2026-04-12, 09:10
Medlem
Kanske lägre marknadspris, då det är begränsat vem som kan köpa?
Citera
2026-04-12, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Vad är egentligen poängen med 55+boenden?

Varje gång jag sitter och Hemnet-knarkar hamnar jag oundvikligen på någon BRF med åldersgräns och varje gång blir jag lika förvirrad över priset. Lägenheterna kostar ungefär två tredjedelar av priset jämfört med liknande vanliga objekt utan åldersgräns. Avgifterna är låga och det brukar alltid finnas pool, bastu, gym och en massa andra bekvämligheter.

Hur går det ihop? Någon måste ju tjäna på att bygga de här husen?

Driftkostnaderna borde rimligtvis vara högre med alla faciliteter samtidigt som man säljer lägenheterna billigare än marknaden i övrigt. Finns det skattelättnader, subventioner eller andra incitament som gör det lönsamt att bygga den här typen av boenden?

Jag är ofta på hemnet och har aldrig sett nån åldersgräns. Däremot vanligt på hyreslgh
Citera
2026-04-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Jag närmar mig 55 var finns dessa drömboende? Får man ta med barn?

Ja om dom är över 55🙂 Läste om en tant på 96. Hon hade med lille sonen på 75
Citera
2026-04-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Skönt att någon tänker på var de mindre belevade (ouppfostrade) ska bo 🙂

Hahaha, mindre bemedlade eller mindre belevade. Så lika ord men ändå olika i betydelse.
Fick också mig ett gott skratt, tackar! (No hard feelings, hoppas jag. Ville bara nämna utan att vara polizei)
Citera
2026-04-12, 17:39
Medlem
Typisk trådstart där någon kastar fram ett fantasifullt ”vaffö xxxxxxx” påstående som är just bara fantasier eller allmänt korkat, och sen försvinner…..
Citera
2026-04-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Typisk trådstart där någon kastar fram ett fantasifullt ”vaffö xxxxxxx” påstående som är just bara fantasier eller allmänt korkat, och sen försvinner…..

Ja, har aldrig hört talas om något "55+boende".

"65+"-boende med lägre kostnader och högre standard finns. Eftersom försörjningen inte längre hänger ihop med var man bor kan man flytta någonstans där man får mycket boende för pengarna.

Det skiljer ungefär en faktor 10 mellan Bromma och Bergslagen..
Citera
2026-04-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Finns väldigt många såna hus i Stockholm. Finnbodas trädgårdar, BRF Enstagården (Lägenheterna i denna går för hälften av alla andra lägenheter runt om), BRF Mockasinen Nr 1 (säljs för runt 40k/kvm jämfört med snittpriset på 55k i området). I Göteborg har jag en släkting som bor i BRF Tornhuset, kostar 35k/kvm där, vilket är ca halva priset jämfört med området.

Det är svårt att hitta exempel eftersom det inte finns något riktigt sätt att söka efter såna bostäder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in