2026-04-12, 12:35
Medlem
RudolfHutlers avatar
En hel del menar numera att blott vetenskapen kan förklara världen och att denna vetenskap har bevisat att människan under miljontals år har utvecklats från en encellig organism som i sin tur uppstod från död materia. Detta anses vara så självklart att man anses dum om man inte tror på detta

Men har ni som tror på evolutionen alls kollat på motståndarsidans synpunkter? Jag växte själv upp med Illustrerad vetenskap och den världsbild som där presenteras: vi består av död materia utan syfte, mål och mening.

Men plötsligt fann jag hemsidan Genesis.nu, och insåg att världen faktiskt kan förklaras annorlunda. Det där med evolution var inte lika självklart längre. Faktum är att evolutionsteorin tycks innehålla många återvändsgränder och logiska kullerbyttor.

Därför vill jag fråga er som tror på evolutionen, såväl ateister och Gudstroende: har ni alls bekantat er med de mothugg som exempelvis kreationister levererar? Eller lever ni i en bubbla vars existens ni livnär genom att blott läsa och lyssna på sådant som bekräftar det ni tror på?
Senast redigerad av RudolfHutler 2026-04-12 kl. 12:42.
Citera
2026-04-12, 12:44
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hej RudolfHutler,
Jo jag har bekantat mig mycket med kreationisternas tankar och de är möjliga, om, och ett stort om, om det inte vore för det här med fysikens lagar. De gäller oavsett om man tror på dessa lagar eller inte. De existerar, är konsekventa och gäller lika för allt och alla. Evolutionen skulle jag säga att vi ännu inte riktigt förstår eller vad det är för en slags styrande lag, men där tror jag mer det handlar om att vi ännu inte varit tillräckligt filosofiskt och fysikaliskt duktiga i vår analys än så länge. Men det kommer nog.
Citera
2026-04-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudolfHutler
En hel del menar numera att blott vetenskapen kan förklara världen och att denna vetenskap har bevisat att människan under miljontals år har utvecklats från en encellig organism som i sin tur uppstod från död materia. Detta anses vara så självklart att man anses dum om man inte tror på detta

Men har ni som tror på evolutionen alls kollat på motståndarsidans synpunkter? Jag växte själv upp med Illustrerad vetenskap och den världsbild som där presenteras: vi består av död materia utan syfte, mål och mening.

Men plötsligt fann jag hemsidan Genesis.nu, och insåg att världen faktiskt kan förklaras annorlunda. Det där med evolution var inte lika självklart längre. Faktum är att evolutionsteorin tycks innehålla många återvändsgränder och logiska kullerbyttor.

Därför vill jag fråga er som tror på evolutionen, såväl ateister och Gudstroende: har ni alls bekantat er med de mothugg som exempelvis kreationister levererar? Eller lever ni i en bubbla vars existens ni livnär genom att blott läsa och lyssna på sådant som bekräftar det ni tror på?
Går du igenom en livskris nu eller?
Många, eller alla, av kreationister argument går att förkasta genom bevis som inte går att motbevisas.
Gudstroende är väl lite ifrågasättande av evolutionen.
Citera
2026-04-12, 12:49
Medlem
Citat:
Den som bara lärt sig om evolution från illustrerad vetenskap lär vara ett lätt offer för myterna som sprids på en sådan sida.
Citera
2026-04-12, 12:50
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Varför skulle inte Gud ha kunnat skapa evolutionen menar du?
Citera
2026-04-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia

Vilken gud pratar du om?
Det finns hundratals att välja mellan.
Citera
2026-04-12, 13:17
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Vilken gud pratar du om?
Det finns hundratals att välja mellan.

Du får läsa på lite och på egen hand klura ut hur det kan komma sig att Gud både kan vara olika personer men samtidigt en och samma person. Det tänker jag inte göra åt dig.

Jag pratar om Gud som är konstnären som skapat den simulation vi lever i.
Citera
2026-04-12, 13:37
Medlem
Citat:

Ett kortfattat svar är att visst är det möjligt att gud skulle ha kunnat gjort det. Men det skulle samtidigt få gud att framstå som en sadistisk gud som valde denna plågsamma omväg. Gud skulle inte längre vara den goda och barmhärtiga gud som många vill tro på.
Citera
2026-04-12, 13:40
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Ett kortfattat svar är att visst är det möjligt att gud skulle ha kunnat gjort det. Men det skulle samtidigt få gud att framstå som en sadistisk gud som valde denna plågsamma omväg. Gud skulle inte längre vara den goda och barmhärtiga gud som många vill tro på.

Det framstår ju redan som det även nu. Gud är en person som har makt att ingripa men som bara tittar på medan allt kaos sker i världen.

Men jag tror att vi i framtiden kommer få svar på varför Gud egentligen är oskyldig och helt av kärlek. Men att vi i nuläget inte kan tänka ut vad det svaret skulle kunna vara.
Citera
2026-04-12, 13:45
Medlem
Citat:
Det framstår ju redan som det även nu. Gud är en person som har makt att ingripa men som bara tittar på medan allt kaos sker i världen.

Men jag tror att vi i framtiden kommer få svar på varför Gud egentligen är oskyldig och helt av kärlek. Men att vi i nuläget inte kan tänka ut vad det svaret skulle kunna vara.

Jo du har helt rätt i det.

Den fråga som du tar upp har ju bl:a med teodicèproblemet att göra. Skall inte gå in på det här. Men att gud skulle ha "skapat" evolutionen från början skulle ha förvärrat saken ytterligare. Det skulle ha inneburit en lång och plågsam omväg på miljoner/miljarder år, där många organismer fick lida i onödan medan det naturliga urvalet pågick (då bakterier utvecklades till djur med komplexa organ).
Citera
2026-04-12, 13:52
Medlem
HappyNewLivess avatar
Utan att gå in på några detaljer: evolution vs kreationism är en falsk dikotomi.

Verkligheten reduceras inte till slump eller design bara för att två läger råkar tro att det är de enda alternativen.

Resten av bråket är mest tradition, inte modern filosofi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in