2026-04-11, 07:22
Medlem
Hej Flashback!

Sedan några månader tillbaka har jag ett litet huvudbry. Jag tycker att vissa låtar spelas upp för snabbt i radio (specifikt kanalen P3), och vissa för långsamt. Jag lyssnar mycket på radio och tycker mig veta hur låtarna ska låta.

De flesta spelas upp i normal hastighet. Men ungefär 2-3 gånger per dag reagerar jag på att hastigheten antingen känns lite uppskruvad eller lite nerskruvad. Ibland låter det löjligt snabbt för mig, nästan smurfigt. Ska dock påpeka att det handlar om minimala skillnader som en normal människa knappast hade uppfattat eller noterat. De flesta har nog annat att tänka på i livet också

När jag påbörjade detta inlägg spelades följande låt i P3:s vaken:

Sombr - Homewrecker

Jag upplevde att hela låten gick liiiite för snabbt. Den är rätt snabb från början, vilket gör att det blir lite kärvt när tempot är ännu snabbare. Mot slutet av låten tyckte jag dock att det hade rättat till sig. Detta är lite ovanligt, oftast håller tempot i sig hela låten (som jag upplever det). Ska tillägga att jag har ett bra gehör och är musikalisk. Musicerar flitigt tillsammans med andra på fritiden och har aldrig problem med vare sig takt eller ton där.

Dock får jag väl erkänna - till min egen nackdel - att jag har lite problem med nerverna och inte till 100% vågar lita på min egen upplevelse. Jag ska också villigt erkänna att dessa uplevelser har gått hand i hand med mina andra nervproblem som har debuterade sommaren 2025. Men bortsett från det:

Tre frågor!

1. Nån mer som notrat att uppspelningshastigheter på låtar kan variera i radio?

2. Är det vedertaget att uppspelningshastigheter kan tweakas lite för att passa in i körschemat, eller har varje låt en exakt och faatställd BPM så att säga?

Jag tänker att vanliga DJ:s kan ju justera hastigheten på låtar. Men gör man så i radio?

3. Är det tänkbart att våra upplevelser av tid varierar minimalt och knappt märkbart, över vår runda planet? Jag vet att detta låter flummigt, men är det tänkbart att tiden helt enkelt går lite olika fort för olika människor /upplevs olika på olika platser? Jorden är ju trots allt rund och snurrar, det vore väl onaturligt om tiden var helt jävla statisk.

* Vi vet att tiden är relativ.

* Vi vet att astronauter som reser i RUMTIDEN - OBS det är inte möjligt att resa enbart i rummet, utan alla resor sker ju i rumtiden dvs i både rum OCH tid - åldras annorlunda (dvs snabbare eller långsammare) än de människor som är kvar på jorden.

* Vi vet att radiovågor går genom luften, dvs genom tid OCH rum (rumtiden). Hade det varit konstigt om en låt som sänds ut från Stockholm uppfattas någon millisekund snabbare av mig här nere i Skåne, med tanke på att jorden är rund och tiden är relativ och allt det där?

Jag bara undrar.

Ha en trevlig helg alla, och tack för input i denna högst oviktiga fråga!
Senast redigerad av Berit85 2026-04-11 kl. 08:14.
Citera
2026-04-11, 07:40
Medlem
Jordgubbes avatar
Testa lyssna ett par veckor på en gammal radio, som inte kan få för sig att buffra och komma ikapp.
Citera
2026-04-11, 07:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kan det vara så att låtens längd ska passas in med nyheter eller annat kanske?
Citera
2026-04-11, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Testa lyssna ett par veckor på en gammal radio, som inte kan få för sig att buffra och komma ikapp.

Men du kan väl åndå inte skylla en hel låts hastighet på buffringsproblem? Eller..?
Citera
2026-04-11, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Det är just det jag undrar.
Citera
2026-04-11, 08:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Det är just det jag undrar.

När du upptäcker dessa hastighetsvariationer, är det i närheten av en nyhetstid?
Var länge sen jag lyssnade på P3 ska tilläggas.
Citera
2026-04-11, 08:13
Medlem
Citat:
När du upptäcker dessa hastighetsvariationer, är det i närheten av en nyhetstid?
Var länge sen jag lyssnade på P3 ska tilläggas.

De sänder nyheter varje halvtimme, så det är alltid "nära", men nej det brukar vara mitt i programmen tycker jag.
Citera
2026-04-11, 08:29
Medlem
För er som vill kontrollyssna på Sombr Homewrecker.

Gå in i P3:s livesändning och spola tillbaka till början av Druid Zimmerman show, som startade 07.00.

Jag tycker fortfarande den låter för snabb. Men mot slutet av låten, när det sjungs: "No more, no more, I wanna kiss you on the bed and on the floor" låter det normalt.

Jämför gärna med videon, som har en normal takt genom hela låten:

https://youtu.be/mQezde_qeXw

Bra låt för övrigt.
Citera
2026-04-11, 08:32
Medlem
När du tar upp låtarna på "lyssna igen" och jämför med dina andra källor, så fann du...?

Kanske niggern rappar kvickare på P3 för han är eftersökt och har utvisningsbeslut, kanske lite långsammare för att dröja sig kvar för att slippa bli jappad i P-garaget. Det kan finnas flera skäl.
Citera
2026-04-11, 08:55
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:

Tonar man inte ner mitt i låten nu längre som man gjorde förr?
Citera
2026-04-11, 09:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
De sänder nyheter varje halvtimme, så det är alltid "nära", men nej det brukar vara mitt i programmen tycker jag.

Ja, det vet jag men en låt som spelas direkt efter ett nyhetsinslag är inte i anslutning till nyheter utan jag menar låten som är straxt innan ett nyhetsinslag.

Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Tonar man inte ner mitt i låten nu längre som man gjorde förr?

Trodde jag också men kanske kan man i systemen nu helt enkelt bestämma hur lång låten ska vara och då ökas eller minskas takten i låten.
Bara gissning, är varken DJ eller jobbar med radio.
Enkla lösningen är att TS helt enkelt lyssnar via appen och klockar låten eller spelar in låten och spelar upp samtidigt som originalet från skiva eller youtube.
Citera
2026-04-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ja, det vet jag men en låt som spelas direkt efter ett nyhetsinslag är inte i anslutning till nyheter utan jag menar låten som är straxt innan ett nyhetsinslag.

Trodde jag också men kanske kan man i systemen nu helt enkelt bestämma hur lång låten ska vara och då ökas eller minskas takten i låten.
Bara gissning, är varken DJ eller jobbar med radio.
Enkla lösningen är att TS helt enkelt lyssnar via appen och klockar låten eller spelar in låten och spelar upp samtidigt som originalet från skiva eller youtube.

Det orkar man ju inte.

Men jag tror på din teori. Det låter effektivt, på något sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in