2026-04-10, 20:20
Medlem
Offerviljas avatar
Återigen har jag sett en Youtube-video där svenskar befinner sig i ett annat land och sitter på restauranger och saknar salt. Den här gången var det Joppe och Amanda på kanalen Joppe Cooks. Tidigare har det varit Nicke Vinsmart och Roy Nader och ÄTA RESA LEVA. Fyllda av skam sitter de alla där och saltar maten som galningar och hoppas att de som driver restaurangen inte ska se deras ohyggliga saltande. Svenskar är ju alltid så snälla och omtänksamma också. Själv åt jag bara på restauranger utomlands innan jag blev intresserad av mat, så jag minns inte om jag upplevde maten där som undersaltad eller ej. Jag var så smal och tyckte inte ens om mat då. Sås känns också som en sak som svenskar älskar mer än något annat folk. Svenskar dränker sin mat i sås. Finns det något annat folk i hela världen som saltar sin mat mer än vad svenskarna gör? Varför älskar just svenskar salt så otroligt mycket?
Citera
2026-04-10, 20:26
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Nej.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/salt-consumption-by-country

Då Salt historiskt har använts som konserveringsmedel så borde södra europa ha använt mer historiskt då det inte är lika lätta att frysa in mat innan det fanns elektricitet och frysar, vilket ökar beroendet av salt.

I Kina använder man mycket soja vilket är en saltbomb.
Citera
2026-04-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Återigen har jag sett en Youtube-video där svenskar befinner sig i ett annat land och sitter på restauranger och saknar salt. Den här gången var det Joppe och Amanda på kanalen Joppe Cooks. Tidigare har det varit Nicke Vinsmart och Roy Nader och ÄTA RESA LEVA. Fyllda av skam sitter de alla där och saltar maten som galningar och hoppas att de som driver restaurangen inte ska se deras ohyggliga saltande. Svenskar är ju alltid så snälla och omtänksamma också. Själv åt jag bara på restauranger utomlands innan jag blev intresserad av mat, så jag minns inte om jag upplevde maten där som undersaltad eller ej. Jag var så smal och tyckte inte ens om mat då. Sås känns också som en sak som svenskar älskar mer än något annat folk. Svenskar dränker sin mat i sås. Finns det något annat folk i hela världen som saltar sin mat mer än vad svenskarna gör? Varför älskar just svenskar salt så otroligt mycket?

Börja med att ställa frågan, varför saltar man maten?

Det framhäver ju smaken i maten, sålänge du inte översaltar.
Citera
2026-04-10, 20:33
Medlem
Akihabaras avatar
Citera
2026-04-10, 20:35
Medlem
Vem0ths avatar
All mat i USA smakade betydligt mer salt än här hemma, Tyskland också upplevde jag att allt var något översaltat.

När man kollar saltmängden i näringsvärdet på t ex McDonalds så är det princip samma förutom att vi kan se hela innehållsförteckningen vilket man inte kan i USA.

Då sannolikt blandar USA väldigt mycket glutamat(MSG) i snabbmaten vilket påverkar hur vi upplever sälta.

Och det är något man kan göra själv för att minska mängden salt i maten genom att ersätta typ en fjärdedel med MSG. Man kommer inte märka någon riktig skillnad i sältan.
Citera
2026-04-10, 20:38
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Tack för länken!

Intressant. Svenskar är där inte ens topp tio. Konstigt. Att kineser har väldigt salt mat kände jag till sedan tidigare.
Citera
2026-04-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
absolut inte, central och sydamerika har salt i bubbelvatten m m och tänker inte ens påa tt inte salta för mkt.
Citera
2026-04-10, 21:37
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shawshaw
absolut inte, central och sydamerika har salt i bubbelvatten m m och tänker inte ens påa tt inte salta för mkt.
När Joppe och Amanda från kanalen Joppe Cooks var i Patagonien i Sydamerika så sade de att maten där var enormt undersaltad. Vid varenda restaurangbesök så satt de och saltade maten som galningar och tokmästare.

ÄTA RESA LEVA i Italien: "Det är jävligt gott, men det saknas salt."

Nicke "Vinsmart" Toumela och Roy Nader på lyxrestaurang i Barcelona: "Det är jävligt gott alltså, men det saknar salt."

Joppe och Amanda i Chile: "Jag saltar faktiskt på utan att smaka på det, för all mat här är undersaltad."

Matgeek äter mat på en italiensk restaurang: "Jag tycker kanske att det saknas lite salt."

Salt, salt, salt...
Citera
2026-04-10, 22:32
Moderator
tobess avatar
Kineserna är värst, förutom att man har soja i mycket så används det också en massa vanligt salt och förutom det en generös dos MSG i en massa mat.

Sverige (och Norden överlag) kommer rätt långt ner på listan, både inom Europa och globalt.

Bubblare från egen erfarenhet är USA. Maten i sig är inte jättesalt men samtidigt så verkar det som att tamigfan allt innehåller en mängd salt oavsett vad det är. Tror de inte utmärker sig speciellt högt globalt dock.
Citera
Igår, 06:26
Medlem
Sladdarens avatar
Nä asiater är det. Framträdande sk "umamisalt" i de flesta thai och kinarätterna mfl
Citera
Igår, 08:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Vilken bra karta. Att de som lever vid berg som i Schweiz eller Tibet kan bli mycket sjuka om de inte får i sig salt tycker jag syns i kartan. Att asiatisk mat är salt tycker jag också syns. Att svenskar historiskt saltat mat för att den skall hålla sig tycker jag inte syns, det är väl helt enkelt inte särskilt framträdande längre. Folk som äter fet dåligt mat och därmed lagt alla smaklökar i skugga och toksaltar, det är nog jämnt spritt över världen.
Citera
Igår, 10:51
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vilken bra karta. Att de som lever vid berg som i Schweiz eller Tibet kan bli mycket sjuka om de inte får i sig salt tycker jag syns i kartan. Att asiatisk mat är salt tycker jag också syns. Att svenskar historiskt saltat mat för att den skall hålla sig tycker jag inte syns, det är väl helt enkelt inte särskilt framträdande längre. Folk som äter fet dåligt mat och därmed lagt alla smaklökar i skugga och toksaltar, det är nog jämnt spritt över världen.

Vi har även ett livsmedelsverk som menar att man ska äta farligt små mängder av salt för att man har en märklig uppfattning om att salt ger högt blodtryck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in