2026-04-11, 09:55
Medlem
Som mitt namn antyder, så smaskade jag kratom i ca 5 år dagligen. Jag vet att kratom inte direkt räknas som opiat/opioid, men den verkar väldigt lika.

När kratom förbjöds, så slutade jag CT med den. Det var jobbigt, men Lyrica hjälpte något enormt. Jag har förskrivet Lyrica, men typ tredubblade dosen i ca 14-15 dagar. Sen var jag kvitt all abstinens, om man inte räknar med de dagar jag tvingades vara utan Lyrica, min läkare har trots allt lite koll på hur mycket jag tar.

Så, jag undrar, är det någon som använt Lyrica/Pregabalin för att kliva av riktiga opiater/opioider? Hur har det hjälpt er? Har för länge sedan gjort en CT-avtändning av morfinpreparat, men det var inget tyngre missbruk, lite tabletter då o då. Det funkade fint med hjälp av Stesolid...
Citera
2026-04-11, 14:31
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratom-smaskarn
Som mitt namn antyder, så smaskade jag kratom i ca 5 år dagligen. Jag vet att kratom inte direkt räknas som opiat/opioid, men den verkar väldigt lika.

När kratom förbjöds, så slutade jag CT med den. Det var jobbigt, men Lyrica hjälpte något enormt. Jag har förskrivet Lyrica, men typ tredubblade dosen i ca 14-15 dagar. Sen var jag kvitt all abstinens, om man inte räknar med de dagar jag tvingades vara utan Lyrica, min läkare har trots allt lite koll på hur mycket jag tar.

Så, jag undrar, är det någon som använt Lyrica/Pregabalin för att kliva av riktiga opiater/opioider? Hur har det hjälpt er? Har för länge sedan gjort en CT-avtändning av morfinpreparat, men det var inget tyngre missbruk, lite tabletter då o då. Det funkade fint med hjälp av Stesolid...

Lyrica kan ges vid opiatavtändning så det är klart det fungerar, däremot så är det väl inte så smart att ersätta ett beroende med ett ännu värre preparat.
Citera
2026-04-12, 23:44
Medlem
Flouvonnes avatar
Jag har använt Lyrica eller Pregabalin pulver då för att lindra det värsta från opiat/opioid abstinens ett par dagar tills jag lyckades fixa mera opioider. Det fungerade verkligen för mig och tog bort de flesta abstinens symptomen. Men som redan nämnts i tråden så bör man vara på sin vakt så man inte glider in i Lyrica beroende istället. Men visst hjälper det, i alla fall gjorde det de för mig!
Citera
2026-04-13, 14:10
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Lyrica kan ges vid opiatavtändning så det är klart det fungerar, däremot så är det väl inte så smart att ersätta ett beroende med ett ännu värre preparat.

Vart i Sverige ges lyrica vid abstinens avvänjning inom vården? Jag har nog varit på 10+ avgiftningar på olika ställen i Sverige genom åren. Har antigen fått subutex eller stesolid som substitut att avvänjna med.

Tvekar starkt att Läkemedelsverket råder att använda lyrica mot opiat abstinens. Har man knaprat massa lyrica som sitt val av drog. Då kan det absolut användas som avvänjning.

Berätta gärna mer vart någon psykiatri skulle använda lyrica mot opiat at.
Citera
2026-04-13, 14:30
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Vart i Sverige ges lyrica vid abstinens avvänjning inom vården? Jag har nog varit på 10+ avgiftningar på olika ställen i Sverige genom åren. Har antigen fått subutex eller stesolid som substitut att avvänjna med.

Tvekar starkt att Läkemedelsverket råder att använda lyrica mot opiat abstinens. Har man knaprat massa lyrica som sitt val av drog. Då kan det absolut användas som avvänjning.

Kan ges betyder inte att det är standard.
Anledningen varför det är svårt att få ut idag är för att de flesta pundare missköter sig.
Citera
2026-04-13, 17:20
Medlem
Citat:

Fick du Subutex för Lyrica abstinens? Låter hel weird! Benso kan man absolut fatta det borde vara typ standard...men Subutex för lyrica abs lär inte göra ens i närheten av vad en gaba-a med gör. Du måste ju ha haft någon historik med opioider, annars kan jag inte se att man skulle ge en icke opioid användare sub för lyrica abs...
Citera
2026-04-13, 18:17
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Anledningen varför det är svårt att få ut idag är för att de flesta pundare missköter sig.

Ge mig ett exempel på vilken psykiatri i Sverige som ger lyrica mot opiat abstinens. Är väldigt skeptisk. Tror du snackar BS helt ärligt.

Har en hel del med avgiftningar runt om i Västra Götaland. Har aldrig någonsin stött på någon som får lyrica mot opiat AT.

Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Fick du Subutex för Lyrica abstinens? Låter hel weird! Benso kan man absolut fatta det borde vara typ standard...men Subutex för lyrica abs lär inte göra ens i närheten av vad en gaba-a med gör. Du måste ju ha haft någon historik med opioider, annars kan jag inte se att man skulle ge en icke opioid användare sub för lyrica abs...

Nej jag har inte fått subutex för lyrica AT. Läs om, läs rätt kompis. Kom tillbaka när du läst ordentligt.
Citera
2026-04-13, 18:38
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ge mig ett exempel på vilken psykiatri i Sverige som ger lyrica mot opiat abstinens. Är väldigt skeptisk. Tror du snackar BS helt ärligt.

Har en hel del med avgiftningar runt om i Västra Götaland. Har aldrig någonsin stött på någon som får lyrica mot opiat AT.

Nej jag har inte fått subutex för lyrica AT. Läs om, läs rätt kompis. Kom tillbaka när du läst ordentligt.

Du verkar ganska emotionell i ämnet, så om du redan utgår från att jag snackar BS spelar det nog inte så stor roll om jag ger några exempel. Det blir lite moment 22, särskilt eftersom både jag och åtminstone en till jag känner faktiskt har fått det, är det värt att hitta på? Knappast.
Är det värt att outa mitt län? Knappast.

Det var visserligen över ett årtionde sedan, så det kan se annorlunda ut i dag. Samtidigt, om det ändå fungerar bra mot opiat-AT så kvittar det ju varifrån det kommer, oavsett om det är från ditt lokala psyk eller någon annanstans, eller du kanske har några invändningar på det med, experten.
Citera
2026-04-13, 22:17
Avslutad
Hur mycket mera tycker ni Pregabalin hjälper jämfört med Gabapenetin? Om man utgår från att doserna är ekvivalent med varandra.
Citera
2026-04-13, 23:02
Medlem
Citat:

Anledningen att det inte skrivs ut idag är för att dom vet vilket helvete lyrica är och att judarna på pfizer ljög.
Citera
2026-04-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Hur mycket mera tycker ni Pregabalin hjälper jämfört med Gabapenetin? Om man utgår från att doserna är ekvivalent med varandra.

Det är två olika droger. Lyrica är vassare men gabapentin håller mycket längre eftersom det ena tar man med en gång och det andra kan man fylla på hela dagen.

300mg gabapentin är som 100mg pregabalin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gabapentin

Läs igenom den Wikipedian om du vill ha ut det mesta av din gabapentin.
Citera
2026-04-14, 14:40
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Du verkar ganska emotionell i ämnet, så om du redan utgår från att jag snackar BS spelar det nog inte så stor roll om jag ger några exempel. Det blir lite moment 22, särskilt eftersom både jag och åtminstone en till jag känner faktiskt har fått det, är det värt att hitta på? Knappast.
Är det värt att outa mitt län? Knappast.

Det var visserligen över ett årtionde sedan, så det kan se annorlunda ut i dag. Samtidigt, om det ändå fungerar bra mot opiat-AT så kvittar det ju varifrån det kommer, oavsett om det är från ditt lokala psyk eller någon annanstans, eller du kanske har några invändningar på det med, experten.

Nej är inte särskilt emotionell över ämnet. Men för mig och den erfarenheten jag har så låter det som påhittat. Speciellt om det det var årtiondensen. Introducerades 2004 i Sverige som medicin och då tror jag inte kunskapen fanns att lyrica kan dämpa abstinenser.

Gav frågan till chatgpt (har premium så får bättre info/tillgång än gratis varianten). Den hävdade att det inte finns några exempel där personen/personer fått det mot opiat AT. Däremot i Ryssland har det provats försiktigt. Men då har lyrican varit ett tillägg och inte enbart behandling med lyrica för avvänjning.

Men vi kan släppa det om du vill. Du tycker si och jag tycker så. Agree to disagree. No offence taken.

Ediit: skulle du hitta en artikel/studie mm om att det använts i Sverige så dela gärna med dig av den till mig. Här eller i PM går bra. Visar det sig stämma så backar jag helt och lägger mig platt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in