2026-04-10, 22:26
Medlem
Plockat ner mors gamla Bjärton 12 strängad som hängt på väggen i 20 år och skulle stämma den. Åter igen dog den lilla 0.09. Vad ska jag välja för att den ska hålla? Det låter ju så ljuvligt med den tunna rackaren men den håller aldrig.
Citera
2026-04-11, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Plockat ner mors gamla Bjärton 12 strängad som hängt på väggen i 20 år och skulle stämma den. Åter igen dog den lilla 0.09. Vad ska jag välja för att den ska hålla? Det låter ju så ljuvligt med den tunna rackaren men den håller aldrig.

Brukar inte akustiska gitarrer ha lite grövre strängar än en elgitarr?

Sen, vad förväntar du dig för livslängd på strängarna egentligen? Jag hoppas inte du förväntar dig att strängarna skall hålla i 20år, det gör de inte. Kanske de kan undgå att gå av, men de blir ju gamla och tråkiga ändå även om de håller ihop.
Citera
2026-04-11, 14:48
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73

Strängar håller inte säkert i 20 år sen känns det rätt orimligt att du har en 0.09 på en 12-strängad, vad jag vet finns det bara custom made (kan ha fel här).
Ernie ball är ett säkert och billigt kort men jag skulle rekommendera Elixir lite dyrare men säkrare och mer hållbara, hemligheten med att stämma en 12-strängad är att stämma ner en halv-ton eller till D-Standard. (Har du kört E hela tiden så kan du behöva intonera dock)

Lycka till!
Senast redigerad av PappaTribe 2026-04-11 kl. 14:52.
Citera
2026-04-11, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Strängar håller inte säkert i 20 år sen känns det rätt orimligt att du har en 0.09 på en 12-strängad, vad jag vet finns det bara custom made (kan ha fel här).
Ernie ball är ett säkert och billigt kort men jag skulle rekommendera Elixir lite dyrare men säkrare och mer hållbara, hemligheten med att stämma en 12-strängad är att stämma ner en halv-ton eller till D-Standard. (Har du kört E hela tiden så kan du behöva intonera dock)

Lycka till!
Kommer inte ihåg vart jag köpte strängar sist men minns att det var 009 på den tunnaste strängen. Ser på thomann att det finns olika, från 008 till 011. Ett set kostar från hundringen till 300, så man kanske skulle lägga 300 för att få nåt bättre. Samt stämma ner, kört E enligt stämapparat.
Citera
2026-04-13, 10:49
Medlem
Noetlovskijs avatar
Akustiska strängar hittar jag bara 0.10 som lägst och då benämns de som "Extra light".
.11 light
.12 vanligast

Du har nog en för tunn sträng om du kör 0.9 på akustisk. Sedan gäller det att inte stämma upp den för fort till standard E, utan stämma upp lite, dra/stretcha strängen med händerna, stämma upp, repetera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in