2026-04-11, 07:40
Medlem
Citat:
Ebba Busch tycker inte Jimmie Åkesson har arbetskapaciteten för att klara av jobbet som statsminister. Samtidigt sågar hon hans uppgörelse med Ulf Kristersson om ministerposter: ”Ingenting som jag har signat av på”, säger hon i SvD Utfrågningen.
Har Ebba rätt? Hur bör Jimmie och SD bemöta detta? Jag tycker hon har rätt. Jag ser inte att Jimmie har det som krävs för att vara statsminister, möjligen någon annan ministerpost.
Citera
2026-04-11, 07:45
Medlem
fittfrossas avatar
Hade han inte 93% frånvaro? Har svårt att tro att det hade varit okej för en statsminister.
Citera
2026-04-11, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Har Ebba rätt? Hur bör Jimmie och SD bemöta detta? Jag tycker hon har rätt. Jag ser inte att Jimmie har det som krävs för att vara statsminister, möjligen någon annan ministerpost.

Å andra sidan så är väl planen att tidö-partierna har UK som statsminister-kandidat. Att JÅ inte är lämpad som statsminister är inte så relevant fråga.

Frågan är varför hon håller på såhär i öht? Tycker hon att hon behöver vara i centrum och nu vill rikta tillbaks strålkastarljuset på sig själv när den flyttades till SM och JÅ (ett tag).

Det är ju som sagt inte på bordet att JÅ skall bli statsministerkandidat, och att hon inte signat på på att släppa in SD i regeringen efter valet må stämma. Frågan är dock om någon egentligen tror att det är KD som kommer sätta sig på tvären ifall SD skall vara med i regeringen.

Notera här att vara med i regeringen innebär ju att man får ministerposter. Det är ju det som regeringspartier betyder. Notera också att UK väl inte låvat ut några specifika ministerposter.

Det är ju trots allt så att om man skall vara ett uns seriös så måste man ju vara konkret med ministerposterna och inte bara säga att den och den ministerposten går till det partiet utan att precisera vem det är som skall vara minister. Det är statsministern som själv skall välja ut sina ministrar och inte delegera det till någon annan.
Citera
2026-04-11, 07:52
Medlem
Merwinnas avatar
Jimmie HAR i alla fall jobbat jättemycket. Han var ju jämt på resa runt om i landet förr i alla fall. Men det är möjligt att han har dragit ner på tempot efter så många år, tydligen har han inte varit närvarande på så många riksdagsomröstningar t.ex.. (Jag VET inte detta, det KAN vara lögnaktigt skvaller - någon annan kanske vet om det är sant?) Men det blir ju annorlunda när man blir statsminister tänker jag - det är ju så stort, och delvis andra arbetsuppgifter. Inte bara det gamla uttjatade.

Så jag tror visst att Jimmie kan bli en bra statsminister, men jag skulle hellre se honom på någon annan tung ministerpost, och Richard Jomshof som statsminister. Han har en karisma som Jimmie inte har. Jimmie är också bra, han är rakt fram och rejäl och reko, men Richard har något som kan fånga massorna mer, tror jag... en glamourkvalitet.

För övrigt borde Ebba tagga ner nu. Om det verkar som att det finns alla möjliga konflikter inom Tidö, så kommer ju folk att rösta på Maggan! Det är jätteviktigt att visa en enad front nu fram till valet!
Citera
2026-04-11, 07:53
Medlem
Jordgubbes avatar
Hon är en ihålig figur för ett parti som skulle ha fler väljare om hon byttes bort men det slår mig nu att hon tror att hon har en vinnarlucka pga att hon kan lyftas fram som kvinna som attsminister, det kan hon fetglömma.

Detta är hennes underargument: "... jämför man våra kalendrar under den här mandatperioden till exempel då jobbar han ju inte så mycket i relation till hur mycket jag eller många andra jobbar".

https://www.svd.se/a/oEK60j/ebba-busch-jimmie-akesson-saknar-arbetskapaciteten-att-vara-statsminister
Citera
2026-04-11, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfrossa
Hade han inte 93% frånvaro? Har svårt att tro att det hade varit okej för en statsminister.

Anders Borg satt ju inte ens i riksdagen. Stefan Löfven var väl heller inte från början i riksdagen? Det finns fler exempel på ministrar som inte suttit i riksdagen om man gräver. Närvaron i riksdagens arbete behöver det alltså inte komma an på.
Citera
2026-04-11, 08:03
Medlem
Naturligtvis sant, men så får man inte säga om sektledaren och personkulten. Har inte Ebba fattat det? Jimmie kommer bli jävligt kränkt och nu är konflikten öppen. Att han haft/har vissa problem med depression, missbruk och att han helst är hemma i Sölvesborg och så lite som möjligt i riksdagen där han bara är korta perioder och vissa fasta dagar. Annars får andra göra hans uppgifter.

Det är ju bara sant och det vet ju alla. Men det här kan han inte tolerera, det såg vi i SVT på hans Israelresa att han blir kränkt av det. Så nu har Ebba gått över en gräns och skapat en konflikt så det ryker om det.

Nu är råttet mågat! Hon har gett sig på personkulten med en sanning!

Citat:
– Jämför man våra kalendrar under den här mandatperioden till exempel då jobbar han ju inte så mycket i relation till hur mycket jag eller många andra jobbar, säger hon till tidningen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ebba-busch-akesson-jobbar-inte-sa-mycket/
Citera
2026-04-11, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jimmie HAR i alla fall jobbat jättemycket. Han var ju jämt på resa runt om i landet förr i alla fall. Men det är möjligt att han har dragit ner på tempot efter så många år, tydligen har han inte varit närvarande på så många riksdagsomröstningar

Att han reser är skitsnack. Han reser inte mer än någon annan partiledare. Han besöker några distrikt per år. Jag är väl insatt. Det tar någon vecka. Det är bara en ursäkt partiet hittat på. Han är mest hemma I Sölvesborg, inget annat. I Stockholm vissa fasta dagar och perioder men långt från normalt och vad som borde krävas.

Var ärlig mot dig själv och alla andra och AVGÅ JIMMIE!!!
Citera
2026-04-11, 08:12
Medlem
Jag tror det kan vara en okej saklig kritik.

Jimmie Åkesson har ju varit utbränd det vet vi. 21 år på posten, tänk alla 100 tusentals hot han har fått utstå från vänstern på dessa år.
Det tär på en så klart. Stressen han har måste vara enorm.

Alla som röstar på SD förväntar sig också att han ska ta den posten. Kraven är hårda.
Det är inte säkert han vill ha den posten, han kanske ville det en gång i tiden. Det kanske var det stora målet men man kan ha tröttnat på vägen.
Å andra sidan även om det skulle vara sant det hon säger så kanske han får en nytändning med den posten. Man behöver det ibland ifall man har gjort samma sak väldigt länge.

Bara Jimmie och kanske folk i hans närhet som vet ifall han orkar det. Svår sak och erkänna också att man inte skulle orka det.

Jag har alltid velat se Jimmie på den posten av flera anledningar men säger han att inte vill så är det okej. Man ska aldrig tvinga någon då blir det aldrig bra.
Citera
2026-04-11, 08:28
Medlem
Mer av Ebbas uttalanden i samma intervjuer.

Citat:
Ebba Busch har på senare tid varit mindre nöjd med Moderaterna och Liberalerna, som förhandlat avtal med Sverigedemokraterna vid sidan av.

KD-ledaren Ebba Busch var kritisk och sa att det inte går att lova ut statsrådsposter eller ansvarsområden redan före valet.

https://www.svd.se/a/oEK60j/ebba-busch-jimmie-akesson-saknar-arbetskapaciteten-att-vara-statsminister

Någon som lyssnat på poddavsnittet där hon sagt liknande tidigare?

Citat:
Orden från M och SD kan slå tillbaka mot dem i interna förhandlingar efter valet, tror hon. – Då kommer man att behöva betala för det igen i en förhandling i höst. Därför är det ingenting som jag har signat av på, säger Ebba Busch i podden.

Ebba Busch har tidigare sagt i Kyrkans Tidnings podd ”Vox Populi” att Jimmie Åkesson inte har arbetskapacitet för att vara statsminister.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ebba-busch-akesson-jobbar-inte-sa-mycket/
Citera
2026-04-11, 08:37
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jimmie HAR i alla fall jobbat jättemycket. Han var ju jämt på resa runt om i landet förr i alla fall. Men det är möjligt att han har dragit ner på tempot efter så många år, tydligen har han inte varit närvarande på så många riksdagsomröstningar t.ex.. (Jag VET inte detta, det KAN vara lögnaktigt skvaller - någon annan kanske vet om det är sant?) Men det blir ju annorlunda när man blir statsminister tänker jag - det är ju så stort, och delvis andra arbetsuppgifter. Inte bara det gamla uttjatade.

Så jag tror visst att Jimmie kan bli en bra statsminister, men jag skulle hellre se honom på någon annan tung ministerpost, och Richard Jomshof som statsminister. Han har en karisma som Jimmie inte har. Jimmie är också bra, han är rakt fram och rejäl och reko, men Richard har något som kan fånga massorna mer, tror jag... en glamourkvalitet.

För övrigt borde Ebba tagga ner nu. Om det verkar som att det finns alla möjliga konflikter inom Tidö, så kommer ju folk att rösta på Maggan! Det är jätteviktigt att visa en enad front nu fram till valet!

Jomshof skulle passa alldeles utmärkt som statsminister.
Han har en tyngd och kunskap / förmågan att debattera på ett mycket intelligent sätt.
Citera
2026-04-11, 08:42
Medlem
TheGretaResets avatar
Jimmie har varit slut sedan time-outen.

Jag har kommenterat det många ggr här. Men hans ställning inom partiet liknar Alf Svenssons. Från skamvrån till ett 20% parti. Så man flyttar inte på honom.

Nu väntar vi bara på att han gör som Alf och utser en liten kopia av sig själv som efterträdare.

Men jag vet inte om de övriga partiledarna skall kommentera de andra partiledarnas hälsa eller ha åsikter om vilka representanter de har.

Kom ihåg att Ebba är alltså dömd i svensk domstol för att ha brutit mot 8e budet (du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa), i sviterna efter att ha ordagrant brutit mot 9e budet (du skall inte ha begär efter din nästas hus). Skall hon verkligen leda ett parti med "kristen" värdegrund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in