2026-04-11, 21:22
Medlem
Arkiverads avatar
Hej, frågan kring jobb, utbildning och lön kommer upp en del på flashback. Många användare beklagar sig ofta över olika yrkesgrupper, så som socionomer, hantverkare, reportrar m.m. Och deras respektive löner som de anser bör vara noll kronor i månaden eller lägre.

Tänker tex på trådar som denna: (FB) Vad tjänar en simpel svt reporter?

Min fråga är vad jobbar alla dessa personer själva med? Anser de själva att de har rätt lön?
Citera
2026-04-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiverad
Hej, frågan kring jobb, utbildning och lön kommer upp en del på flashback. Många användare beklagar sig ofta över olika yrkesgrupper, så som socionomer, hantverkare, reportrar m.m. Och deras respektive löner som de anser bör vara noll kronor i månaden eller lägre.

Min fråga är vad jobbar alla dessa personer själva med? Anser de själva att de har rätt lön?

Jag tycker bara inte att Mats Knutsson SVT ska ha en lön på 95 000 kr/månaden. Omöjligt dessutom att hitta info om hans utbildningsbakgrund, märkligt då han ska kommentera inrikespolitik. Jag anser att det är mycket viktigt att SVT anställer folk med rätt utbildning. Speciellt när skattemedel strösslas över verksamheten och fake news blivit ett begrepp.
Citera
2026-04-11, 21:42
Medlem
Citat:

Det handlar inte om att man tycker andras löner är bra eller dåliga. Det handlar om att det är orimligt att det ska läggas fantasilöner på simpla SVT-reportrar när de som utför jobben är så otroligt usla. Att våra skattepengar slösas på sådan skit är de flesta trötta på. Däremot har jag stor respekt för att exempelvis en hantverkare som skapar någon form av värde som efterfrågas tjänar helt OK.
Citera
2026-04-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Det handlar inte om att man tycker andras löner är bra eller dåliga. Det handlar om att det är orimligt att det ska läggas fantasilöner på simpla SVT-reportrar när de som utför jobben är så otroligt usla. Att våra skattepengar slösas på sådan skit är de flesta trötta på. Däremot har jag stor respekt för att exempelvis en hantverkare som skapar någon form av värde som efterfrågas tjänar helt OK.

Tack. Precis vad jag vill få sagt.
Citera
2026-04-11, 22:26
Medlem
Xpander-s avatar
Jag är day trader, har ingen lön och har inte haft det på 5 år..
Senast redigerad av Xpander- 2026-04-11 kl. 22:32.
Citera
2026-04-11, 22:32
Medlem
Arkiverads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Jag är day trader, har ingen lön och har inte haft det på 5 år.

Tycker du att ditt jobb är viktigare än någon av de jobben du klagar på?

Dvs bidrar du mer än de yrkesgrupper du kritiserar för att inte bidra till samhället och samtidigt får för hög lön?
Citera
2026-04-11, 22:33
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Tycker du att ditt jobb är viktigare än någon av de jobben du klagar på?

Dvs bidrar du mer än de yrkesgrupper du kritiserar för att inte bidra till samhället och samtidigt får för hög lön?

Det är skillnad på att finansiera sitt egna leverna, än att parasitera/tvångsfinansieras via andra/skatt.
Citera
2026-04-12, 00:34
Medlem
Arkiverads avatar
Citat:
Det är skillnad på att finansiera sitt egna leverna, än att parasitera/tvångsfinansieras via andra/skatt.

Du bidrar ju inte till något annat än att sälja/köpa värdepapper - som ofta baseras på arbetares insats i företaget - du bidrar inte direkt till företagets lönsamhet och spekulerar med dess värde.

Är inte det också en form av parasit?

Sen är kanske day trader ett ganska ointressant fenomen i sammanhanget. Skulle gärna höra om andra och deras yrken.
Citera
2026-04-12, 01:12
Medlem
Jag tror inte att jag har kommenterat andras lön, men jag jobbar med att fixa CNC-maskiner och tjänar 29 000 kr i månaden efter skatt. Och ja, 95 000 är orimligt för sånt trams.
Citera
2026-04-12, 05:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Alla på flashback är miljonärer som jobbar med sina drömjobb eller äger sitt eget mycket framgångsrika företag. Visste du inte det?

Innan mod tar bort mitt inlägg, nej det är inget raljerande. Det är det intrycket man får när man läser "vad tjänar du-trådar".
Tycker rätt många inte förtjänar lön. Är pensionär och har 18000 före skatt.

SVT snubben som fick fel burgare och grinade, vad tjänar han? Vad borde han tjäna?
Citera
2026-04-12, 05:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Lite så, har man finansierat samhället 45år kan man ha synpunkter både på hur samhället ser ut och på hur det finansieras. En av anledningarna jag slutade arbeta var att jag kände inte för att fortsätta finansiera skiten.

Edit: 37år år blev det. Räknade bakåt lite.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-04-12 kl. 05:16.
Citera
2026-04-12, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Alla på flashback är miljonärer som jobbar med sina drömjobb eller äger sitt eget mycket framgångsrika företag. Visste du inte det?

Innan mod tar bort mitt inlägg, nej det är inget raljerande. Det är det intrycket man får när man läser "vad tjänar du-trådar".

Det gäller alla utom mods. Det är därför modsen är så bittra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in