. Vollan är något något man bara måste acceptera, en av spelets regler. Ungefär som att det ibland regnar. Kan man inte hantera volla, även kraftig sådan, får spatt och paniksäljer - har man nog inte nerver för börsen öht. Eller är man lite ”överinvesterad”, odiversifierad eller gör något annat fel…
Citera
2026-07-25, 02:37
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Skatt är svårt att undvika hur du än gör men det finns flera sätt att få ner skatten 😉. Att skriva ut sig från Sverige gör ju att du får ner skatten som exempel.
Men tjänstepensionen som jag kontrollerar har jag lite mer möjligheter. Men har personer runt mig som kan allt om det där, men det tar man när det är dax.

Får inte dumsnåla heller.

Är det någon gång i livet det är bra att bo i Sverige så är det när man behöver dyr vård på ålderns höst. Det kostar hundratusentals kronor med ett benbrott i USA som jämförelse. Här är det mesta gratis.
Citera
2026-07-26, 07:43
Medlem
Vänta nu, läst en stor del av tråden och ingen sida verkar reflektera över vilken extrem period vi har haft i 40 års tid. Samhället, företag och stat lånar till max från framtiden och hoppas att det ska ge avkastning i vad de nu investerar i. Ingen tänker på att det tog 33 år att återhämta kraschen 1929.
Börsen kan fortfarande gå upp pga att obligationer är en katastrof men när de pengarna är slut så kommer börsen utan tvekan krascha säkert 80%.

Själv har jag cirka 1 miljon nätt och jämt, strax under 40 år, kan lägga undan 22k stabilt varje månad. Ingen tjej, inga barn, inga dyra intressen, investeringarna har gått skitdåligt och pengarna är mestadels sparade. Knappt fått avkastning från marknaden och gjort felaktiga beslut. Inga skulder.
Att få 10% per år är absurt i fonder. Men när jag var aktiv och trejdade så var det enklare att vara likvid länge för att sen gå in med hävstång 2x eller 3x och göra 15% relativt fort, sen kliva av.

Tvivlar att börsen komma stiga i samma takt kommande 10 år.
Citera
2026-07-26, 08:41
Medlem
Så här har det gått för mig

https://i.imgur.com/3k74hxT.jpeg

Man hör bara positivt i tråden och hur enkelt allt är men jag har gjort vad jag personligen har trott på och även trejdat en del (denna del har varit mest kostsam för kontot).

Jag har heller inte haft tålamodet i vissa affärer.

Nu har jag återigen cirka 1 miljon som är investerade i ädelmetaller alltihop. Nytt försök på överavkastning.

Spilld tid i form av förluster är värst.
Citera
2026-07-26, 10:02
Medlem
Citat:

Räcker ju med att sätta av ett par tusen varje månad i globala indexfonder så blir man automatiskt jätterik över tid.

Såklart kan inte alla investera mycket men de allra flesta som inte är evigt singlar och fattiga har ju ett överskottskapital.

Räcker ju med att man sätter av tex. 10 tkr per månad så har man ca 20 mkr efter 30 år om man får 10% avkastning per år. Om man investerar 10 tkr per person i en familj där båda tjänar bra så har man ju det dubbla.

Ändå är det ytterst få som har nåt kapital att tala om ens när de är i 60-årsåldern?

Du tittar på de senaste 15 årens ZIRP-QE zombieekonomi och utgår kallt att det är "normalen" som kommer gälla framöver.
Vad gör personen i ditt exempel om indexfonderna rasar med 50%, arbetslösheten och inflationen skenar?

Investera i all ära, men pengarna gör ingen nytta när du är död.
Citera
2026-07-26, 10:50
Medlem
Citat:

Det blir ju bara ränta-på-ränta-effekt OM avkastningen på kapitalet är högre än INFLATIONEN.
Inflation gör att värdet på kapitalet MINSKAR. 20 miljoner om 30 år kommer att vara värt mycket mindre än i dagens penningvärde.
Citera
2026-07-26, 12:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det blir ju bara ränta-på-ränta-effekt OM avkastningen på kapitalet är högre än INFLATIONEN.
Inflation gör att värdet på kapitalet MINSKAR. 20 miljoner om 30 år kommer att vara värt mycket mindre än i dagens penningvärde.

Effekten finns ju där ändå men som du säger så kommer den i vissa fall ätas upp av inflationen.

Kolla i tråden om sparkonton med hög ränta så hittar man gott om folk som inte fattat det.
Citera
2026-07-26, 12:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det stämmer, därför är börsen för den som är långsiktig. Själv är jag mentalt beredd på att mina investeringar kan förlora 20-50%. Är man inte förberedd på det kan det bli en dyr historia.

Samtidigt så kan vi ju konstatera genom att studera indexgrafer för de senaste 10-20 åren konstateta att dessa ras återhämtas relativt snabbt och att breda indexnedgångar snarare är att betrakta som köpsignaler.

Värre då med alla män som bara äger ett enda bolag och vet att de är bäst i världen på aktier.

Tänker på alla dem som brände sig i Fing, SBB ocj OP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in