2026-04-11, 09:25
Medlem
Kan man göra kontrollbesiktning på en MC som är avställd och oförsäkrad? (Jag tänkte inte köra den till stationen, jag tar den på bil + släp.)
Citera
2026-04-11, 09:42
Medlem
Det har jag gjort flera gånger utan problem .
Citera
2026-04-11, 09:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Borde väl inte vara några problem tycker jag. Ring och prata med besiktningen om du är osäker och vill ha ett exakt svar.
Citera
2026-04-11, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leisuresciense
Det har jag gjort flera gånger utan problem .

Jättebra, tack.

Jag tänkte att de brukar väl köra hojen som en del av besiktningen? Men det får de alltså göra trots att den är avställd och oförsäkrad?

Vet du även om det funkar att göra en besiktning på en MC som fortfarande är skriven på någon annan? (Köpte en nyss, och vi fick skicka in påskrivet ägarbyte på papper då transportstyrelsen.se krånglade)
Citera
2026-04-11, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Borde väl inte vara några problem tycker jag. Ring och prata med besiktningen om du är osäker och vill ha ett exakt svar.

Jo, jag får väl göra det.
Citera
2026-04-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Vet du även om det funkar att göra en besiktning på en MC som fortfarande är skriven på någon annan? (Köpte en nyss, och vi fick skicka in påskrivet ägarbyte på papper då transportstyrelsen.se krånglade)

Ja, det går bra.
Hur många är vi som har besiktigat frugans/makens/sambons eller rent av grannens bil utan några problem?
Citera
Igår, 13:38
Medlem
Det som sades här i tråden STÄMMER ju inte!

Man kan inte besikta en MC som inte är försäkrad. Fick jag veta nu, när jag ringde Carspect.

Det var en jäkla tur att jag kollade innan jag åkte dit.
Citera
Igår, 19:02
Medlem
Citat:
Det som sades här i tråden STÄMMER ju inte!

Man kan inte besikta en MC som inte är försäkrad. Fick jag veta nu, när jag ringde Carspect.

Det var en jäkla tur att jag kollade innan jag åkte dit.
Fattade de att du inte tänkte köra hojen dit då?
För googlar man en minut så kommer man fram till att det går om man tar dit fordonet med kärra.
Citera
Igår, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gur
Fattade de att du inte tänkte köra hojen dit då?
För googlar man en minut så kommer man fram till att det går om man tar dit fordonet med kärra.

Oh ja, glasklart. Vi pratade om vilka alternativ som fanns, och jag förklarade att jag tänker ta dit motorcykeln med bil + släpkärra.

Det går INTE att besiktiga motorcykeln, oavsett hur det transporteras till stationen, om den inte har minst trafikförsäkring.

Jag ringde ju liksom inte för att fråga vad som gäller när jag kör till stationen. Jag frågade vad som gäller på själva besiktningen.

Personen i telefonen förklarade att om motorcykeln är avställd får den fortfarande köras till stationen, men då är kravet att skatten är betald.
Citera
Igår, 23:28
Medlem
Citat:
Oh ja, glasklart. Vi pratade om vilka alternativ som fanns, och jag förklarade att jag tänker ta dit motorcykeln med bil + släpkärra.

Det går INTE att besiktiga motorcykeln, oavsett hur det transporteras till stationen, om den inte har minst trafikförsäkring.

Jag ringde ju liksom inte för att fråga vad som gäller när jag kör till stationen. Jag frågade vad som gäller på själva besiktningen.

Personen i telefonen förklarade att om motorcykeln är avställd får den fortfarande köras till stationen, men då är kravet att skatten är betald.
Kan kanske bero på om stationen har eget inhägnat område eller inte.
carspect har antagligen inget eget testområde utan testkör på allmänväg , men ta betalt kan dom.
Citera
Idag, 00:47
Medlem
Citat:

Personen hade uppenbarligen ingen aning om den började svamla om att skatten ska vara betald på ett avställt fordon, ska den köras dit ska du däremot ha trafikförsäkring på den.
Har besiktigat både mc och veteranbilar som jag kört dit på kärra som varit avställda och utan trafikförsäkringar, det har fungerat varje gång dock använder jag mig inte av carspect.
Citera
Idag, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leisuresciense
Kan kanske bero på om stationen har eget inhägnat område eller inte.
carspect har antagligen inget eget testområde utan testkör på allmänväg , men ta betalt kan dom.

Jag har aldrig sett en besiktningsstation som har ett inhägnat område.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in