2026-04-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Vår stund på jorden finns att se på SvT play.
Rekommenderar den.
Ser den en gång om året.

Finns det liknande filmer/serier?

Snackar vi Feelgood-serie eller vad är det för nåt?
Citera
2026-04-11, 15:48
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Finns det liknande filmer/serier?

Snackar vi Feelgood-serie eller vad är det för nåt?
Det är en tv serie som bygger på Vilhelm Mobergs bok med samma namn.
Handlar om hur saker inte blir som man hoppats.
Som om något annat styr ens liv snarare än egna val.
Citera
2026-04-11, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Det är en tv serie som bygger på Vilhelm Mobergs bok med samma namn.
Handlar om hur saker inte blir som man hoppats.
Som om något annat styr ens liv snarare än egna val.

Tackar för infon!
Ska nog lägga lite tid på den nån dag.
Citera
2026-04-11, 16:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudolfHutler
Men säg att alla skulle strunta i allt det där under ett dygn? Tänk om man under en enda dag bara såg Människan i varje människa - bara en jävel som vill ta en bira och spela lite kubb. Skulle man möjligen se bortom ideologierna och religionerna och varenda jävla åsikt som är så viktig att ha?

Jag lovar: jag har inga baktankar.
Tyvärr så finns det 'rätt' och 'fel' ideologier och religioner. Varje åsikt och sätt att se saker på leder inte till gott, många leder till katastrof. Dock så innebär inte detta att man ska döma eller hata personer som har 'fel' världsbild, men att åtminstone påpeka det med omtanke kan vara det rätta att göra, och sedan ta en bira och spela kubb medans man åsidosätter åsikterna. Det är viktigt att komma ihåg att personer är inte deras åsikter och handlingar, och ingen är perfekt. Om man hatar och/eller dömer någon som är på 'fel' sätt så är man då också själv på 'fel' sätt och är inte bättre än den.

Det är att sträva efter att älska den som hatar en tillbaks, men så svårt är det.
Citera
2026-04-11, 17:31
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det går faktiskt att veta att livet inte tar slut vid döden, genom mängder av olika bevisformer och logiska slutsatser. Jag vet var du menar med det där hur märklig existensen är och hur obegripligt det är att vi finns och att vilja hitta svaret på verklighetens mysterier. Även om det nu blivit till viss del lite halvt förbjudet att tala om efter upplysningen i europa så är faktiskt Gud svaret på ganska mycket, dock så återstår fortfarande en del frågor och funderingar, men så mycket närmare kommer man.

Det går faktiskt att bevisa att Gud existerar, fast dock så har de flesta i sverige en underlig ide om vad gud egentligen är, de ser gud som en varelse, eller en skäggig gubbe istället för den filosofiska slutsatsen om att verkligheten består i sin grund av ett oändligt medvetande som lägger grund till allt annat. Inte bara så är det det enda logiska när man börjar faktiskt undersöka ämnet, vilket många stora filosofer kommit fram till, utan vi har även berg av direkta fysiska bevis här på jorden som går att verifiera och trippelkolla.

Verkligheten är så mycket galnare än vi någonsin kan föreställa oss, men låt inte detta falska narrativ om att gud var någonting man trodde på 'förr i tiden' stoppa dig från att finna sanningen. Det är en total lögn, och i verkligheten blir bevisen för gud bara starkare och starkare ju längre vetenskapen kommer. Är man insatt och inte irrationell skulle jag kalla det oförnekbart.

Visst är det så. Naturvetenskapen beskriver och förklarar hur miljontals olika lösningar skapar vår miljö.
Citera
2026-04-11, 18:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Varför skall de ha nåd? Det är väl bättre att de skärper till sig!

Det är som att säga att en bankrånare skall ha nåd.
Mycket bättre om denna slutar råna banker.
Precis, be för att de ändrar sig så att gud kan ge dom nåd. Sen visar du dom kärlek för att uppmuntra dom att göra det. Fördömande kommer bara cementera deras beteende ännu mer.
Citera
2026-04-11, 19:37
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:

Nu tror jag inte på Out-of-Africa-teorin. Men vad vet jag om någonting.

Tror.

Den teorin bygger väl på förnuft och logik, och ren vetenskap via genetik. Ytterst lite troende.

Menar du att du inte vill tro på vetenskap och logik, pga tanken att dina förfäder var neger är så provocerande för dig för du behöver känna att du är finare än negrerna?
Citera
2026-04-11, 22:17
Medlem
Majsmannen2s avatar
TS förhållningssätt är till god grund för en trevlig kväll.

Men hat kontra kärlek har och kommer alltid att finnas.

Det som kännetecknar vår existens.
Citera
2026-04-12, 01:34
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Vi, som nu lever, delar ett antal ögonblick i detta märkliga universum. Kanske har Gud skapat oss, kanske är vi resultatet av miljoner och åter miljoner år av mödosam och orimlig evolution, kanske befinner vi oss i en simulation och är inte äldre än arton timmar.

Oavsett hur och varför så konstaterar jag att jag delar min stund i universum med bland annat er, Flashbackare. Men också med många andra, inklusive Centerpartister.

Och snart är jag död. Även så ni. Vad gjorde vi då av denna vår stund på jorden? Tyckte du att jag är en idiot eftersom jag är nazist? Tyckte jag att du är en dåre eftersom du inte är nazist? Vad är det som skiljer oss åt? Vad är våra värderingar värda om vi inte ens kan skaka hand och ta en bira tillsammans utan att mord blir resultatet?

Som Jack säger i TV-serien Lost: "If we can’t live together, we’re going to die alone."

Alltså vill jag idag sträcka ut en hand till alla idioter (jag är en sådan jag med) där ute och säga: Våren är kommen och fåglarna sjunger åter, låt oss ta en bira och spela lite kubb ihop. Vi hinner mörda varandra över meningsskiljaktigheter imorgon.

Vad tror ni, kan detta vara början till världsfred? Övriga synpunkter? Finner ni logiska brister?

Amen

Fler som dig i världen och den skulle vara en bättre plats att leva på.
Citera
2026-04-12, 02:27
Avstängd
RudolfHutlers avatar
Håller helt och hållet med dig och vill passa på att rekommendera boken "Five proofs of the existence of God " av Feser. I den behandlas bland annat det kausaliska beviset.

Som du säger är dessa tankar idag främmande för många, då de flesta idag likt papegojor har fått lära sig att "det där har evolutionen fixat - det finns ingen mening och inget syfte med någonting".

Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det går faktiskt att veta att livet inte tar slut vid döden, genom mängder av olika bevisformer och logiska slutsatser. Jag vet var du menar med det där hur märklig existensen är och hur obegripligt det är att vi finns och att vilja hitta svaret på verklighetens mysterier. Även om det nu blivit till viss del lite halvt förbjudet att tala om efter upplysningen i europa så är faktiskt Gud svaret på ganska mycket, dock så återstår fortfarande en del frågor och funderingar, men så mycket närmare kommer man.

Det går faktiskt att bevisa att Gud existerar, fast dock så har de flesta i sverige en underlig ide om vad gud egentligen är, de ser gud som en varelse, eller en skäggig gubbe istället för den filosofiska slutsatsen om att verkligheten består i sin grund av ett oändligt medvetande som lägger grund till allt annat. Inte bara så är det det enda logiska när man börjar faktiskt undersöka ämnet, vilket många stora filosofer kommit fram till, utan vi har även berg av direkta fysiska bevis här på jorden som går att verifiera och trippelkolla.

Verkligheten är så mycket galnare än vi någonsin kan föreställa oss, men låt inte detta falska narrativ om att gud var någonting man trodde på 'förr i tiden' stoppa dig från att finna sanningen. Det är en total lögn, och i verkligheten blir bevisen för gud bara starkare och starkare ju längre vetenskapen kommer. Är man insatt och inte irrationell skulle jag kalla det oförnekbart.
Citera
2026-04-12, 02:33
Avstängd
RudolfHutlers avatar
Har snackat med Trump inatt. Om min filosofi sa han att den är "great", men att vardagen hindrar honom från att leva efter den. Antagligen är det så för de flesta

Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Skicka genast detta förslag till vita huset i Washington.
Citera
2026-04-12, 02:34
Avstängd
RudolfHutlers avatar
Så är det nog. Vi människor är alldeles för passionerade för att kunna sluta fred. Nåväl - låt oss då åtminstone kriga ordentligt!

Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
TS förhållningssätt är till god grund för en trevlig kväll.

Men hat kontra kärlek har och kommer alltid att finnas.

Det som kännetecknar vår existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in