2026-07-15, 14:47
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Vad ska du med pengar till när du är 60? Jag bränner mina pengar nu på att ha kul istället för att sitta och ruva på en massa pengar jag inte orkar spendera ändå när jag är gammal.

Som människa bör du ta hand om dig själv - fysiskt och mentalt. Ta hand om din ekonomi och ta hand om dina nära och kära. Gör du det är 60 inte gammalt.

// CC
Citera
2026-07-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Har också fått den uppfattningen. Betala av bostaden. Har själv haft den men ändrat mig helt när jag på allvar började investera.

Problemet med äldre och deras hus är inte bara att det binder kapital, det är ofta också en värdeförstöring då många äldre inte kan eller orkar att ta hand om sitt hus.

// CC
Man kan ha bostaden belånad, och på så sätt kunna underhålla den. Att inte amortera är inte detsamma som att konsumera upp pengarna.
Citera
2026-07-15, 14:59
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Som människa bör du ta hand om dig själv - fysiskt och mentalt. Ta hand om din ekonomi och ta hand om dina nära och kära. Gör du det är 60 inte gammalt.

// CC

60 är gammalt om man har ett bra minne, då kommer du ihåg hur lätt du gjorde allt du numer inte klarar vidare bra. Panchishobbies som fågelskådning och vinprovning intresserar mig inte.
Citera
2026-07-15, 15:10
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man kan ha bostaden belånad, och på så sätt kunna underhålla den. Att inte amortera är inte detsamma som att konsumera upp pengarna.

Helt klart så. Kan du förvalta ett kapital bättre än vad lånet kostar dig är det helt klart bättre att vara belånad.

Vad gäller underhåll tror jag inte pengar är problemet för många äldre utan dels att man inte "ser" behovet av underhåll och dels inte orkar.

// CC
Citera
2026-07-15, 15:12
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
60 är gammalt om man har ett bra minne, då kommer du ihåg hur lätt du gjorde allt du numer inte klarar vidare bra. Panchishobbies som fågelskådning och vinprovning intresserar mig inte.

😄 Full förståelse för det. Nu vet jag inte hur gammal du är. Själv är jag precis över 50 vilket är tillräckligt gammalt för att ha fått uppleva hur jag ändrar uppfattning om vad som är trevligt och kul samt vad som inte är det. 😉

// CC
Citera
2026-07-15, 15:33
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Man kanske borde göra om arvsrätten, och göra så att en visst del går till barnbarn.

50% är väl den obligatoriska laglotten som du inte kan förhandla bort, men 50% får du väl testamentera hur du vill? Du kan ju också välja att lägga allt i en KF och utse vem eller vad du vill som förmånstagare. Då kringgår du arvet om du är missbelåten med dina barn.

Citat:
För de flesta borde det inte vara omöjligt att vid 45-50 ha 1 miljon i sparkapital eller möjligtvis kunna få fram den summan tillsammans med ett billigt lån. Med lite energi och engagemang borde det inte vara omöjligt att få den att växa till 5 miljoner tills man är 55-60.

Dock, inget kommer gratis. Lite måste man göra på egen hand men det är som allt annat här i livet. "You get out what you put in."

// CC

Håller med om att man kan få ihop 1 miljon till 45-50, men att den sedan ska växa 500% på 10-15 år är orealistiskt. Sansad investering fördubblas (+100%) på ca 10 år.
Citera
2026-07-15, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
50% är väl den obligatoriska laglotten som du inte kan förhandla bort, men 50% får du väl testamentera hur du vill? Du kan ju också välja att lägga allt i en KF och utse vem eller vad du vill som förmånstagare. Då kringgår du arvet om du är missbelåten med dina barn.
Jo, men man kanske skulle göra det till en lag.
Citera
2026-07-15, 15:49
Medlem
Vem fan vill vänta i 30 år på att bli rik?

Dessutom är 10% avkastning efter skatt alldeles för högt, räkna med hälften.
10k i månaden lägger inte vem som helst undan heller, har du barn och familj så går mycket pengar åt till dom och huset.

Ska du spara 10k i månaden kommer du heller inte kunna unna dig något.
Glöm att köpa en ny bil för 200k eller dra ut på några resor varje år.
Citera
2026-07-15, 15:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Jo, men man kanske skulle göra det till en lag.

Jag är ambivalent. Å ena sidan tycker jag barn ska få ärva sina föräldrar om det finns tillgångar å andra sidan tycker jag att den som har kapitalet själv ska få bestämma hur det ska fördelas. Det är kapital som är intjänat, förvaltat och skattat för. Det kan liksom inte bli mer mitt än så. Vissa blåser sina pengar på nöjen och skräp och andra försakar sådant för att bygga en förmögenhet. Ponera att dina barn eller barnbarn är spelmissbrukare eller pundare och så ska det du sparrat ihop gå till en sådan. Då hade det ju varit fint om man istället kunde få välja vem eller vad som ens arv ska gå till.
Citera
2026-07-15, 15:57
Medlem
Citat:
Jag är ambivalent. Å ena sidan tycker jag barn ska få ärva sina föräldrar om det finns tillgångar å andra sidan tycker jag att den som har kapitalet själv ska få bestämma hur det ska fördelas. Det är kapital som är intjänat, förvaltat och skattat för. Det kan liksom inte bli mer mitt än så. Vissa blåser sina pengar på nöjen och skräp och andra försakar sådant för att bygga en förmögenhet. Ponera att dina barn eller barnbarn är spelmissbrukare eller pundare och så ska det du sparrat ihop gå till en sådan. Då hade det ju varit fint om man istället kunde få välja vem eller vad som ens arv ska gå till.
Barnen kan också vara pundare eller på något sätt vara någon eller några som inte borde få arvet.

I dag lever vi tills ungefär åttio år, barnen är då kanske sextio. Självklart ska de ha en del, men varför hela sin laglott?
Citera
2026-07-15, 17:03
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Håller med om att man kan få ihop 1 miljon till 45-50, men att den sedan ska växa 500% på 10-15 år är orealistiskt. Sansad investering fördubblas (+100%) på ca 10 år.

Du har rätt i att det kan låta mycket men 10 år för dubbling i min värld är dåligt såvida man inte är passiv. Med lite engagemang, nedlagd tid och lite chansning är 10-15% inte svårt att få och då kommer man ganska nära 5 miljoner på tio år. Lite mer engagemang och kunskap är 20-25% inte omöjligt.

Men som jag skrev innan. Du får inget gratis. Lite tid och engagemang måste man lägga ned. Precis som allt annat här i livet om man vill uppnå något som är över genomsnittet. "You get out what you put in."

// CC
Citera
2026-07-17, 11:22
Medlem
Det är lätt, tills det inte längre är det. Det är enkelt att säga att börsen i snitt växer 7–9 % om året, men betydligt svårare att se 50–60 % av sitt kapital försvinna, vi snackar flera år av sparande och ytterligare år av återhämtning.

Farsan brände sig under IT bubblan exempelvis, och lyckades aldrig riktigt komma tillbaka in i matchen på riktigt efter det och frågar man runt så är det inte helt ovanligt att de flestas äldres mentala modeller har korrigerats efter större finansiella händelser.

Konsekvensen av det är att jag har mer pengar på börsen än vad han har idag (exkl pension). Nu går det ingen nöd på honom men vill bara understryka att man inte ska vara blåögd efter de extremt goda åren vi haft.
Senast redigerad av har 2026-07-17 kl. 11:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in