Citat:
Ursprungligen postat av
Bajsmoderatorer
Ingen som kan ladda upp/länka en av deras låtar från programmet då, på typ youtube eller nåt så man kan jämföra bpm exakt från p3 och jämföra med original versionens tempo?
Här är länken till gårdagens avsnitt. Tyvärr kan du bara höra med musik om du laddar ner appen SR Play - som är gratis:
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2773236
Du tappa dä (av Dina ögon) spelas allra sist, 3 timmar och 28 minuter in i klippet.
Petters Repa skivan spelas vid 2 h 58 min.
Jag måste dock erkänna en sak. Nu när jag lyssnar i efterhand så hör jag ingen skilnad längre.
Och det är inte mina öron det är fel på - jag mätte ju som sagt igår och båda låtarna gick med en hastighet som var typ 10 sekunder snabbare än originalen.
Slutsats av detta: Båda låtarna kom precis innan hel- och halvslag, som en klok människa i tråden uppmärksammade. De smurfspelar alltså låtarna i livesändning, gissningsvis för att hinna spela dem innan nyheterna trots att programledare och gäst har babblat över tiden.
Så, jag är ledsen min vän. För att fånga dessa smurfspelningar måste du lyssna på Morgonpasset live i appen Sveriges Radio. Det sänds vardagar 06.00-09.30 och helger 08.00-11.30. Den goda nyheten är att du kan SPOLA TILLBAKA i livesändningen, hur många gånger du vill, och kontrollyssna mot originallåtarna.
Men som sagt, lyssnar du i appen efteråt så har de redigerat bort smurfspelningarna. De s.k. poddarna (dvs inspelningarna) är alltid redigerade, ofta klipps hela meningar bort när programledarna eller deras gäster sitter och svamlar. På så sätt har de alltså tid att klippa in låtarna i rätt hastighet, och nu urskönjer vi också
ett möjligt motiv till själva smurfbrottet: att kunna klippa bort svamliga/problematiska meningar som sägs i Sveriges Radio, därmed hålla innehållet cleant, och samtidigt hålla innehållet till en exakt tid av 3 timmar och 30 minuter - på så sätt kan man "sopa igen" anklagelser om censur kanske - mena problematiska saker som har sagts i SR redigeras bort för eftervärlden..?
Nu förstår jag också varför dessa efterhandskonstruktioner kallas "poddar" och inte bara "inspelningar av ett liveavsnitt" - för att innehållet är redigerat, trots exakt samma tidsram: 3.30. Jag har alltid undrat 🙂👍
Mvh /Agatha Christie