2026-04-11, 09:43
Medlem
LucioFontanas avatar
Tror att många är på väg att överge det här jävla app hysterin och smartphone. Vem orkar bry sig om den skiten. Bara kontroll och manipulation. Lyssnar mycket på radio igen. Linjära program som inte kräver någon uppmärksamhet för att bara rulla på. Jätteskönt. Analog igen. Usch för digitaliseringen. Så trött på den skiten . Hinner ju inte med nåt annat än att installera o logga in hit o dit o fan o hans moster. Det har blivit överjävligt. Det påstås att det är för min säkerhet jag måste välja nya koder och ange tamigfan allt av intresse för deras kartläggning av mitt liv. Vanlig knapp lur utan internet kontanter och FM/AM sändare och en svensk reggad mailadress. Modern Människa 6.0.
Senast redigerad av LucioFontana 2026-04-11 kl. 09:46.
Citera
2026-04-11, 09:55
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
. Men vore det inte fint med AM/FM mottagare i mobilerna, som inte krävde uppkoppling till internet?

Kan ju vara trevligt i krigstider också, tänker jag. För alla oss som inte haft råd att investera i vevradio...

För kris eller krig duger vilken mindre batteri radio som helst. Kostar 30 kr på second hand.

Drivs den med 2 stycken aa batterier håller den i flera års tid, mycket längre än kriser eller krig kräver. Så dessa dyra häftiga militär gröna vevradios är helt onödiga.
Citera
2026-04-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Tror att många är på väg att överge det här jävla app hysterin och smartphone. Vem orkar bry sig om den skiten. Bara kontroll och manipulation. Lyssnar mycket på radio igen.

Att bara lyssna på de fåtal kanaler som du matas med och inte kunna välja själv är väl snarare kontroll och manipulation jämfört med hela världens utbud av musik och radiokanaler/podcasts.
Citera
2026-04-11, 10:11
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ja det har jag.

Och som många andra (med högre IQ) i tråden har påpekat så vore det lämpligt att kunna lyssna på radio i sin telefon i krigstider. De flesta har ju också en extra lur liggande.

Batteritiden är extremt hög, får man ändå säga. Du kan använda en smartphone i flera veckor, i akuta nödsituationer, om du stänger av den emellan användningarna.

Så, ja, du har helt rätt... jag har verkligen koll.

Du har rätt i det du skriver och har full koll. Jag har själv testat med en kortvågsmottagare och tillika FM-mottagare Tecsun PL-330, denna radiomottagare har ett uppladdningsbart Lithium-Jon batteri med beteckningen BL-5C, jag lyssnade på radion några ggr om dagen och batteriet höll i många månader innan det behövde laddas igen. Poängteras skall då att detta batteri är av den typ som fanns i gamla Nokia-mobiler på enkom 1020 mah, och moderna smartphones har batterier på upp till 5000 mah eller kanske till och med mer.

En smartphone med FM-mottagare i en kristid kan därför hålla mycket länge som du mycket riktigt påpekat, faran med vevradios är dessutom att de ofta ligger urladdade då apokalypsen väl kommer och då kanske det är jobbigt att ladda upp dem igen, om det ens går, med andra ord en falsk säkerhet. Oddsen att du har ett någorlunda uppladdat smartphonebatteri är då relativt högre. Trådens egenutnämnda "geni" påstår att en radiomottagare tar plats och därför inte kan sitta i en smartphone, men så är inte alls fallet utan en dylik mottagare går att integrera inom kretsen för själva telefonen och antennen är bara en tunn metalltråd som med fördel kan läggas i chassiet, alternativt kopplas till laddningsporten så kan en USB-sladd användas som antenn.
Senast redigerad av Pinoputchin 2026-04-11 kl. 10:26.
Citera
2026-04-11, 10:29
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Helt korrekt. Radio är inte känt för att vara speciellt användbart i krigstider 👍

Tråden handlar om "Varför har moderna mobiltelefoner inte AM/FM-mottagare".

Varken Apple eller Samsung utformar sina telefoner för att förbereda svenska möpar för en Sovjetisk invasion. Om jag får tillåta mig att gissa.

Förövrig används internet av civilbefolkningen i Ukraina. För året är 2026, inte 1986.

Radio går för övrigt enkelt att störa ut för en Sovjetisk invasionsstyrka, om vi nu ska möpa oss.
Citera
2026-04-11, 10:31
Medlem
Citat:
Simpel fråga från en tekniskt nollställd kärring.

Gamla mobiler som Nokia och Ericsson hade radiomottagare. Man kunde alltså lyssna på radio i telefonen, på AM/FM-bandet. Idag går det inte längre på smartphones, vad jag vet.

Köper du däremot en burner phone i Kenya för 100 spänn, då har den en AM/FM-mottagare som fungerar utmärkt - även utan SIM-kort.

Nu lyssnar de flesta av oss via appar. Men vore det inte fint med AM/FM mottagare i mobilerna, som inte krävde uppkoppling till internet?

Kan ju vara trevligt i krigstider också, tänker jag. För alla oss som inte haft råd att investera i vevradio...
De flesta Androidsena har en radio förinstallerat. Man får bläddra ner i startskärmen för att hitta den appen. Inte swipea left or right liksom. 😉

Men som någon sa, det krävs trådade hörlurar för att få det att fungera då de agerar som en antenn.

Alternativt kan du ha en sladd mellan telefonen och en Bluetoothhögtalare, då fungerar det också, Lycka till! 🙂
Citera
2026-04-11, 10:32
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Precis. Nån pratade om "utvecklingskostnader" här i tråden. Så svårt kan det väl ändå inte vara?
Med tanke på att tillverkarna har krympt, och nu börjat plocka bort, SIM-korten, vilket bland annat ger plats åt några kubikmillimeter större batteri, är det inte konstigt att FM/AM-radio inte prioriteras.
Citera
2026-04-11, 10:41
Medlem
Fantens avatar
Jag vet inte om nån har sagt det men Motorola har FM-radio. Som fungerar utan trådade lurar. Dom har haft det sedan deras första Moto G.
Citera
2026-04-11, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag vet inte om nån har sagt det men Motorola har FM-radio. Som fungerar utan trådade lurar. Dom har haft det sedan deras första Moto G.

Tvek på den.

Jag gjorde en liten googling

" Why does FM radio on Moto G require a wired headset plugged in?

To use FM Radio on Moto G, a wired headset must be plugged in. This is very common for mobile phones."

Så beter sig även min Xiaomi. " Plug in wired headset" säger den .

Det finns helt enkelt ingen FM antenn i mobilerna
Citera
2026-04-11, 10:46
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Är nog ändå inte många idag som skulle lyssna på AM/FM via mobilen. Har inte erfarenhet av just det, men gamla Walkman bandspelare brukade ha radiomottagare, och det var rätt värdelöst. Urusel ljudkvalité med dagens måttstock. Funkar säkert bättre i tätorter med nära till FM-sändare, men AM klarade bara enstaka starka signaler, nattetid något bättre.
Blir det katastrof så räcker det väl med att någon har en lite bättre (större) mottagare typ bilradio, och kommunicerar in persona med omgivningen.
Citera
2026-04-11, 10:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Tvek på den.

Jag gjorde en liten googling

" Why does FM radio on Moto G require a wired headset plugged in?

To use FM Radio on Moto G, a wired headset must be plugged in. This is very common for mobile phones."

Så beter sig även min Xiaomi. " Plug in wired headset" säger den .
Jag öppnade för fan precis appen på min egen Moto. Jag fick en varning om att trådade lurar fungerar som antenn och att inte använda det kommer att påverka mottagningen.

Så nej, inte tvek.

https://ibb.co/zHjFNpcx
Citera
2026-04-11, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag öppnade för fan precis appen på min egen Moto. Jag fick en varning om att trådade lurar fungerar som antenn och att inte använda det kommer att påverka mottagningen.

Så nej, inte tvek.

https://ibb.co/zHjFNpcx

Och hur mycket brus fick du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in