2026-04-12, 11:59
Medlem
Salama-Blixts avatar
Synology har implementerat HCL‑policyn 4.0 (2025) för NAS, vilket innebär att endast Synology‑godkända diskar är fullt kompatibla. Detta kan påverka vilka diskar som faktiskt fungerar.

Detta betyder att inga tredjepartsdiskar (WD, Seagate, Toshiba, HGST) är godkända.
DSM kan blockera icke‑godkända diskar från att skapa lagringspooler.
Endast Synology‑diskar visas som Verified i DSM.

Synology påstår att man har tillåter tredjepartsdiskar igen, men utan full funktionalitet d.v.s. ingen volym‑deduplicering, livslängdsanalys, automatisk firmware‑uppdatering, support och ny pool mm.

https://kb.synology.com/sv-se/DSM/tutorial/Drive_compatibility_policies

Synology tillverkar inte sina egna hårddiskar. De är OEM‑diskar från etablerade tillverkare – främst Toshiba och Seagate, ibland även Western Digital – men med Synologys egen mjukvara och certifiering.

Informationen från Synology är så bristfällig att jag just nu avstår från att köpa en Synology NAS. Det känns riskfyllt och väldigt dyrt att köpa en Synology NAS, med den inlåsningseffekten de har med sin policy. Troligtvis också olagligt om det provades i EU-domstol. Hur som helst, Väldigt oseriöst.
Citera
2026-04-12, 12:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan inte tänka mig detta är begränsat till nytt, hur funkar det för oss som slängde i "vanliga" diskar innan synology började med den här skiten?
Citera
2026-04-12, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salama-Blixt
Synology har implementerat HCL‑policyn 4.0 (2025) för NAS, vilket innebär att endast Synology‑godkända diskar är fullt kompatibla. Detta kan påverka vilka diskar som faktiskt fungerar.

Detta betyder att inga tredjepartsdiskar (WD, Seagate, Toshiba, HGST) är godkända.
DSM kan blockera icke‑godkända diskar från att skapa lagringspooler.
Endast Synology‑diskar visas som Verified i DSM.

Synology påstår att man har tillåter tredjepartsdiskar igen, men utan full funktionalitet d.v.s. ingen volym‑deduplicering, livslängdsanalys, automatisk firmware‑uppdatering, support och ny pool mm.

https://kb.synology.com/sv-se/DSM/tutorial/Drive_compatibility_policies

Synology tillverkar inte sina egna hårddiskar. De är OEM‑diskar från etablerade tillverkare – främst Toshiba och Seagate, ibland även Western Digital – men med Synologys egen mjukvara och certifiering.

Informationen från Synology är så bristfällig att jag just nu avstår från att köpa en Synology NAS. Det känns riskfyllt och väldigt dyrt att köpa en Synology NAS, med den inlåsningseffekten de har med sin policy. Troligtvis också olagligt om det provades i EU-domstol. Hur som helst, Väldigt oseriöst.
Bra upplysning för de som ev. ska köpa ett Nas.
Men vill du diskutera något?
Citera
2026-04-12, 12:28
Medlem
Salama-Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Bra upplysning för de som ev. ska köpa ett Nas.
Men vill du diskutera något?

Synology påstår att man har tillåter tredjepartsdiskar igen. Dock hittar jag ingen tydlig information om detta.
Om man har tillåter tredjepartsdiska igen, så är det med förbehåll att du saknar full funktionalitet d.v.s. ingen volym‑deduplicering, livslängdsanalys, automatisk firmware‑uppdatering, support och ny pool mm.

Är det någon som kan bekräfta detta?
Citera
2026-04-12, 12:36
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Synology påstår att man har tillåter tredjepartsdiskar igen. Dock hittar jag ingen tydlig information om detta.
Om man har tillåter tredjepartsdiska igen, så är det med förbehåll att du saknar full funktionalitet d.v.s. ingen volym‑deduplicering, livslängdsanalys, automatisk firmware‑uppdatering, support och ny pool mm.

Är det någon som kan bekräfta detta?

Ja, de har backat ifrån detta för flera månader sedan. Dessutom berördes enbart enheter som kom ut under 2025, t ex DS425+ och DS1825+.

Tredjepartsdiskar kan användas fr o m DSM 7.3.
Citera
2026-04-12, 12:57
Medlem
Reidjis avatar
Kan det ha att göra med att WD m.fl tidigare släppte NAS-diskar som var SMR och inte CMR vilket ställde till ett helsike när man skulle återskapa en disk. Istället för ett par timmar tog det 40h+ med resultatet att folk klagade på Synology istället. Har märkt att det är många som inte känner till SMR och CMR.

Jag vet inte, men något måste det ha varit.
Citera
2026-04-12, 13:10
Medlem
Salama-Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Ja, de har backat ifrån detta för flera månader sedan. Dessutom berördes enbart enheter som kom ut under 2025, t ex DS425+ och DS1825+.

Tredjepartsdiskar kan användas fr o m DSM 7.3.

Vad jag har läst, så kan man nu använda tredjepartsdiskar igen, men tillåter inte full funktionalitet. samt inte ger någon support.

Vad som ska fungera efter återställning med DSM 7.3?
Installation: Fungerar,
Skapa pool: Fungerar,
RAID‑rebuild: Fungerar (men ibland långsammare),
Hot‑swap: Fungerar,
Grundläggande S.M.A.R.T.: Fungerar,
Full S.M.A.R.T.‑analys: Nej,
Prediktiv hälsa: Nej,
Support: Nej (ingen automatisk firmwareuppdatering (kanske uppenbart)).

Stämmer det ovanstående?

Tycker fortfarande det råder en del oklarheter från Synology.
Citera
2026-04-12, 13:34
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Vad jag har läst, så kan man nu använda tredjepartsdiskar igen, men tillåter inte full funktionalitet. samt inte ger någon support.

Vad som ska fungera efter återställning med DSM 7.3?
Installation: Fungerar,
Skapa pool: Fungerar,
RAID‑rebuild: Fungerar (men ibland långsammare),
Hot‑swap: Fungerar,
Grundläggande S.M.A.R.T.: Fungerar,
Full S.M.A.R.T.‑analys: Nej,
Prediktiv hälsa: Nej,
Support: Nej (ingen automatisk firmwareuppdatering (kanske uppenbart)).

Stämmer det ovanstående?

Tycker fortfarande det råder en del oklarheter från Synology.

Full smart-analys försvann i och med DSM 7.1 (tror jag att det var).
Automatisk firmwareuppdatering har alltid fungerat enbart för Synology-diskar.

Full smart-analys kan man fixa genom att installera Scrutiny i en Docker-container.
Citera
2026-04-13, 12:08
Medlem
swebarbs avatar
Även om dom har ändrat det så var det en anledning varför jag valde bort detta märke och köpte en ubiquiti nas istället. Förstår inte varför en nas tillverkare ska neka att man använder en hårddisk från ett visst märke

Sen är hårdvaran kass på deras nas jämfört med andra tillverkare men visst dom har bra mjukvara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in