2026-04-11, 22:34
Medlem
Deglobaliseringen höjer priser för varor där volymerna minskar och där fasta kostnader är stora.
Det sänker då levnadsstandarden för oss. Vi åker på att betala mer av vår lön för en rad produkter.

Det kanske inte märks så mycket iom att många sådana produkter har haft en teknikutveckling som ökar kapacitet och egenskaper och prestanda till fast pris. Men nu kan då det stanna av. Eller det blir så att vill man har förbättringarna så kostar de.

En tanke som förts fram är att AI kan eventuellt kompensera för de levnadsstandard sänkande effekterna av deglobaliseringen. Dvs AI tillför ett positivt bidrag till tillväxten. Vilket kompenserar för det negativa bidrag som deglobaliseringen leder till.

För mobiltelefoner kan deglobaliseringen ge högre priser. Det finns t ex tre globala utvecklare av systemchip för nallar. Samsung, Qualcom och Huawei. Tar Huawei över hela kinesiska marknaden så minskar volymerna för Samsung och Qualcom. Det gör att dom måste ta ut ett högre styckepris för de mobiler som säljs. Vi kunder åker på att betala ett högre pris iom att det är färre kunder som är med och betalar de fasta kostnaderna.

AI lär knappast göra systemchipen eller mobiler billigare. Men det kan komma in och förbilliga ändra produkter. Kanske framförallt tjänster.

Varor kan bli dyrare men tjänster billigare. På så vis kan BNP/Capita stå still eller rent av öka lite.

Man får dock ha i bakhuvudet att AI påverkar BNP långsamt. Och att det finns inte i närheten av tillräckliga datacenter för någon större påverkan. Även om många byggs nu är det inte i närheten av vad som kommer behövas för en mer påtaglig påverkan i samhället.

Graf att begrunda. https://www.citadelsecurities.com/wp-content/uploads/sites/2/2026/02/Global-Intelligence-Crisis-1.png

Blå kurva: lediga jobb på Indeed för SW eng.
Svart kurva: totalt lediga jobb.

Som synes från ca förra sommaren så ökar efterfrågan på SW-folk. AI-verktyg lyckas inte (ännu) öka arbetslösheten i SW området.

Tankar om detta?
Kan AI kompensera för kostnadsökningarna som kommer av deglobaliseringen?
Citera
2026-04-11, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Deglobaliseringen höjer priser för varor där volymerna minskar och där fasta kostnader är stora.
Det sänker då levnadsstandarden för oss. Vi åker på att betala mer av vår lön för en rad produkter.

Det kanske inte märks så mycket iom att många sådana produkter har haft en teknikutveckling som ökar kapacitet och egenskaper och prestanda till fast pris. Men nu kan då det stanna av. Eller det blir så att vill man har förbättringarna så kostar de.

En tanke som förts fram är att AI kan eventuellt kompensera för de levnadsstandard sänkande effekterna av deglobaliseringen. Dvs AI tillför ett positivt bidrag till tillväxten. Vilket kompenserar för det negativa bidrag som deglobaliseringen leder till.

För mobiltelefoner kan deglobaliseringen ge högre priser. Det finns t ex tre globala utvecklare av systemchip för nallar. Samsung, Qualcom och Huawei. Tar Huawei över hela kinesiska marknaden så minskar volymerna för Samsung och Qualcom. Det gör att dom måste ta ut ett högre styckepris för de mobiler som säljs. Vi kunder åker på att betala ett högre pris iom att det är färre kunder som är med och betalar de fasta kostnaderna.

AI lär knappast göra systemchipen eller mobiler billigare. Men det kan komma in och förbilliga ändra produkter. Kanske framförallt tjänster.

Varor kan bli dyrare men tjänster billigare. På så vis kan BNP/Capita stå still eller rent av öka lite.

Man får dock ha i bakhuvudet att AI påverkar BNP långsamt. Och att det finns inte i närheten av tillräckliga datacenter för någon större påverkan. Även om många byggs nu är det inte i närheten av vad som kommer behövas för en mer påtaglig påverkan i samhället.

Graf att begrunda. https://www.citadelsecurities.com/wp-content/uploads/sites/2/2026/02/Global-Intelligence-Crisis-1.png

Blå kurva: lediga jobb på Indeed för SW eng.
Svart kurva: totalt lediga jobb.

Som synes från ca förra sommaren så ökar efterfrågan på SW-folk. AI-verktyg lyckas inte (ännu) öka arbetslösheten i SW området.

Tankar om detta?
Kan AI kompensera för kostnadsökningarna som kommer av deglobaliseringen?
Försöker snurra mitt huvud kring detta.
En dator, redan 2000 kostade 25000 för en bra sådan.
Index har gått upp, men du tänker att AI ska spä på detta?
Jag förstår ärligt talat inte ditt resonemang.
Citera
2026-04-11, 23:33
Medlem
"Varor kan bli dyrare men tjänster billigare. På så vis kan BNP/Capita stå still eller rent av öka lite."

Och det är bra?
Citera
2026-04-11, 23:52
Medlem
Citat:
Man får dock ha i bakhuvudet att AI påverkar BNP långsamt.
Va? Verkligen inte. Helt tvärtom.

Det är extremt skalbart. När en mjukvara är skapad så är det i princip copy-and-paste. Det har aldrig funnits något så latent omvälvande som AI eller helt enkelt mjukvara överlag. Har du det perfekta programmet så är det bara att kopiera och sprida, vilket du kan göra på sekunder över hela världen.

Jämför det med allt annat, där du måste flytta/skapa saker rent fysiskt. Så AI är allt annat än ”långsamt”. Det är det snabbaste möjliga, ingenting kan gå snabbare än information - det hade brutit mot universums lagar.

Minns du robotarna Kina visade i år? Det är ganska skalbart, hårdvaran går att massproducera och de hade kunnat skapa väldigt många sådana. Men vet du vad som är ännu mer skalbart? Vad som kan produceras ännu snabbare, över heler hela världen på sekunder sekund? Deras information - deras program - deras sätt att tänka - deras mjukvara.

Citat:
Självklart kommer saker att kosta mindre energi att skapa.

Men fördelningen av energi måste inte nödvändigtvis bli rättvis.

Jag drar ett extremt fall (det är effektivt när man ska förklara en poäng):

Tänk dig att en människa helt enkelt äger alla robotar och AI som kan göra allt bättre än vad människor kan. Varför skulle man betala människor då? Andra människor blir ju ur det perspektivet helt meningslösa, nästan en börda.

Det handlar inte bara om att saker går att skapa för mindre energi - det handlar också om ett livs/människovärde, ovh det kan baseras på olika saker beroende på vem man frågar. Men en psykopat hade sagt att människan inte har ett värde när maskiner kan arbeta effektivare.
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-12 kl. 00:11.
Citera
2026-04-11, 23:53
Medlem
triptykens avatar
Designen kring AI är att ge dig svaf du vill höra ... Sekunden du litar på den e du bränd. Kan inte svara mer auto vill inte att jag pratar.
Citera
2026-04-12, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Försöker snurra mitt huvud kring detta.
En dator, redan 2000 kostade 25000 för en bra sådan.
Index har gått upp, men du tänker att AI ska spä på detta?
Jag förstår ärligt talat inte ditt resonemang.
Index??

Vilken del är det du inte riktigt är med på?

A) att deglobalisering gör varor med stora fasta kostnader och stora volymer dyrare?

B) Att AI kommer bidra positivt till tillväxten. Säg 0.1%-enheter per år.

C) eller något annat.
Citera
2026-04-12, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Och det är bra?
Bra är en term för ditt personliga tyckande. Det har inget värde.

Prova med något kvantifierbart, avgörbart.
Citera
2026-04-12, 00:06
Medlem
Citat:
Index??

Vilken del är det du inte riktigt är med på?

A) att deglobalisering gör varor med stora fasta kostnader och stora volymer dyrare?

B) Att AI kommer bidra positivt till tillväxten. Säg 0.1%-enheter per år.

C) eller något annat.
A. Dyrar än vad ?
B. Hittepå, då AI minskar de facto kostnaden för många.
C. dunno
Citera
2026-04-12, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Va? Verkligen inte. Helt tvärtom.
Det finns människor som är experter på att avgöra en teknikförändrings påverkan på ekonomin.

Och för AI ligger dom på ett bidrag till tillväxten på ca 0.1%-enheter per år. Lite mer för en del.

Om du vill ha en seriös diskussion så behöver du luta dig mot något med kontakt i verkligheten.

Fantasier värre än den stolligaste SF-författaren fungerar inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Jag drar ett extremt fall (det är effektivt när man ska förklara en poäng):

Tänk dig att en människa helt enkelt äger alla robotar och AI som kan göra allt bättre än vad människor kan. Varför skulle man betala människor då? Andra människor blir ju ur det perspektivet helt meningslösa, nästan en börda.
Apropå stolliga fantasier.
Prova att visa vägen till det tillståndet då. Det kommer du inte klara av. Men varför utgår du då från att tillståndet skulle kunna uppkomma.
Citera
2026-04-12, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
A. Dyrar än vad ?
B. Hittepå, då AI minskar de facto kostnaden för många.
C. dunno
A) Tidigare
B) Nej, det är den nivå som de som är speciellt duktiga på att avgöra teknikskiftens påverkan kommit fram till.
Citera
2026-04-12, 00:19
Medlem
Citat:
Det finns människor som är experter på att avgöra en teknikförändrings påverkan på ekonomin.

Och för AI ligger dom på ett bidrag till tillväxten på ca 0.1%-enheter per år. Lite mer för en del.

Om du vill ha en seriös diskussion så behöver du luta dig mot något med kontakt i verkligheten.

Fantasier värre än den stolligaste SF-författaren fungerar inte.
Ah, ”Inga argument, bara hänvisa till en auktoritet?”-gamet?

Vi kan testa det;
Du har fel. Alla riktiga experter säger det. Schack matt.

Citat:
Apropå stolliga fantasier.
Prova att visa vägen till det tillståndet då. Det kommer du inte klara av. Men varför utgår du då från att tillståndet skulle kunna uppkomma.
Jag vet inte ens vad du vill ha förklarat, så nej?😄

Jag sitter gärna och bollar perspektiv. Men jag tänker inte sitta och spå framtiden i en oändligt detaljerad plan pch sen bemötas med ett ”Jaha, men experter håller inte med!”.

Vad är det du tycker är oklart i resonemanget?
- Förnekar du att mjukvara går att kopiera?
- Förnekar du att arbete går att automatisera?
- Förnekar du att psykopater finns?

Vad är det du inte håller med om? Säg vad det är du inte håller med om så kan vi reda ut det, istället för ”experter håller inte med!”

Vem är förresten expert, enligt dig? Vad skulle du säga om jag säger att jag jobbar med det? Vad jobbar du med? Inte för att jag tycker att det är ett giltigt argument, men ska vi gå down that lane så tror jag att det blir en återvändsgränd för dig.

Jag har förklarat mitt resonemang. Du har bara sagt ”experter håller inte med”

BTW:
Experter håller med mig också. Kan du tänka dig? Till och med experter kan ha olika perspektiv!🤯 WTF!?

Och vet du vad - det finns till och med experter som ändrat åsikt. Vad fan gör vi då?

Vad kan hända härnäst?! Kommer bilexperter att ha olika favoritbilar eller?🤯 Eller forskare som har olika slutsatser? Vad ska vi ta oss till när vi inte längre kan hänvisa till en auktoritet? Hmm.
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-12 kl. 00:45.
Citera
2026-04-12, 00:23
Medlem
Citat:
A) Tidigare
B) Nej, det är den nivå som de som är speciellt duktiga på att avgöra teknikskiftens påverkan kommit fram till.
Vad vet du om AI? och hur det påverkar mitt jobb. Gör massa saker snabbare - därav billigare.
Du sitter o hittar på för att förminska vad AI kan göra för oss.
Motståndare till AI kanske? Rädd att förlora ditt jobb?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in