2026-04-11, 21:15
Medlem
Vad är egentligen poängen med 55+boenden?

Varje gång jag sitter och Hemnet-knarkar hamnar jag oundvikligen på någon BRF med åldersgräns och varje gång blir jag lika förvirrad över priset. Lägenheterna kostar ungefär två tredjedelar av priset jämfört med liknande vanliga objekt utan åldersgräns. Avgifterna är låga och det brukar alltid finnas pool, bastu, gym och en massa andra bekvämligheter.

Hur går det ihop? Någon måste ju tjäna på att bygga de här husen?

Driftkostnaderna borde rimligtvis vara högre med alla faciliteter samtidigt som man säljer lägenheterna billigare än marknaden i övrigt. Finns det skattelättnader, subventioner eller andra incitament som gör det lönsamt att bygga den här typen av boenden?
Citera
2026-04-11, 22:37
Medlem
Tranquility Bass avatar
Har du några länkar som visar att det kostar 2/3? Pool, i Sverige är det väl få lägenheter som har tillgång till pool? Känns som du ska vandra tillbaka till skogen.
Citera
2026-04-11, 22:38
Medlem
BalduinGrollers avatar
Jag närmar mig 55 var finns dessa drömboende? Får man ta med barn?
Citera
2026-04-11, 22:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
De räknar med väldigt lite underhåll och reparationer på bostäderna då de över 55 oftast är lugna personer.

Få ungar i området som förstör.
Citera
2026-04-11, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De räknar med väldigt lite underhåll och reparationer på bostäderna då de över 55 oftast är lugna personer.

Få ungar i området som förstör.
Sedan vad ingår, el, vatten mm eller debiteras det utöver, om det finns pool, är den gratis (?), finns många olika debiteringsvarianter. (Typ som staten, vissa är skatter andra är avgifter)
Citera
2026-04-11, 23:42
Medlem
Finns även 55+ vid kommunala hyresbolag,
lite äldre folk är oftast lugnare och vill även ha det lite lugnt omkring sig.
Väldigt ofta det är hiss i sådana hus, en som jag känner på på 55+ i vanlig hyresrätt,
skapligt nyrenoverat i handikappvänligt maner med tvätt/tork i badrummet och istället
för tvättstugan i källaren så har de ett mini gym med bastu och relax, normal hyra med
värme/kallvatten, el och varmvatten tillkommer. Finns ett antal 1r, 2r och 3r i det huset.

På ett annat ställe i stan så finns det ett liknande större hus (55+) fast i BRF och skapligt nytt,
de har aktivitetsrum, hobbyrum, litet spa (som även används till bokningar av fotvård-frisör-massage), ett litet fik som drivs av de som bor där, en liten park under tak samt modernt med alla bekvämligheter. Men där har de nästan riktat in sig på de blivande äldre som sålt villa och behöver ett enklare liv utan en massa skötsel, även de som bott i något hus med trappor och vill slippa dom på ålderns höst. Insatsen ligger mellan 1-2 miljoner beroende på storleken på lägenheten, finns även odlingsmöjligheter i pallkrage om man vill ha det, lägenheterna i markplan har uteplats. En gammal chef till mig bor där nu och han sålde villan när han gick i pension och skulle varva ner som pensioner,
träffar han rätt ofta och han stormtrivs säger han, träffar mer likasinnat folk nu än han gjorde förr och har tid över till det mesta. Skaplig pension och 1 mille över på banken efter villan och när han betalat
för lägenheten.

Nog tycker jag att 55+ boenden är bra, men själv får jag väl rikta in mig på något 70+ boende
alternativt ett demensboende när den tiden kommer, bor tillräckligt bra nu och kroppen är i fin form.
Citera
2026-04-12, 02:17
Medlem
kalkryggars avatar
Jag vet att det finns vissa stiftelser som sitter på förmögenheter och kan subventionera priset för boenden.

Men skulle man kunna få en länkjävel till något som TS pratar om?
Citera
2026-04-12, 06:00
Medlem
Onanikrems avatar
Aldrig sett något sådant boende, men jag letar heller inte nytt boende. Seniorboende brukar tvärt om vara dyrare än vanliga hyresrätter. Just pga. närheten till hemtjänst och eventuella gemensamma utrymmen.

Däremot kan många äldre bo i väldigt billiga bostadsrätter då föreningen har god ekonomi och lån är betalda, köpa i de föreningarna är inte billigt. Även äldre hyresrätter kan vara snuskigt billiga.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-04-12 kl. 06:05.
Citera
2026-04-12, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag vet att det finns vissa stiftelser som sitter på förmögenheter och kan subventionera priset för boenden.

Men skulle man kunna få en länkjävel till något som TS pratar om?
Precis, en stiftelse som subventionerar boende för mindre belevade. Någon har skänkt sin förmögenhet för att hjälpa de som inte haft det lika bra. Det finns ju många sådana boende. Alla minns väl de som Socialdemokraterna hyrde ut till partitoppar istället för fattiga? Är det brf så äger de väl mera av huset och får därför låg månadsavgift.
Citera
2026-04-12, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Precis, en stiftelse som subventionerar boende för mindre belevade. Någon har skänkt sin förmögenhet för att hjälpa de som inte haft det lika bra. Det finns ju många sådana boende. Alla minns väl de som Socialdemokraterna hyrde ut till partitoppar istället för fattiga? Är det brf så äger de väl mera av huset och får därför låg månadsavgift.
Skönt att någon tänker på var de mindre belevade (ouppfostrade) ska bo 🙂
Citera
2026-04-12, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Skönt att någon tänker på var de mindre belevade (ouppfostrade) ska bo 🙂
Blev kanske fel ord. Men typ fattigpensionär.
Citera
2026-04-12, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Blev kanske fel ord. Men typ fattigpensionär.
Jag fattade. Men du gav mig ett litet fniss på morgonen, det tackar jag för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in