2026-04-12, 04:16
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
“We are all visitors to this time, this place. We are just passing through. Our purpose here is to observe, to learn, to grow, to love... and then we return home.”
Citera
2026-04-12, 06:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudolfHutler
Håller helt och hållet med dig och vill passa på att rekommendera boken "Five proofs of the existence of God " av Feser. I den behandlas bland annat det kausaliska beviset.

Som du säger är dessa tankar idag främmande för många, då de flesta idag likt papegojor har fått lära sig att "det där har evolutionen fixat - det finns ingen mening och inget syfte med någonting".

"Bok säger att gud finns alltså finns gud" men det är JAG som är en papegoja? Förstår du hur dum sådant dravel får dig att framstå?
Citera
2026-04-12, 11:50
Avstängd
RudolfHutlers avatar
Den gör så genom att uppmuntra en själv till eget tänkande. Ta nu exempelvis det kausala gudsbeviset: en kopp står på bordet. På vad står bordet? På golvet. På vad står golvet? Det är en del av huset som står på marken. På vad står marken? Det är en del av planeten vi bebor. På vad står planeten? Vad upprätthåller Universum?

Protoner, neutroner och elektroner?

Så kan man givetvis tro. Jag tror så ibland. Ibland på Gud. Jag är en tvivlare.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Bok säger att gud finns alltså finns gud" men det är JAG som är en papegoja? Förstår du hur dum sådant dravel får dig att framstå?
Citera
2026-04-12, 11:54
Avstängd
RudolfHutlers avatar
Vem sa så? Läste en del litteratur om astrala resor förut, och det där låter lite som något taget ur de böckerna.

Ps. Ja, jag har haft astrala upplevelser.

Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
“We are all visitors to this time, this place. We are just passing through. Our purpose here is to observe, to learn, to grow, to love... and then we return home.”
Citera
2026-04-12, 12:00
Avstängd
RudolfHutlers avatar
Det stod i en av de senaste utgåvorna av Illustrerad vetenskap att Out-of-Africa-teorin är Out of date. Numera ska man tro att människan uppstod i Asien

Jag är inte förmer än negrerna. Men jag är emot kolonialism.

Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Tror.

Den teorin bygger väl på förnuft och logik, och ren vetenskap via genetik. Ytterst lite troende.

Menar du att du inte vill tro på vetenskap och logik, pga tanken att dina förfäder var neger är så provocerande för dig för du behöver känna att du är finare än negrerna?
Citera
2026-04-12, 12:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Den gör så genom att uppmuntra en själv till eget tänkande.

Trams, du kan hitta stöd för precis vad du vill i Bibeln.

Citat:
Ta nu exempelvis det kausala gudsbeviset: en kopp står på bordet. På vad står bordet? På golvet. På vad står golvet? Det är en del av huset som står på marken. På vad står marken? Det är en del av planeten vi bebor. På vad står planeten?

Jorden är en sfär, den behöver inte "stå" på nånting

Citat:
Vad upprätthåller Universum?

Vad sägs om att du börjar med att visa att det öht behöver "upprätthållas", vad det nu ens ska betyda?
Citera
2026-04-12, 14:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det stod i en av de senaste utgåvorna av Illustrerad vetenskap att Out-of-Africa-teorin är Out of date. Numera ska man tro att människan uppstod i Asien

Nej, det är fortfarande den bredast accepterade teorin. Det finns dock ganska många rasister som är redo att hoppa på vilken annan teori som helst, bara de slipper afrikanskt ursprung.
Citera
2026-04-16, 18:00
Avstängd
RudolfHutlers avatar
Pratade inte om Bibeln.

Du missförstår den hierarkiska kausaliteten. Även känt som det aristoteliska gudsbeviset. Men ditt hånskrattade tyder på att du ändå inte är här för att lära dig, endast försöka göra narr av vad du inte begriper.

Nej, universum behöver givetvis inte upprätthållas. Vi existerar i en drömvärld där kausala lagar ändå råder. Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Trams, du kan hitta stöd för precis vad du vill i Bibeln.

Jorden är en sfär, den behöver inte "stå" på nånting

Vad sägs om att du börjar med att visa att det öht behöver "upprätthållas", vad det nu ens ska betyda?
Senast redigerad av RudolfHutler 2026-04-16 kl. 18:09.
Citera
2026-04-16, 18:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Pratade inte om Bibeln.

Ok, grattis, du upprepar något från en annan korkad bok. Berätta på vilket sätt den uppmanar dig att tänka själv.

Citat:
Du missförstår den hierarkiska kausaliteten.

Så du skrev inte "På vad står planeten"? Efter att du gett exempel på fysiska saker som står på andra fysiska saker?

Citat:
Även känt som det aristoteliska gudsbeviset.

Aristoteles visste att jorden var en sfär. Och hans guds-"bevis" är betydligt bättre än den idiotversion du skrev.

Citat:
Nej, universum behöver givetvis inte upprätthållas.

Så du skrev inte "Vad upprätthåller Universum"?

Citat:
Vi existerar i en drömvärld

Nä. Verkligheten.
Citera
2026-04-16, 19:06
Medlem
RomernasKungs avatar
Vår stund på jorden, ljus och skör,
blommar i andetag, försvinner i tö.
Hjärtan som möts i nattens rond,
sparar små evigheter i varje sekund.
Citera