2026-04-19, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
”Det är så lätt, bara att spara i över 40 år”

Undrar ju hur länge du har varit vuxen. 2, 3 eller 5 år?

Att kontinuerligt lägga undan 10 000:- är skitsvårt. Du skaffar barn, du blir sjuk, dina föräldrar dör, du går in i väggen etc.

Börsen kraschar. Banken går i konkurs. Räntorna skenar. Det blir krig.

Det är inte linjärt och förutbestämt.
Är säkert skitsvårt men klarar man inte ens att lägga undan 10% av sin nettolön så lever man över sina tillgångar
Citera
2026-04-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
En exempelekvation för en medelinkomsttagare med sambo och barn:
- Lön 32 000 kr = Ca. 26 000 kr brutto.
- Hus (inkl. drift, försäkring) 16 000 kr / 2 = 8000 kr.
- Abonnemang (streaming, musik, mobil) 1000 kr / 2 = 500 kr.
- Mat 6000 kr / 2 = 3000 kr.
- Bil (samtliga kostnader) 4000 kr / 2 = 2000 kr.
Det ger 12 000 kr efter att det basala är betalt, d.v.s. 2000 kr som ska räcka till allt annat. För majoriteten är det inte görbart.
Då får man öka sin lön och sänka sina levnadskostnader, med den låga lönen kan man tex inte bo i villa för 8 miljoner utan man får då bo i förorten där ett hus kostar 3 miljoner
Citera
2026-04-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Så ägare av företag anställer alltså idioter som chefer, varför gör de det?
Fördelen kan vara att de är väldigt resultatinriktade och för företaget framåt.
Nackdelen kan då vara att de är empatistörda narcissister som inte borde ha något personalansvar.
Finns alla sorter, bara läs i trådarna hur många som är missnöjda med sina chefer.
Citera
2026-04-19, 17:18
Medlem
Citat:
Jag klarar inte av att göra av med en inkomst jag får var månad så varför skulle jag då gå och låna pengar. Men du har säkert skulder långt upp över öronen och därför mår du dåligt när vi skuldfria lever loppan.
Vad menar du att jag har fel om?

Jag har skulder, som mer än väl förräntar sig.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-04-19 kl. 17:21.
Citera
2026-04-19, 18:06
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Var och varannan chefsposition läser man ju om att de är idioter

Jag har stött på min del av mindre lämpliga chefer men jag har stött på många många fler icke-chefer som absolut inte är chefsmaterial men som har har åsikter om hur dåliga chefer är. En bra medarbetare gör sin chef bra men få medarbetare förstår att det går åt båda håll. Icke-chefer tenderar bara att se åt ett håll.

// CC
Citera
2026-04-19, 19:19
Medlem
Citat:
Då får man öka sin lön och sänka sina levnadskostnader, med den låga lönen kan man tex inte bo i villa för 8 miljoner utan man får då bo i förorten där ett hus kostar 3 miljoner
Ett hus i förorten för 3 miljoner inklusive försäkring, el, vatten, sophämtning m.m. går garanterat på runt 16 000 kr med amortering och ränta. Och vilka levnadskostnader menar du att man skulle kunna kapa? Jag har endast tagit med det basala, som mat och bostad.

Ska tilläggas att jag själv är i en position där jag med enkelhet kan spara över 10 000 kr i månaden. Men till skillnad från dig så är jag införstådd med att livet kostar pengar och att alla inte är högutbildade, högavlönade och barnlösa människor. Det är i princip dom förutsättningarna som krävs för att din ekvation ska vara rimlig.
Citera
2026-04-19, 22:38
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Har jag sagt att jag gör långsiktiga prognoser baserat på en sparform som inte ens fanns 2006? Troligen finns den inte kvar om 10 år heller. Man räknar på det som varit konstant vilket är kapitalvinst på aktiesparkonto.

Avanza zero gav 113% på sina första 10 år (https://blogg.avanza.se/avanza-zero-firar-10-ar/). Detta är icke inflationsjusterat. Dvs inte speciellt bra alls. Men som med alla riskspel kan man ha tur i vissa perioder.

Det har visat sig att om man trycker upp pengar som fan och delar ut så ökar priset på aktier. Vi har haft 25%+ inflation (560% -> 420%) i samhället sedan 2020 och aktiemarknaden har betett sig som en värre bubbla länge.

Men sätt du en tusenlapp så hörs vi 2045 och kollar om det gjorde dig rik.

Jag är totalt upp 25x upp senaste decenniet så kanske därför jag är lite mer positivt inställd till börsen. Mestadels tur i starten och sedan dess shoppat mycket i dipparna(tyvärr oftast lite för tidigt dock).

Börsen är kul, ett spel i mänsklig psykologi och flockbeteende. Man kan skapa en teori, välja att agera efter den och så får man snabbt feedback på om man hade rätt eller fel, ger mig massa glädje.

Du har helt rätt i att när FED trycker upp nya pengar så går börsen upp. Det är dock inte att argument för att inte spara på börsen, snarare tvärtom.

Men yes, petar in en tusenlapp till i morgon och så hörs vi först igen om 20 år och ser resultatet 👍😊
Citera
2026-04-22, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Fördelen kan vara att de är väldigt resultatinriktade och för företaget framåt.
Nackdelen kan då vara att de är empatistörda narcissister som inte borde ha något personalansvar.
Finns alla sorter, bara läs i trådarna hur många som är missnöjda med sina chefer.
Kan en idiot vara resultatinriktad?
Företagsägere vill inte ha narcissister som chefer.
Citera
2026-04-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad menar du att jag har fel om?

Jag har skulder, som mer än väl förräntar sig.
Fel? Du citerar en text där inte ens ordet ”fel” står med?

Trist att din skuld förräntar sig, inte konstigt dock.
Citera
2026-04-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Ett hus i förorten för 3 miljoner inklusive försäkring, el, vatten, sophämtning m.m. går garanterat på runt 16 000 kr med amortering och ränta. Och vilka levnadskostnader menar du att man skulle kunna kapa? Jag har endast tagit med det basala, som mat och bostad.

Ska tilläggas att jag själv är i en position där jag med enkelhet kan spara över 10 000 kr i månaden. Men till skillnad från dig så är jag införstådd med att livet kostar pengar och att alla inte är högutbildade, högavlönade och barnlösa människor. Det är i princip dom förutsättningarna som krävs för att din ekvation ska vara rimlig.
Man har väl inte så mycket räntekostnader eller någon skuld om man köpt en så billig kåk.
Citera
2026-04-22, 13:23
Medlem
Citat:
Fel? Du citerar en text där inte ens ordet ”fel” står med?
Om du belånat dina bostäder och köpt aktier hade du haft mer.

Citat:
Trist att din skuld förräntar sig, inte konstigt dock.
Kanske var otydlig. Mitt lån gör att jag får in mer.
Citera
2026-04-23, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du belånat dina bostäder och köpt aktier hade du haft mer.

Kanske var otydlig. Mitt lån gör att jag får in mer.
Du har ingen aning om jag haft mer eftersom du inte har en aning om vilka aktier jag skulle köpt.
Men misstänker att du bara vill övertyga dig själv om att du är smart som har lån, men bli ännu smartare och gå låna mer, låna hundra miljoner, banken kommer ju inte neka dig eftersom det är en idiotsäker idé, eller varför lånar vi inte alla en miljard var och blir superrika, du har just funnit en evighetsmaskin, bankerna skulle slåss om att få låna ut en miljard till varje individ eftersom det är en idiotsäker idé, att Wallenberg och Buffet ids sitta och investera hela dagarna när de istället kunnat sitta på röven och lånat ut miljarder till drömmare som skulle förvandla deras silver till guld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in