2026-04-10, 17:48
Medlem
Är i planerna att leasa en billig elbil nu när elbilspremien gör det så lukrativt.

Har inget behov av nått flashigt, den ska bara användas för pendling.

Ser att flera bolag erbjuder releasing av begagnade elbilar, men dessa är bara på 18 månader.

Vad beror detta på?
Citera
2026-04-10, 18:16
Medlem
Connykrims avatar
Ska du släppa en bil eller vadå?
Citera
2026-04-10, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Ska du släppa en bil eller vadå?

Re-lease, leasa en bil som redan varit leasad i säg 36 månader innan av någon annan, men då till lägre pris.

Blev själv erbjuden att re-leasa min förra elbil som jag redan leasat i 36 månader, men då till lägre pris.
Dock var priset inte lågt nog utan det blev lika dyrt eller dyrare i slutändan av den enkla anledningen att på en ny bil med fabriksgaranti så betalar man bara halvförsäkring för att få motsvarande helförsäkring, men efter den tidens slut så får man betala helförsäkring vilket åt upp det billigare priset så att säga.

Då blev det mer fördelaktigt för mig att ta en helt ny bil, men mycket mer prestanda och funktioner för samma pris som innan.

Fördelen dock med den dealen var att man kunde ta 3-12 månader. Jag kunde alltså välja fortsätta leasa bilen i minst 3 månader, men efter det månadsvis så länge som jag ville vilket kan pasa vissa som inte ännu skaffat annan bil, men nej, det var inte för mig till dom priserna.
Senast redigerad av JohnBlund 2026-04-10 kl. 18:53.
Citera
2026-04-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Re-lease, leasa en bil som redan varit leasad i säg 36 månader innan av någon annan, men då till lägre pris.

Blev själv erbjuden att re-leasa min förra elbil som jag redan leasat i 36 månader, men då till lägre pris.
Dock var priset inte lågt nog utan det blev lika dyrt eller dyrare i slutändan av den enkla anledningen att på en ny bil med fabriksgaranti så betalar man bara halvförsäkring för att få motsvarande helförsäkring, men efter den tidens slut så får man betala helförsäkring vilket åt upp det billigare priset så att säga.

Då blev det mer fördelaktigt för mig att ta en helt ny bil, men mycket mer prestanda och funktioner för samma pris som innan.

Fördelen dock med den dealen var att man kunde ta 3-12 månader. Jag kunde alltså välja fortsätta leasa bilen i minst 3 månader, men efter det månadsvis så länge som jag ville vilket kan pasa vissa som inte ännu skaffat annan bil, men nej, det var inte för mig till dom priserna.

Tack, det där med försäkringen hade jag faktiskt inte tänkt på. Det är ju en stor del av kostnaden.
Citera
2026-04-11, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Får man vara lite nyfiken och fråga vad prisskillnaden var mellan den nya bilen och det releasade priset?

Intressant koncept annars att man får så pass stor valfrihet som en månad i taget. Men kanske delvis därför priset inte gick ner mer än det gjorde?
Citera
2026-04-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Får man vara lite nyfiken och fråga vad prisskillnaden var mellan den nya bilen och det releasade priset?

Intressant koncept annars att man får så pass stor valfrihet som en månad i taget. Men kanske delvis därför priset inte gick ner mer än det gjorde?

Gamla bilens sista månadsavgift var ca 5100 kr. Skulle få leasa den vidare för 4300 kr om jag minns rätt. Nya bilen kostar mig 4900 per månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in