2026-04-11, 14:39
Medlem
su9741s avatar
Har velat ha bensodiazepiner på recept ett tag för mina panik attacker. Har testat allting som sertralin, fluoxetin, lergigan, olanazapin, inderal, atarax osv...... Har bett om att få prova bensodiazpiner men min mottagning har alltid sagt nej. Valde att gå privat ist och fick en tid hos en privat läkare och efter att ha försökt övertala henne i en timme skrev hon ut 25st 5mg stesolid med doseringen max 1st per VECKA??? Hon nojjade sönder över att hon skulle kunna tappa sin legitimation och att jag ska vara tacksam.
Senast redigerad av su9741 2026-04-11 kl. 14:42.
Citera
2026-04-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av su9741
Har velat ha bensodiazepiner på recept ett tag för mina panik attacker. Har testat allting som sertralin, fluoxetin, lergigan, olanazapin, inderal, atarax osv...... Har bett om att få prova bensodiazpiner men min mottagning har alltid sagt nej. Valde att gå privat ist och fick en tid hos en privat läkare och efter att ha försökt övertala henne i en timme skrev hon ut 25st 5mg stesolid med doseringen max 1st per VECKA??? Hon nojjade sönder över att hon skulle kunna tappa sin legitimation och att jag ska vara tacksam.
Helt rätt av läkaren, ska inte skriva ut sånt skit som du i värsta scenario kan sälja vidare. Att du själv blir hooked är väl ok, och stadigt måste öka dosen är väl nått du får du räkna med.

Sätt dig under lupp och undersök istället varifrån paniken kommer ifrån, istället för metodiskt försöka motverka den med diverse läkemedel.
Citera
2026-04-11, 14:57
Medlem
Citat:

Vad vill du diskutera? Hon skrev ut benso iaf. Väldigt generöst. Hon hade kunnat förskriva 5x5mg likaså.
Citera
2026-04-11, 15:01
Avslutad
Citat:

Har du inte tagit Stesolid tidigare så ta det väldigt försiktigt med det och följ läkarens anvisning om en per vecka. Det är riktigt heavy shit.

För övrigt gjorde läkaren helt rätt, en vårdinrättning är inte ett ställe som man springer till och vill ha narkotikaklassade preparat bara för att man vill det.
Det är läkaren som gör den bedömningen.
Citera
2026-04-11, 15:01
Medlem
su9741s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Vad vill du diskutera? Hon skrev ut benso iaf. Väldigt generöst. Hon hade kunnat förskriva 5x5mg likaså.
Max en per vecka är väl överdrivet. Jag talade om att jag behövde den vid behov
Citera
2026-04-11, 15:03
Medlem
su9741s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvetande21
Har du inte tagit Stesolid tidigare så ta det väldigt försiktigt med det och följ läkarens anvisning om en per vecka. Det är riktigt heavy shit.

För övrigt gjorde läkaren helt rätt, en vårdinrättning är inte ett ställe som man springer till och vill ha narkotikaklassade preparat bara för att man vill det.
Har tyvärr testat bensodiazpiner olagligt sätt men det är inget jag blir bäng på.
Citera
2026-04-11, 15:26
Avslutad
Citat:
Har tyvärr testat bensodiazpiner olagligt sätt men det är inget jag blir bäng på.

Det låter som att du istället för att trycka i dig en massa preparat som i bästa fall bara gör att du domnar mentalt istället bör satsa på att grundligt reda ut varför du får panikattacker och reda ut det tillsammans med en psykolog.

Frisk luft, solsken och regelbunden motion är också erkänt effektiva metoder att bekämpa ångest och panikattacker (nej, jag skojar inte).
Citera
2026-04-11, 15:33
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2026-04-11, 15:35
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Frisk luft, solsken och regelbunden motion är också erkänt effektiva metoder att bekämpa ångest och panikattacker (nej, jag skojar inte).
Varför måste ni alltid förutsätta att man inte har testat allt det där?
Citera
2026-04-11, 15:39
Avstängd
Citat:

Hahahaa men snälla!
Halvertingstid på stess, vad är den? 48h?
Din läkare är ju efterbliven på riktigt om hon säger "en tablett i veckan"

Dummaste jag hört.
Citera
2026-04-11, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Varför måste ni alltid förutsätta att man inte har testat allt det där?

Vaddå ni? Som svar på på ditt påstående: därför att jag vet att de flesta med ångestsyndrom brukar vara väldigt inaktiva när det gäller motion och social samvaro.
Man vet från forskningen att sådana ångestsyndrom bara blir värre vid fysisk inaktivitet.
Citera
2026-04-11, 15:40
Avstängd
Citat:

Alla blir beng och benzad på benso din clown. Första anhalten är just där du är nu... Förnekelsen.

"Nej jag är inte påverkad"

alla som käkar o käkat bens vet precis vad jag snackar om

Man tror man är rätt nykter och fräsch när man går på benso, sanningen är något helt annat dock.
Senast redigerad av ThomasKorva 2026-04-11 kl. 15:41. Anledning: Edit
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in