2026-04-11, 22:29
Medlem
Sitter nu en lördagkväll, klockan är va 22:30 och ska skicka ett mail ang. en tjänst som jag har gått vidare i, i ansökningen. Dvs detta är inte första kontakten vi har.
Men de slog mig, ses de som oproffsigt att skicka mejl så här sent på helgkvällarna? Finns det olika "stadier" i när och till vem man skickar?
Skickar jag inom företaget så kan jag dra iväg de när som helst utan att tveka. Men jag tänker kanske utåt sett, hur ser de ut för kunder och ev framtida jobbpartners?

Hade ni ens bryt er, och bara kört iväg ert jobbrelaterad mail?
Citera
2026-04-11, 22:32
Medlem
Oversittarchefens avatar
Ingen bryr sig.
Citera
2026-04-11, 22:33
Medlem
Ja, oproffsigt. Finns inga fördelar med att skicka mejl sent på lördagskvällar.
Citera
2026-04-11, 22:34
Medlem
Stormivattenglass avatar
Förstår inte riktigt. Ska du skicka ett mail till ett företag du har sökt jobb hos? Vad menar du med "kunder och framtida jobbpartners" ?
Citera
2026-04-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Förstår inte riktigt. Ska du skicka ett mail till ett företag du har sökt jobb hos? Vad menar du med "kunder och framtida jobbpartners" ?

Ja, den aktuella situationen är att jag dka skicka svar till ett företag jag söker jobb hos. Dvs framtida jobbpartners.

Men jag breddade frågan lite till hur kunder ser på det😊
Citera
2026-04-11, 22:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Mitt råd är att du skickar mailet på måndag istället, lägg mailet i utkast och dra iväg det senare eller så har väl outlook nu funktionen som skickar mailet automatiskt kl 08:00 nästa vardag
Citera
2026-04-11, 22:50
Medlem
Tranquility Bass avatar
Jag skulle vänta till måndag att skicka finns inga fördelar med att skicka utanför normal arbetstid så länge det inte är viktigt.
Citera
2026-04-11, 22:51
Medlem
Tranquility Bass avatar
Stämplas inte mailet med tiden man skickade det även om lagt in en annan tid?
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Mitt råd är att du skickar mailet på måndag istället, lägg mailet i utkast och dra iväg det senare eller så har väl outlook nu funktionen som skickar mailet automatiskt kl 08:00 nästa vardag
Citera
2026-04-11, 22:53
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Ja, oproffsigt. Finns inga fördelar med att skicka mejl sent på lördagskvällar.
Men vilka är nackdelarna?

Detta har aldrig någonsin ens slagit mig. Sitter svennefjantarna och lägger märke till när mejlet om budgetförslaget avsändes och tänker ”hmmm? Jaså Kjell-Åke är vaken 22.30? Varför sover inte han? Är det psykisk ohälsa eller dåligt samvete som håller honom vaken om kvällarna”?

Vilket jävla pajasfolk.
Citera
2026-04-11, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtrude
Sitter nu en lördagkväll, klockan är va 22:30 och ska skicka ett mail ang. en tjänst som jag har gått vidare i, i ansökningen. Dvs detta är inte första kontakten vi har.
Men de slog mig, ses de som oproffsigt att skicka mejl så här sent på helgkvällarna? Finns det olika "stadier" i när och till vem man skickar?
Skickar jag inom företaget så kan jag dra iväg de när som helst utan att tveka. Men jag tänker kanske utåt sett, hur ser de ut för kunder och ev framtida jobbpartners?

Hade ni ens bryt er, och bara kört iväg ert jobbrelaterad mail?
Det går alltid att få den skicka iväg med tidsstämpel, även för teams. Lite problematiskt med teams grupper, där går det inte att skapa per tid, men just meddelande går att schemalägga.
Citera
2026-04-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Men vilka är nackdelarna?

Detta har aldrig någonsin ens slagit mig. Sitter svennefjantarna och lägger märke till när mejlet om budgetförslaget avsändes och tänker ”hmmm? Jaså Kjell-Åke är vaken 22.30? Varför sover inte han? Är det psykisk ohälsa eller dåligt samvete som håller honom vaken om kvällarna”?

Vilket jävla pajasfolk.
Jag bryr mig inte, men vissa folk vill per defintioner inte blir störda på helgen, och skickar man mail då så kan man få till baka "Jag jobbar inte på helg". Men likväl sitter den störda personen och läser mail på helgen. Skumt s humle, dumt sa dumle.
Citera
2026-04-11, 23:04
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Jag bryr mig inte, men vissa folk vill per defintioner inte blir störda på helgen, och skickar man mail då så kan man få till baka "Jag jobbar inte på helg". Men likväl sitter den störda personen och läser mail på helgen. Skumt s humle, dumt sa dumle.
Precis. Och hur ser han att mailet ens kom? Mailen kollar man väl under dagen? Eller har folk notifikationer på så att det pingar till i telefonen varje gång något landar i inkorgen? Det är för mig ett helt obegripligt koncept. Varför har man det? Man får mail och skit hela tiden, varför vill man ha en notifikation två gånger i timmen dygnet runt?

Folk är knepiga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in