2026-04-11, 15:28
Medlem
Under pandemin började läkare med den fula ovanan att på distans, systematiskt ordinera palliativ vård för gamla som uppvisade covid-symptom, utan att ens ha träffat och undersökt dem. Något som t.ex. Dagens Nyheter och Senioren skrivit om tidigare.

Den fula ovanan har läkare fortsatt med även efter pandemin... det ordineras fortfarande s.k. "trygghetsinjektioner" för fullt utan att läkarna ens undersökt de berörda. Något som SVT skriver om.

Ulla-Britt fick sprutor för livets slut – fast hon inte var döende
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ulla-britt-fick-sprutor-for-livets-slut-fast-hon-inte-var-doende
Citat:
Ulla-Britt fick inte träffa äldreboendets läkare. Istället fattade läkaren beslutet om hennes öde på telefon.
– Läkaren säger att hon står på en parkering och inte vid sin dator, berättar barnbarnet Nathalie.
/.../
– Man kan inte göra medicinska bedömningar på hörsägen. Det är definitivt inte acceptabelt, säger Gunnar Eckerdal, överläkare diplomerad i palliativ medicin, som gått igenom Ulla-Britts samtliga journaler.

Så jävla typiskt att man använder orwellskt nyspråk och kallar mordvapnet för "trygghetsinjektioner". 🤡👹

Uppdrag granskning har gjort en liten miniserie i tre delar om fallet med Ulla-Britt och i det tredje avsnitt tar man upp problematiken, som startade... eller ska man säga "tog fart", under pandemin.

...ur del 3 som finns här: https://www.svtplay.se/video/KDv6JAo/uppdrag-granskning-mormor-ska-do/3-vad-ar-det-for-match-ikvall?video=visa&position=274
Sonja Leg. Sjuksköterska:
- Jag kommer ihåg den dagen, jag gick in på äldreboendet och det låg en hel hög med "trygghets-ordinationer" på bordet. Jag tänkte "-Det kan inte vara sant, alla kan inte vara palliativa! Det kan inte vara terminalfas för alla de som bor här. De har inte träffat läkare, ingen har undersök dem. Men ändå finns ordinationerna här. Då märkte jag att det var så systematiskt... när de fick diagnosen covid så fick de även "trygghets-ordinationer."
Hehe... var på er vakt om era nära och kära skulle få s.k. "trygghets-ordinationer". Eller som svtplay skriver om avsnittet... "Programmet innehåller våld."

Har ni förtroende för äldrevården idag? Tycker ni att "trygghets-injektioner" är ett ärligt språkbruk som hör hemma inom äldrevården? DETTA PÅGÅR FORTFARANDE!!

Edit: Jag gömmer sista stycket i -spoiler- för folk kan inte tänka klart när de ser "v-ordet". Tråden handlar inte om "v-ordet" utan det kom med som ett exempel på folks bristande förtroende för hälsovården.
Senast redigerad av Dick-Jerker 2026-04-11 kl. 16:22.
Citera
2026-04-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Under pandemin började läkare med den fula ovanan att på distans, systematiskt ordinera palliativ vård för gamla som uppvisade covid-symptom, utan att ens ha träffat och undersökt dem. Något som t.ex. Dagens Nyheter och Senioren skrivit om tidigare.

Den fula ovanan har läkare fortsatt med även efter pandemin... det ordineras fortfarande s.k. "trygghetsinjektioner" för fullt utan att läkarna ens undersökt de berörda. Något som SVT skriver om.

Ulla-Britt fick sprutor för livets slut – fast hon inte var döende
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ulla-britt-fick-sprutor-for-livets-slut-fast-hon-inte-var-doende

Så jävla typiskt att man använder orwellskt nyspråk och kallar mordvapnet för "trygghetsinjektioner". 🤡👹

Uppdrag granskning har gjort en liten miniserie i tre delar om fallet med Ulla-Britt och i det tredje avsnitt tar man upp problematiken, som startade... eller ska man säga "tog fart", under pandemin.

...ur del 3 som finns här: https://www.svtplay.se/video/KDv6JAo/uppdrag-granskning-mormor-ska-do/3-vad-ar-det-for-match-ikvall?video=visa&position=274
Sonja Leg. Sjuksköterska:
- Jag kommer ihåg den dagen, jag gick in på äldreboendet och det låg en hel hög med "trygghets-ordinationer" på bordet. Jag tänkte "-Det kan inte vara sant, alla kan inte vara palliativa! Det kan inte vara terminalfas för alla de som bor här. De har inte träffat läkare, ingen har undersök dem. Men ändå finns ordinationerna här. Då märkte jag att det var så systematiskt... när de fick diagnosen covid så fick de även "trygghets-ordinationer."
Hehe... var på er vakt om era nära och kära skulle få s.k. "trygghets-ordinationer". Eller som svtplay skriver om avsnittet... "Programmet innehåller våld."

Har ni förtroende för äldrevården idag? Tycker ni att "trygghets-injektioner" är ett ärligt språkbruk som hör hemma inom äldrevården?

Jag såg ett klipp där socialminister Jakob Forssmed som ansvarar för folkhälsan använde just ordet "trygghet" när han häromdan pratade om ett vaccinations-paket för äldre.

Jakob Forssmed
https://www.facebook.com/reel/1418768713619393

Över TUSEN kommentarer på hans inlägg där folk säger vad de tycker. Vad det verkar så har folk verkligen tappat förtroendet för myndigheten... vilket jävla haveri!!
Anti-vaxare har alltid problen - jorden är inte platt nog?
Nu även med detta.
Någon som dött av det?
Eller var det de facto preventiv vård?
Ser större problem i vår äldreomsorg med diverse klägg som jobbar där.
Citera
2026-04-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Nu även med detta.
Någon som dött av det?
Du kör med strutsmetoden du... tja, det är väl en försvarsmekanism så god som någon annan. 🤣
Citera
2026-04-11, 15:42
Medlem
Citat:
Du kör med strutsmetoden du... tja, det är väl en försvarsmekanism så god som någon annan. 🤣
Var det ngn som dog?
Eller just den infon struntade du i?
Citera
2026-04-11, 15:49
Medlem
Citat:

Är trygghetsinjektioner samma sak som en dödlig injektion av läkemedel?

Det framgår inte riktigt vad som menas här.
Citera
2026-04-11, 15:57
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Mer oroad över bemanningen dom slänger ut sig än några helt ofarliga sprutor.
Citera
2026-04-11, 15:59
Medlem
Citat:
Och du kör med idiotmetoden. Each to his own i guess..
Citera
2026-04-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Och du kör med idiotmetoden. Each to his own i guess..
Då kan de ju lägga ner SVT och Uppdrag Granskning, och alla andra tidningar som rapporterat om missförhållandena då eftersom du tydligen menar att allt har gått rätt till i det här fallet. Det är ju inte så att JAG har hittat på det här... du fick fyra länkar med information om hur palliativ vård ordineras av läkare utan att läkarna ens tittat på de berörda, och du tycker det är helt ok? Vem är det som är idioten egentligen??
Citera
2026-04-11, 16:32
Avslutad
Ja det är bra.

Dessa gamlingar kostar ofantliga summor.
Citera
2026-04-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelskFigur
Ja det är bra.

Dessa gamlingar kostar ofantliga summor.
Bra, nån som är ärlig iallafall. Fanns väl några i Tyskland på 30-talet som också tyckte att de som inte bidrog till samhället skulle få "trygghets-behandling".
Citera
2026-04-11, 17:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Nu även med detta.
Någon som dött av det?
De vill gärna sätta in palliativ vård, och
då är det en dödsdom. Jag vet efter anhörig., i hemmet ville pallativa teamet ta över. Min anhöriga var helt klar och vägrade eftersom hon visste precis vad palliativ vård är. efter ett fall hamnade hon på sjukhus, där och då tog de över trots vi anhörigas protester, de tog bort alla livsuppehållande åtgärder trots min anhöriges fulla medvetenhet. Sista jag sa till henne var: Vet du vad det gjort? -ja sa hon.

Läste igenom hennes journal under de sex dagar hon levde utan livsuppehållande åtgärder, palliativa teamets läkare hade velat ta bort allt redan sex månader innan då de besökte oss. Eftersom hon vägrade låta dem ta över fick hon leva. Hon visste precis vad palliativ vård var eftersom hon arbetat ett helt liv i sjukvården.

Tänkte anmäla, och har fortfarande kopior på journalen. Orakade inte just där och då.
Citera
2026-04-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De vill gärna sätta in palliativ vård, och
då är det en dödsdom. Jag vet efter anhörig., i hemmet ville pallativa teamet ta över. Min anhöriga var helt klar och vägrade eftersom hon visste precis vad palliativ vård är. efter ett fall hamnade hon på sjukhus, där och då tog de över trots vi anhörigas protester, de tog bort alla livsuppehållande åtgärder trots min anhöriges fulla medvetenhet. Sista jag sa till henne var: Vet du vad det gjort? -ja sa hon.

Läste igenom hennes journal under de sex dagar hon levde utan livsuppehållande åtgärder, palliativa teamets läkare hade velat ta bort allt redan sex månader innan då de besökte oss. Eftersom hon vägrade låta dem ta över fick hon leva. Hon visste precis vad palliativ vård var eftersom hon arbetat ett helt liv i sjukvården.

Tänkte anmäla, och har fortfarande kopior på journalen. Orakade inte just där och då.
Förstår dig fullt ut. Men nu handel det väl om anti-vaxare som lever ett lite knasliv.
Din släkting hade så klart levt ett tag liv, men hade det varit "värt" det?
För hennes bästa, för andras bästa.
Sjukvården är så belastad så svårt att prioritera.

Men ur eget perspektiv så klart man vill ens när och kära ska leva så länge som möjligt.
Men du har ju lite annat synsätt på andra människor du hatar, ska de också få leva så länge som möjligt, utan att de kostnaden styr?
Jag är tvek på hela debatten, men personligen ska min mamma leva så länge som hon kan. Resten får gärna dö i går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in