2026-04-11, 10:52
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Tack för länken!

Intressant. Svenskar är där inte ens topp tio. Konstigt. Att kineser har väldigt salt mat kände jag till sedan tidigare.

Tror kartan ljuger lite. Japan är minst lika saltgalet som Kina.
Citera
2026-04-11, 16:32
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Tror kartan ljuger lite. Japan är minst lika saltgalet som Kina.
Jag är faktiskt lite förvånad över både den där kartan och alla svaren i den här tråden. Trodde nästan att det var självklart att svenskarna älskar salt mer än alla andra folk. Alltid när jag ser videor på Youtube med svenskar som äter mat utomlands så är de som sagt var jämt besvikna över att maten inte är tillräckligt saltad.

Borde naturligtvis också ha tackat Dr.skalmanski som postade samma länk som du gjorde, och dessutom före dig. Missade av någon anledning den länken. Tack till Dr.skalmanski! Man måste vara rättvis, snäll och trevlig på Flashback.
Citera
2026-04-14, 06:51
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Tror många kompensationssaltar i sverige också.
De trycker inte på med andra kryddor ordentligt och då är det lätt att salta på för att det ska hända nått.
Citera
2026-04-14, 08:29
Medlem
needAlifes avatar
Vet inte om det är något svenskt men ja, jag älskar att salta grejer. Är det svenskt så är det väl bara att omfamna det och glatt säga att ja, jag är svensk, jag saltar. Så var det med det.

Är säkert nåt genetiskt då mina förfäder åt saltad sill typ varje dag i århundraden haha.
Citera
2026-04-14, 14:03
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Vet inte om det är något svenskt men ja, jag älskar att salta grejer. Är det svenskt så är det väl bara att omfamna det och glatt säga att ja, jag är svensk, jag saltar. Så var det med det.

Är säkert nåt genetiskt då mina förfäder åt saltad sill typ varje dag i århundraden haha.
Enligt Edward Blom så beror svenskarnas kärlek till salt just på det här. Vi har genom historien ätit så mycket saltad mat så att vi har blivit "saltskadade". Jag kommer fortsätta att tro på att svenskarna är de som älskar salt mest i hela världen.
Citera
2026-04-14, 14:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Nej.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/salt-consumption-by-country

Då Salt historiskt har använts som konserveringsmedel så borde södra europa ha använt mer historiskt då det inte är lika lätta att frysa in mat innan det fanns elektricitet och frysar, vilket ökar beroendet av salt.

I Kina använder man mycket soja vilket är en saltbomb.

TS tillhör nog Gen-Z, de är helt inkompetenta att ta reda enkla grundfakta
Citera
2026-04-14, 15:41
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Enligt Edward Blom så beror svenskarnas kärlek till salt just på det här. Vi har genom historien ätit så mycket saltad mat så att vi har blivit "saltskadade". Jag kommer fortsätta att tro på att svenskarna är de som älskar salt mest i hela världen.
kan säkert vara så, jag tror det också men so what? Bara omfamna det! Salt är gott så jag gnäller knappast haha.
Citera
2026-04-14, 15:43
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
TS tillhör nog Gen-Z, de är helt inkompetenta att ta reda enkla grundfakta
Vetefan, salt sill, salt kött känns spontant som mer en grej vi körde med i norden då det var snorkallt halva året och man inte kunde få tag på färsk mat då. Vid medelhavet kan du fiska året runt så behovet av att salta försvinner då ganska snabbt. Eller snarare det behovet fanns inte alls där även om det var ett varmare klimat.
Citera
2026-04-14, 16:42
Medlem
Sladdarens avatar
Jag nämnde Kina, Thailand tidigare och det är ganska salt mat men på ett umamisätt kanske man kan säga

Tänker på italien. Ganska salt kost ändå med osten, med välsaltad pasta, men även Ungern, Tjeckien, Slovenien, Kazakstan tänker jag på som salta rätter :-D Nä såg en topplista ochså

Sverige är alltså inte värst i världen utan ganska långt ner på saltintaget rankingen i vår kulturella mat, husmanskost osv och även hel och halvfabrikat i konsumtion
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in