2026-04-11, 10:25
Medlem
pellevin11s avatar
Oftast beskrivs det som att en man är psykiskt starkare än kvinnor baserat på att mannen är muskulärt starkare.

Men jag har funderat på om det är tvärtom.

Är män psykiskt svagare än kvinnor?
Citera
2026-04-11, 10:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellevin11
Oftast beskrivs det som att en man är psykiskt starkare än kvinnor baserat på att mannen är muskulärt starkare.

Snarare tvärtom. Män är bättre lämpade att göra tunga och jobbiga uppgifter. Det finns en anledning till varför så många kvinnor bränner ut sig/går in i väggen på sin arbetsplats, eftersom de inte är lämpade att ha ett förvärvsarbete 40h/v. Kvinnor är mer lämpade att ta hand om barn, familj och hushållet. På det sättet är väl kvinnor "psykiskt starkare än män", det vill säga när det kommer till det sociala.
Citera
2026-04-11, 10:43
Medlem
Citat:

Jag tror att män ( om vi nu ska generalisera lite) har lättare att bita ihop och ”må dåligt” under en längre tid och stå ut. Medans kvinnor lättare byter man och skyller allt på mannen.
Det är troligtvis sällan att allt är en persons fel när tex ett förhållande tar slut, det är mer troligt att det är många mindre saker som dödar relationen över tid.

Tror även att det är mer sällsynt att män likt kvinnor pratar om allt och inget med sina kompisar
Citera
2026-04-11, 10:44
Medlem
pellevin11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Snarare tvärtom. Män är bättre lämpade att göra tunga och jobbiga uppgifter. Det finns en anledning till varför så många kvinnor bränner ut sig/går in i väggen på sin arbetsplats, eftersom de inte är lämpade att ha ett förvärvsarbete 40h/v. Kvinnor är mer lämpade att ta hand om barn, familj och hushållet. På det sättet är väl kvinnor "psykiskt starkare än män", det vill säga när det kommer till det sociala.

Jo, män anses starkare psykiskt eftersom de är muskulärt starkare.
Citera
2026-04-11, 10:44
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Du behöver definiera exakt vad du menar med "psykiskt svagare", för att man ska kunna ge dig ett vettigt svar.
Citera
2026-04-11, 10:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jo, män anses starkare psykiskt eftersom de är muskulärt starkare.
Nej, män är psykiskt starkare och stresståligare än kvinnor när det kommer jobbuppgifter. I hemmet framför spisen är kvinnor bättre lämpade och mer psykiskt starkare.
Citera
2026-04-11, 10:45
Medlem
pellevin11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Jag tror att män ( om vi nu ska generalisera lite) har lättare att bita ihop och ”må dåligt” under en längre tid och stå ut. Medans kvinnor lättare byter man och skyller allt på mannen.
Det är troligtvis sällan att allt är en persons fel när tex ett förhållande tar slut, det är mer troligt att det är många mindre saker som dödar relationen över tid.

Tror även att det är mer sällsynt att män likt kvinnor pratar om allt och inget med sina kompisar

Att vara sammanbiten är tecken på psykisk styrka?
Citera
2026-04-11, 10:49
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Jag tror faktiskt vi är starkare psykiskt.

Det är iaf min erfarenhet från förhållande med kvinnor.

De var snabbare på att ge upp. Sluta lyssna. Osv. Däremot är jag imponerad över mig själv. Allt jag gjorde för att få det att fungera osv.

Sen tror jag många hade gett upp för länge sen om de varit med om allt jag själv varit med om. Men behöver ju inte ha med faktumet att jag är man att göra. Jag tror att jag är väldigt stark mentalt. Det är iaf vad jag sett när det väl gäller om och om igen.

Jag skulle säga att det är omöjligt att säga innan det sätts på prov på riktigt. Många säger "jag skulle ha agerat si och så i nödsituation", men från min erfarenhet så avslöjas det endast vid riktig prövning.
Villket jag gått igenom ett par gånger vid det här laget, eldtest som visat på min mentala styrka och handlingskraft.
Citera
2026-04-11, 10:52
Medlem
Citat:
Att vara sammanbiten är tecken på psykisk styrka?

Nej men jag tror att män klarar det en längre tid.
Och om vi nu igen ska generalisera så löser i regel män sina konflikter med lite rakare ”aggressivitet”
medans kvinnor gnäller lite mer ist. Nu är ju inget av det sunt i en relation då det dödar mer och mer av relationen då de uppstår.
Citera
2026-04-11, 10:58
Medlem
Kvinnor är psykiskt starkare inom sina områden (sociala, familjeliv, graviditet) medan män är psykiskt starkare inom fysiska områden (smärta, uthållighet, arbete).
Citera
2026-04-11, 10:59
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Nej, givetvis inte. Tänk andra världskriget.
Citera
2026-04-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Jag tror faktiskt vi är starkare psykiskt.

Det är iaf min erfarenhet från förhållande med kvinnor.

De var snabbare på att ge upp. Sluta lyssna. Osv. Däremot är jag imponerad över mig själv. Allt jag gjorde för att få det att fungera osv.

Sen tror jag många hade gett upp för länge sen om de varit med om allt jag själv varit med om. Men behöver ju inte ha med faktumet att jag är man att göra. Jag tror att jag är väldigt stark mentalt. Det är iaf vad jag sett när det väl gäller om och om igen.

Jag skulle säga att det är omöjligt att säga innan det sätts på prov på riktigt. Många säger "jag skulle ha agerat si och så i nödsituation", men från min erfarenhet så avslöjas det endast vid riktig prövning.
Villket jag gått igenom ett par gånger vid det här laget, eldtest som visat på min mentala styrka och handlingskraft.
Kvinnorna som har gett upp på dig skulle kanske tycka du var psykiskt svagare än dem som inte ”ändrade på dig själv” såsom de ville att du skulle göra? Det blir ju en definitionsfråga vad styrka är.

Att du vill stanna kvar i en dålig relation har ju inget med ”uthållighet” att göra. Det kan också vara nonchalans eller att man saknar förankring till verkligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in