2026-04-12, 10:23
Medlem
krommees avatar
Jag har precis lämnat mitt ex, vi har barn ihop, men en ny snubbe hon träffar så har min son knappt 3 år sagt att han gör konstiga saker med/på honom.

Hur fan går man vidare härifrån, barnet kanske menar något helt vanligt etc.
Citera
2026-04-12, 10:24
Medlem
Connykrims avatar
Vad är konstiga saker?
Citera
2026-04-12, 10:28
Medlem
grungewhores avatar
Är det din sons uttryck, "konstiga" saker. Eller är det något annat som du uttrycker ett eget ord för?

En treårings vokabulär är inte så utvecklat, så barnet kan ju mena något som du och han inte gör tillsammans, t ex kittlar eller snurrar honom på olika sätt.

Försök få barnet att på något sätt, utan att det känns som ett förhör, visa vad det "konstiga" är, innan du går vidare.
Citera
2026-04-12, 10:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Stort jävla alarm. Men svårt ändå. Barn kan få för sig saker. Om jag säger dumma saker om denna nya. Kanske mamma och pappa blir ihop igen och allt blir som det var förr. Bra.
Citera
2026-04-12, 11:05
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Jag har precis lämnat mitt ex, vi har barn ihop, men en ny snubbe hon träffar så har min son knappt 3 år sagt att han gör konstiga saker med/på honom.

Jag hade tagit det där på största allvar. Har du bra kontakt med exet? Försök att fiska där till att börja med.
Citera
2026-04-12, 12:32
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:

Be sonen förklara via kroppsspråk t.ex "kan du visa pappa vad för konstigt" utan att ställa ledande frågor.

Håll barnet ifrån denna person tills du vet med säkerhet att det inte händer något, nu vet vi inte hur ditt ex är men det är något som bör tas upp utan att vara anklagande.

Ring socialtjänsten och rådfråga, de kommer nog tycka att det rätt att säkra barnet från denna personen tills man vet mer.

Anklaga aldrig någon innan du vet något, en normal person accepterar och förstår den oro som kan uppkomma vid såna här händelser.

Du ska inte behöva bära denna oro själv, önskar dig lycka till och hoppas inget allvarligt händer.
Citera
2026-04-12, 12:49
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:

Hej Krommee,
Jag skulle dels fråga exet vad er son menar med det han säger, dels skulle jag be sonen göra "de konstiga sakerna" på dig så att du förstår vad det är han menar, samt tar reda på i vilken kontext det sker (ex leka kurragömma, titta på TV eller precis när man ska somna).

Då får du två berättelser, och så kan kan du bedöma om de är överensstämmande eller inte. När du fått kunskap om dessa två saker kan du besluta om nästa steg.
Citera
2026-04-12, 12:50
Bannlyst
Citat:

Stor jävla red flag att hon redan träffar en ny, låter honom träffa barnet och sedan gör konstiga saker med barnet. Skum jävla relation de har, där barnet är med när de träffas och sedan håller han på att göra konstiga saker med honom i enrum.

Fråga barnet vad han gör. Han kanske fingrar på barnets snopp.
Citera
2026-04-12, 20:46
Moderator
pbos avatar
Rubrik ändrad från:
Vad göra i situationen

Relationer och samlevnad --> Barn och familj
/Moderator
Citera
2026-04-13, 13:07
Medlem
Jag tror du måste ställa frågor. Öppna frågor, liksom. "Kan du visa vad det är för konstiga saker?" till exempel. Inte ledande, men utforskande.

Jag har en fyraåring. Han säger allt möjligt knepigt. Mamma är dum, pappa är död, mamma och pappa brukar slåss, pappa sover hela dagarna, jultomten kom hem till oss i morse, fröken på dagis brukar slå honom, alla barnen på dagis dricker kaffe till frukosten osv osv osv. Det behöver mao inte finnas någon anlending till oro, men det är helt klart värt att luska i i fall det kan ligga någon substans i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in