2026-04-10, 21:58
Medlem
Hej. Jag har en curlad tonåring i släkten som hela tiden snor sina pärons kort och använder det i sin applepay/samsung pay.

Nu har päronen blivit av igen med betydliga summor när dem kollat igenom transaktioner senaste 3 mån och har för tredje (!!) gången spärrat och beställt nytt kort.

Nu är tanken att man ska försöka gömma päronens kort...men jag undrar om det inte finns någon funktion eller enklare sätt där man kan typ "avaktivera" möjligheten att kunna lägga till kort på apple/samsungpay?! Så ENDAST fysiskt kort funkar.

Mvh
Citera
2026-04-10, 22:25
Moderator
tobess avatar
Spontant känns det väl som tvärtom vore en väldigt smidig lösning? Föräldrarna (om de nu inte klarar av att uppfostra sitt barn ), lägger in kortet i sin egen apple/google pay eller vad dom nu använder och efter det så gömmer dom/förstör kortet. Efter det kan dom betala som vanligt via telefon medan deras ouppfostrade snorunge inte kan det.

Jag kan räkna på ena handens fingrar antal gånger jag behövt använda mitt fysiska kort på senaste 10+ åren eller så.
Citera
2026-04-10, 23:10
Medlem
Onanikrems avatar
Hur då snor? Hur får de pinkod? Annars kan man låsa sina kort mot utlandsbetalningar. Inte varit i den sitsen men vet kortutgivarna erbjuder det.

En scam och jag skulle låsa alla mina kort och smiska ungen, ganska hårt.
Citera
2026-04-11, 00:58
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Stänga av för internet köp.
Citera
2026-04-11, 20:24
Medlem
Jag förstår inte hur det här kan gå till utan att föräldrarna faktiskt ger tillåtelse med BankID?
Så då kan dom ju inte se det som något problem?

För de har väl inte gett ungen koder till sin BankID?
Citera
2026-04-11, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat
Hej. Jag har en curlad tonåring i släkten som hela tiden snor sina pärons kort och använder det i sin applepay/samsung pay.

Nu har päronen blivit av igen med betydliga summor när dem kollat igenom transaktioner senaste 3 mån och har för tredje (!!) gången spärrat och beställt nytt kort.

Nu är tanken att man ska försöka gömma päronens kort...men jag undrar om det inte finns någon funktion eller enklare sätt där man kan typ "avaktivera" möjligheten att kunna lägga till kort på apple/samsungpay?! Så ENDAST fysiskt kort funkar.

Mvh

Nu vet jag inte hur det ser ut i andra banker.

Enkel lösning i Swedbank, be päronen ringa kundtjänst och att handläggaren ska spärra och ersätta kortet, men att de även ska ta bort blippfunktionen på ersättningskortet.
(Detta är även för att ta bort anslutningen på div prenumerationer, då internetköp krävs vid första köpet/registering, inte vid de därefter.)

När ett kort saknar blippfunktion går den inte att ansluta till ApplePay. Osäker kring Samsung/google men samma bör tillämpas där imo.
Citera
2026-04-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pravihrvat

Mvh

Du kan ju börja med att inte lämna ut BankID koderna till dina tonåringar? Har inte haft en enda kort som man inte behövt signera för att lägga till i Samsung pay, Google pay och liknande. Apple pay har jag aldrig använt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in