2026-04-11, 08:55
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
https://www.dn.se/sverige/mp-topp-vill-se-vagnar-for-trubadurer-i-tunnelbanan/
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/5p8J4K/trubaduren-william-sundman-saaf-avvisad-fran-tunnelbanan

"MP-toppen Jakop Dalunde reagerar starkt på det uppmärksammade klippet där en trubadur blir avhyst från en tunnelbanevagn av ordningsvakter.
– Jag tyckte inte att det kändes bra. De regler som vi har är för strikta, säger trafikregionrådet som vill se särskilda t-banevagnar där musiker kan framföra musik
SL har i Aftonbladet apropå avhysningen påtalat att ordningsreglerna är säkerhetsrelaterade. Enligt SL:s presschef Andreas Strömberg måste resenärerna kunna höra eventuella säkerhetsmeddelanden som personalen ropar ut".

Ukraina, Iran, Trump, Putin, etc etc etc, skönt att MP bränner sitt krut på lite viktigare frågor som tex rätten att bli störd i t-banan av en trubadur som bränner på med lite Bellman och Taube på morgonkvisten.
Blir intressant att se hur bra det funkar med speciella vagnar för "kultur"intresserade.
Kommer alla genrer att täckas som tex punk, gangstarap, hårdrock, nu metal etc eller blir det bara trubadurstandards som får egna vagnar?
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-04-11 kl. 09:01.
Citera
2026-04-11, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
https://www.dn.se/sverige/mp-topp-vill-se-vagnar-for-trubadurer-i-tunnelbanan/
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/5p8J4K/trubaduren-william-sundman-saaf-avvisad-fran-tunnelbanan

"MP-toppen Jakop Dalunde reagerar starkt på det uppmärksammade klippet där en trubadur blir avhyst från en tunnelbanevagn av ordningsvakter.
– Jag tyckte inte att det kändes bra. De regler som vi har är för strikta, säger trafikregionrådet som vill se särskilda t-banevagnar där musiker kan framföra musik
SL har i Aftonbladet apropå avhysningen påtalat att ordningsreglerna är säkerhetsrelaterade. Enligt SL:s presschef Andreas Strömberg måste resenärerna kunna höra eventuella säkerhetsmeddelanden som personalen ropar ut".

Ukraina, Iran, Trump, Putin, etc etc etc, skönt att MP bränner sitt krut på lite viktigare frågor som tex rätten att bli störd i t-banan av en trubadur som bränner på med lite Bellman och Taube på morgonkvisten.

Storyn rörde sig om någon som liksom bara på eget bevåg satt sig och börjat spela gitarr i SL's lokaler och man ondgör sig för att han blir avhyst.

Frågan är isf vad Dalunde vill ha för ordning? Att vem som helst skall ha rätt att ockupera andras lokaler bara man framför något som man kallar för musik?

Annars måste det väl vara upp till SL att avgöra om det är förenligt med säkerheten med tanke på att de ju väl har ansvar för säkerheten? Men det kanske trots allt inte är så att SL konsekvent skulle neka trubadurer att ta och framföra musik på anvisade ställen, men då får man ju som trubadur ta och börja med att förhöra sig hos SL...
Citera
2026-04-11, 09:10
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Enligt SL:s presschef Andreas Strömberg måste resenärerna kunna höra eventuella säkerhetsmeddelanden som personalen ropar ut".

Fast nu är ju deras högtalatsystem inte topnotch direkt på sina håll, inte alltid man hör vad de säger trots att det inte finns något som stör. Men för all del, själv vill jag ha så tyst i tuben som det bara går oavsett orsak, och för mig kunde OVs även köra ut skrikande spädgrisar, trotsungar samt diagnos-teens också.
Citera
2026-04-11, 09:18
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Fast nu är ju deras högtalatsystem inte topnotch direkt på sina håll, inte alltid man hör vad de säger trots att det inte finns något som stör. Men för all del, själv vill jag ha så tyst i tuben som det bara går oavsett orsak, och för mig kunde OVs även köra ut skrikande spädgrisar, trotsungar samt diagnos-teens också.

En gyllene medelväg, om nu högtalarsystemet är eftersatt, vore kanske trubadurer som bara sjunger om att se upp för dörrarna och namnet på nästkommande station?
Citera
2026-04-11, 09:21
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Dalunde kan ju lägga in den frågeställningen när han tvingar förvaltningen att lägga tid, pengar och energi på att utreda den här frågan med specificerade vagnar.
Citera
2026-04-11, 09:43
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
skönt att MP bränner sitt krut på lite viktigare frågor som tex rätten att bli störd i t-banan av en trubadur som bränner på med lite Bellman och Taube på morgonkvisten.
Våra kulturbekanta på Söder säger att Bellman lismade kungamakten och att Taube var adelsman. Våra bekanta med Partibok säj' trubbadurer i T-banan bör sjunga Cornelis (som öppet stödde VPK), Victor Jara, Michail W1ehe och andra mörkermusikanter.

On topic: Vi åker folkligt med snöret och betalar snordyr biljett till SL. Är det då brunt vilja slippa musik?
Citera
2026-04-11, 10:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det är väldigt störande med ljud i vagnarna.

Däremot var ju Rebell-Robban en artist som var en tillgång på stationerna, trots att romerna i vagnarna är betydligt bättre musiker än han var.
Citera
2026-04-11, 12:31
Avstängd
TheGretaResets avatar
Jag har själv provat att dra en truddelutt på gatan.

I vagnen är inte ok. Det skall vara valfritt. Man kanske vill ha det lugnt och tyst.

På stationen och gator är ok. Man kan fortsätta gå om man inte är intresserad och oljudet varar fem sekunder.

Såg något klipp på youtube om någon som kallade sig bellman och tunnelbanesångare. smal, mörkhårig med glasögon.

Det handlar om hänsyn mot andra.
Citera
2026-04-11, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det är väldigt störande med ljud i vagnarna.

Däremot var ju Rebell-Robban en artist som var en tillgång på stationerna, trots att romerna i vagnarna är betydligt bättre musiker än han var.

Jag vill att det ska finnas dragspelszigenare i varenda vagn, ja helst flera stycken.
Citera
2026-04-11, 12:43
Medlem
buddy99s avatar
Tunnelseende kan man kalla de som förnekar detta osynliga klassamhället,men de har väl nog bekymmer med otrygga jobb och så.
Citera
2026-04-11, 12:58
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Politiker
/Moderator
Citera
2026-04-11, 13:12
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Jävlar vad bra han är! Johan och Johanna
(Johan och Johanna orginal)

Det svänger ju!

Cecilia Lind

Här blir han avvisad

Han spelar på ganska stora ställen
Det låter bättre när han trubadurar i t-banevagnen...
MP-topp vill se vagnar för trubadurer i tunnelbanan "kontrollerat och tillåtet" Det förstör stämningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in