2026-04-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Förmodligen för att idag inser man att Dynamit-Harry är en spritt språngande alkoholist och det är egentligen inte så roligt.
Och det kan man inte skoja om idag? För att du är skitnödig, eller vad?
JR Ewing (inte så svensk dock) normaliserade minst 17 whisky om dagen, och var en skön kille. Dynamit-Harry är nämnd för samma orsak. Tomten är far - och liknande farser med bla Robert Gustavsson osv

När bestämde du att det inte var kul med akoholhumor längre?
När du inte längre tyckte det var värt biljetten, thats it.

Skämten är redan gjorda. Det kommer aldrig en ny Hedebyborna
https://www.youtube.com/watch?v=8t8usZJR-UA
Citera
2026-04-11, 11:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Haha världen har utvecklat stor in-tolerans, och när jag tog fram min fantastiska dvd-box med Albert och Herbert och visade barnen insåg jag själv att man inte kan se detta längre. Det som var en succe år 1990 var 2020 en elak son som trakasserar sin gamla skröpliga far. För att inte tala om deras fattigdom och all smuts.

En annan serie jag har på DVD är Kvarteret skaten, och i en av delarna skämtar de bara om sex och vaginor, och mina 15-20-åriga barn sprang ut skrikande. Man nämner inte ens sex i dagens värld.

Ett annat tabu-område är unga tjejer med äldre män och så fort jag ser en sven med en snygg 10-årig tjej som en man tittar på så tänker jag Pedofil och stänger av.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-11 kl. 11:55.
Citera
2026-04-11, 11:55
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
JR Ewing (inte så svensk dock) normaliserade minst 17 whisky om dagen, och var en skön kille. Dynamit-Harry är nämnd för samma orsak. Tomten är far - och liknande farser med bla Robert Gustavsson osv

Det är dock skillnad på alkoholrelaterad humor och på att visa alkoholism som något lite skojigt så där.

Sen är det ju kanske inte så mycket humor över fyllan i Tomten.. , snarare tvärtom.

Åh gudar.. Vi skulle kunna fråga min farsa om hans farsa och om han var en skön kille. Farfar drack visserligen 17 vodka rocks om dagen, kanske därför han spöade farsan och min morbror för minsta lilla.

Och nej, jag har inga problem med att man skojar om alkohol eller fulla personer. Eller andra droger för den delen. Däremot är jag starkt skeptisk till att glamorisera missbruk. .
Citera
2026-04-11, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är dock skillnad på alkoholrelaterad humor och på att visa alkoholism som något lite skojigt så där.

Sen är det ju kanske inte så mycket humor över fyllan i Tomten.. , snarare tvärtom.

Åh gudar.. Vi skulle kunna fråga min farsa om hans farsa och om han var en skön kille. Farfar drack visserligen 17 vodka rocks om dagen, kanske därför han spöade farsan och min morbror för minsta lilla.

Och nej, jag har inga problem med att man skojar om alkohol eller fulla personer. Eller andra droger för den delen. Däremot är jag starkt skeptisk till att glamorisera missbruk. .
Frågan och topic från start var ju varför det inte skojas om det längre.
Att du fått en sned vinkel på det som för andra ter sig humoristiskt är att beklaga, men knappast nåt annat än en avvikelse.

Kanske skulle vi diskutera över varför alkoholen har blivit en sån stigma i vårat samhälle idag. Pilsnergubbarna förr, som visserligen drack ihjäl sig, hade behövt sig en sup för att stå ut med dagens snack.
Inte mycket har förändrats egenligen, men det gick att skoja om förr!
Citera
2026-04-11, 12:23
Medlem
Citat:

Det människan säger är att det flöt utmärkt förr. Och så hänvisar du till JR Ewing?
Citera
2026-04-11, 12:28
Medlem
guderis avatar
Jag tror det har lite att göra med att Buskis/Fars eller slapstick, inte går hem lika mycket idag.
Citera
2026-04-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Det människan säger är att det flöt utmärkt förr. Och så hänvisar du till JR Ewing?
Vilken människa? TS eller den jag citerade?
Och vad?

Lär dig för helvete att tänka igenom en konkret kommentar innan du skriver, och inte bara va du råkar få på fingret när du petar näsan
Citera
2026-04-11, 12:42
Medlem
Citat:
Vilken människa? TS eller den jag citerade?
Och vad?

Lär dig för helvete att tänka igenom en konkret kommentar innan du skriver, och inte bara va du råkar få på fingret när du petar näsan
Men Jesus. Det där borde du skriva till dig själv, och läsa. Tråden är ännu väldigt kort, sätt fart. Ljuda gärna. Hört det hjälper förståelse och inlärning!
Citera
2026-04-11, 12:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Som nämnt i tråden skojar man om det som i tiden är roligt att skoja om. Man kan ta listan nedan, göra en tidsaxel och rita in vad som var roligt decennium för decennium. Skämten om fylla blev som en reaktion på att det hade varit lite lösläppt i slutet av 60-talet. Det där tilldrog sig ju dessutom i en tid då fortfarande alla skulle reda sig själva, medan idag alla är "offer för omständigheter", "taskig barndom", diverse bokstavsdiagnoser och tycker sig behöva förtur i samhället så då försvinner alkoholproblem som skämt. Historien är full av skämt som är tabu idag. Nån var våpig, neger, fjollig, pedofil - det kunde vara punchlines förr (exempel "Tjejen som visste för mycket", "Det våras för sheriffen", "Snuten i Hollywood", resp. "Lorry"). Idag är allt är så pk-ängsligt. Just sistnämnda borde segla upp som nåt att nu skoja om, om det ens blir kul.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_komedifilmer
Citera
2026-04-11, 13:07
Medlem
Ond.hickas avatar
Svensk film är otroligt tråkig. Jag vet inte om den skulle vara roligare för att Dynamit-Harry var full igen, sannolikt hade det bara varit pinsamt. Dansk humor är ju otroligt mycket roligare, de skojar såklart om sprit men framförallt är den ju skojig oavsett ämne.
Citera
2026-04-11, 13:35
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vänstern har tutat i svenskarna att de drycker som ingått i vuxenblivandet i vodkabältet att förtära till kvälls-varden är onda och bruna.
Få medelklassmän i storstäderna vågar längre beställa en ljus lageröl on tap om det inte är svindyr designer-öl med anti-fascistisk profil.
Att beställa "en stor stark", är liktydigt med bära MAGA-keps i Stockholm City.

Politisk korrekthet, dödade vuxendrycker i svensk film. Tji filmstöd.

Och svenskarna har fortsatt högsta förtroende för monopolsystembolaget, för media och för pol1sen.

Det sades fordom att varje folk får det historiska öde de förtjänar.
Citera
2026-04-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Men Jesus. Det där borde du skriva till dig själv, och läsa. Tråden är ännu väldigt kort, sätt fart. Ljuda gärna. Hört det hjälper förståelse och inlärning!
Tala ur skägget kärringjävel!
Jag efterfrågade vad och vem du citerade. Du svarar med att svärta ner en potent tråd med trams
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in