2026-04-10, 18:50
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
För drygt fem miljoner kronor kan världens första produkt i T‑rexläder bli din.

Världens första produkt i så kallat T‑rexläder är här. Den exklusiva handväskan har designats av det Berlinbaserade techwear‑märket Enfin Levé. Materialet har utvecklats av forskare som använt proteinet kollagen från T‑rex‑fossiler och återskapat det med hjälp av AI och genteknik.

Är det här framtidens mode?
Vad tycker ni om väskan?

https://www.tv4.se/artikel/3siBg39c5BeDDoLWeKNcTe/nu-aer-den-haer-vaerldens-foersta-handvaeska-i-t-rexlaeder
Citera
2026-04-10, 18:52
Medlem
Crabbofixs avatar
tror inte materialet är det viktigaste för kvinnor som handlar handväskor
Citera
2026-04-10, 19:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
tror inte materialet är det viktigaste för kvinnor som handlar handväskor

Håller med men är det rätt designer och rätt pris så är det säkerligen något pucko som hugger på skiten ändå.
Kvinnor och väskor tycks vara en sjukdom och ibland bör dessa kvinnor inte ens ha tillgång till pengar på något sätt då de helt tydligt inte har förstånd att handskas med dem.
Citera
2026-04-10, 19:42
Medlem
Dishys avatar
Det är ingen kvinnoväska, målgruppen är Elon Musk och fjantar med för mycket pengar.
Citera
2026-04-10, 20:25
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Galet! Den är väl ok men inte min stil.
Citera
2026-04-10, 21:54
Medlem
Det hade varit bättre med en väska i kuk-skinn. Då hade damen kunnat dra i den så hade den blivit en resväska.
Citera
2026-04-10, 21:56
Medlem
Baimeis avatar
Kollagen är kollagen. Men om kjolstyg tror att det är status med en kollagenväska får de väl tro det då. Jag bryr mig dock inte om väskan, kläderna, blingblinget eller makeupen, jag vill bara se den nakna kroppen.
Citera
2026-04-10, 23:02
Medlem
KiselMupps avatar
Jag tror att någon saknar en nolla i sin kalender, för det här måste väl ändå vara ett aprilskämt?

Det enda vi har kvar av T-Rex är förstenade benbitar, dvs benvävnaden har ersatts av mineral (sten).
Det finns således inga mjukdelar, proteiner, eller DNA kvar.
Citera
2026-04-11, 08:31
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Jag tror att någon saknar en nolla i sin kalender, för det här måste väl ändå vara ett aprilskämt?

Det enda vi har kvar av T-Rex är förstenade benbitar, dvs benvävnaden har ersatts av mineral (sten).
Det finns således inga mjukdelar, proteiner, eller DNA kvar.
Har du inte sett den där dokumentären, Jurrasik Park?
Citera
2026-04-11, 08:49
Medlem
Vad är nästa steg?
Människoläder skapat med hjälp av AI och genteknik.
Citera
2026-04-11, 08:59
Medlem
LKKINGENs avatar
Känns verkligen som en vettig sak att lägga tid och resurser på?
Förvisso kan det finnas vetenskapliga applikationer för saker som dessa men att tillverka en väska kan väl inte ses som något annat än en uppmärksamhets grej, kanske för att söka sponsring för forskning. Men är det bara ett företag som vill göra väskor så är det hål i huvudet.
Citera
Idag, 00:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Är det här framtidens mode?
Vad tycker ni om väskan?

https://www.tv4.se/artikel/3siBg39c5BeDDoLWeKNcTe/nu-aer-den-haer-vaerldens-foersta-handvaeska-i-t-rexlaeder

Kolla aldrig en bra story?
En snabb googling visar att det är ett aprilskämt, att TV4 inte inser det utan kablar ut nyheten några dagar senare visar hur de arbetar med källkritik.
Enfin Levé presenterade ett anmärkningsvärt (och fiktivt) projekt som sitt aprilskämt den 1 april 2026: världens första produkt gjord av labodlat T-Rex-läder.

"Instagram
Varumärket, som är känt för sina tekniska och högkvalitativa material, hävdade att de samarbetat med bioteknikföretag för att rekonstruera kollagensekvenser från 66 miljoner år gamla fossil. Resultatet var en unik handväska utställd på ArtZoo Museum i Amsterdam. "

Snipp snapp snut så var denna saga slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in