Citat:
Ursprungligen postat av
Fentfarbrorn
I USA så verkar det som att poliserna tränas till att tömma hela magasinet i bröstet på folk som ens misstänks kunna möjligtvis utgöra ett hot (typ Daniel Shaver), men min polare sa att svenska poliser ska skjuta ett skott i benet i första hand när de ska oskadliggöra någon. Men sen har vi den där killen med down's syndrom som för ett par år sedan höll i en leksakspistol och blev avrättad av ett gäng kvinnliga poliser i Sverige som tömde flera magasin i bröstet på honom.
Vad är det som gäller? Om jag går mot en polisman med en kniv i handen, vad är han tränad till att göra för att oskadliggöra mig egentligen?
Om det kommer till verkanseld skjuter man på största ytan, torso.
Pistol är inte ett garanterat magiskt övertag. En person med kniv kan förvånansvärt snabbt minska avståndet till en polis som ska dra upp sitt vapen och få iväg ett skott. Sikta på ett knä i en sån stressfull situation är otroligt riskfyllt för polisens säkerhet.
Poängen är att skydda polisen. Inte att vara barmhärtig för att man har en pistol mot en kniv. Upp med vapnet och skjut där du troligast får verkan dvs där du har störst chans att träffa.
Polisen har inte lyxen att vara efterkloka. Man utgår från att vapen som ser riktiga ut också är det. Mängden skott går såklart att diskutera då..