Finns även 55+ vid kommunala hyresbolag,
lite äldre folk är oftast lugnare och vill även ha det lite lugnt omkring sig.
Väldigt ofta det är hiss i sådana hus, en som jag känner på på 55+ i vanlig hyresrätt,
skapligt nyrenoverat i handikappvänligt maner med tvätt/tork i badrummet och istället
för tvättstugan i källaren så har de ett mini gym med bastu och relax, normal hyra med
värme/kallvatten, el och varmvatten tillkommer. Finns ett antal 1

r, 2

r och 3

r i det huset.
På ett annat ställe i stan så finns det ett liknande större hus (55+) fast i BRF och skapligt nytt,
de har aktivitetsrum, hobbyrum, litet spa (som även används till bokningar av fotvård-frisör-massage), ett litet fik som drivs av de som bor där, en liten park under tak samt modernt med alla bekvämligheter. Men där har de nästan riktat in sig på de blivande äldre som sålt villa och behöver ett enklare liv utan en massa skötsel, även de som bott i något hus med trappor och vill slippa dom på ålderns höst. Insatsen ligger mellan 1-2 miljoner beroende på storleken på lägenheten, finns även odlingsmöjligheter i pallkrage om man vill ha det, lägenheterna i markplan har uteplats. En gammal chef till mig bor där nu och han sålde villan när han gick i pension och skulle varva ner som pensioner,
träffar han rätt ofta och han stormtrivs säger han, träffar mer likasinnat folk nu än han gjorde förr och har tid över till det mesta. Skaplig pension och 1 mille över på banken efter villan och när han betalat
för lägenheten.
Nog tycker jag att 55+ boenden är bra, men själv får jag väl rikta in mig på något 70+ boende
alternativt ett demensboende när den tiden kommer, bor tillräckligt bra nu och kroppen är i fin form.