2026-04-11, 13:26
Medlem
BlackBookss avatar
För i tiden så var stort sett alla deltagare i tex Jeopardy, Big Brother, Baren och även Bytt är Bytt. Bara Robinson och Farmen har civila nu.

Men numera är det enbart "kändisar" i alla andra program, vad hände egentligen?

Ungefär när slutade tv ta in vanliga?
Vad är grunden till att de slutade? Rädsla för frispråkiga personer?

Tycker det var trevligare med okänt folk som spelade och tävlade om pengar.

Vad tror och tycker ni om utvecklingen?
Citera
2026-04-11, 13:30
Medlem
Fantens avatar
Det är givetvis mycket roligare att se okända tävla och till exempel vinna massa pengar. Så tramsigt att se redan välbeställda kändisar få det ännu bättre. Eller värre när vinsten ska sänkas till nån välgörenhet.

Halva poängen med 'reality' var ju att det var vanligt folk.
Citera
2026-04-11, 13:35
Medlem
franges avatar
Skräpkändisarna måste ju ha jobb, cashen skall in. Medievärlden tar hand om sina egna - du kan ju inte kräva att de faktiskt skall behöva sänka sig till den vanliga pöbeln och faktiskt tvingas ta ett riktigt jobb?
Citera
2026-04-11, 14:14
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Det är väl internet och sociala medier till stor del. Förr fanns det vanliga människor som kunde tycka det var kul att synas i media, men nu är alla som tycker det "är kul att synas i media" i media jämt och överallt. Dessa imbeciller sprider sig som amöbor i sociala medier som B-, C-, D-, E-, osv. kändisar. Så alla som vill synas i media syns redan i media i någon form och förpestar tillvaron för oss andra. Förr fanns en tröskelfunktion som gjorde att dom största idioterna ändå sållades bort innan man började filma, men nu är det tvärtom.
Citera
2026-04-11, 14:56
Medlem
Ett program med mest vanligt folk (om än extra allmänbildade) var Vem Vet Mest. Jag har för mig att det bara var en vecka vid jul som det var enbart kändisar med. Jämför detta med Muren med två vanliga tävlande mot fem kändisar och totalt bara 20 vanliga tävlande per säsong. Vem Vet Mest hade väl flera hundra vanliga deltagare per säsong. Det var tider det.
Citera
2026-04-11, 15:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag håller med och har två yviga gissningar
1. Halvkändisarna har agenter och eller är i nåt arbetsmarknadsprojekt som gör att de skyfflas in att vara med på sånt där.
2. Det har varit nån undersökning att om man drar tittare som dras till kändisar, så betalar sig annonserna i pauserna bättre.
Citera
2026-04-11, 19:48
Medlem
XtraXs avatar
Sändes Jeopardy med Magnus Härenstam varje vardag och alla deltagare var civila eller minns jag helt fel?
Citera
2026-04-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Sändes Jeopardy med Magnus Härenstam varje vardag och alla deltagare var civila eller minns jag helt fel?

I stort sett alla var civila, och det sändes varje dag.
Citera
2026-04-11, 20:01
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
I stort sett alla var civila, och det sändes varje dag.

Gott, tack. Minns att en av mina gymnasielärare var med och gjorde bort sig fullständigt.
Citera
2026-04-11, 20:03
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Gott, tack. Minns att en av mina gymnasielärare var med och gjorde bort sig fullständigt.
Min farbror var med och blev stormästare.
Citera
2026-04-11, 20:09
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Min farbror var med och blev stormästare.

Grymt! 👍
Citera
2026-04-11, 20:43
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Grymt! 👍
Ja, det var rätt coolt. Det här var på 90-talet också då folk fortfarande tittade på TV och man fick lite stjärnglans bara genom att känna nån som hade varit med i TV.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in