2026-04-17, 21:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Haha va?
Jag tror jag kom åt en nerv här. Jag beklagar.

Det tror jag bestämt att jag också gjorde 😃
Citera
2026-04-17, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det tror jag bestämt att jag också gjorde 😃
Alla kan se att du är en tjockis som tog illa upp av det jag skrev.
Citera
2026-04-17, 21:21
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Alla kan se att du är en tjockis som tog illa upp av det jag skrev.

Nyepost hos läkaren:

Läkaren
- Alltså det här ser inte bra ut, du har gått upp ännu mer sen du var här sist. Andelen visceralt fett har ökat och är nu uppe i alarmerande nivåer. Fortsätter det såhär Nyepost så kommer du tyvärr dö inom kort

Nyepost
- Amen kom igen nu va, jag är man. Du måste liksom leka lite med siffrorna då juh, fattarru väl? Nä nä nä för bövelen, du tar inget midjemått på mej, det kommer bara visa fel för jag är juh man juh
Citera
2026-04-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nyepost hos läkaren:

Läkaren
- Alltså det här ser inte bra ut, du har gått upp ännu mer sen du var här sist. Andelen visceralt fett har ökat och är nu uppe i alarmerande nivåer. Fortsätter det såhär Nyepost så kommer du tyvärr dö inom kort

Nyepost
- Amen kom igen nu va, jag är man. Du måste liksom leka lite med siffrorna då juh, fattarru väl? Nä nä nä för bövelen, du tar inget midjemått på mej, det kommer bara visa fel för jag är juh man juh
https://share.google/wQTy8mBZH22eCKOu6

Du^

https://share.google/imvDUuOLkWFDOrOWj

Jag ^ om jag gick upp 20 kilo eller mer.

Undra vem som har störst midjemåttet?
Citera
2026-04-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Ingen av dina länkar stöttar din argumentation. Har du hört talas om föräldraledighet?

Så vad av mina påståenden vill du ha källor på? Jag har visat dig källor som visar att stress samt graviditet kan leda till övervikt. Vill du ha källor på att småbarnsföräldrar är stressade?

Föräldraledigheten är inte lång. När avkomman är cirka 1.5 år är det dags för båda att jobba. Eller rättare sagt: Jobba, vabba, jobba, vabba, jobba, vabba, jobba, vabba de första åren. Och i synnerhet kvinnor kan känna sig otillräckliga både som mammor och som arbetstagare. Och så hushållsarbete på det. Svårt då för många kvinnor att prioritera hälsan. Stress och felaktig mat (snabba kolhydrater till lunch och mellanmål medans hon stressar iväg för att hinna träffa sina fina barn på förskolan) leder lätt till övervikt.

Men det är klart! I jämställda familjer, där mannen också tar sig an hushållsarbetet osv. Där kommer ju kvinnan hinna och orka lägga lite mer tid på sin hälsa! Och lättare hålla bra vikt. Och bättre fertilitet. Detta är viktigt även om frugan är hemmafru. Även då behöver mannen steppa in och ta hand om barn och hushåll, så att frugan kan hinna hålla sig i trim.
Citera
2026-04-17, 22:23
Medlem
Katzyns avatar
Det handlar inte om okunskap, utan att det tar tid att få ordning på livet idag. Dessutom har vi ett samhälle som är otroligt negativt och skuldbeläggande mot föräldrar, och finns det en sak det inte verkar få nog av att upprepa är "Det skulle du ha tänkt på innan du skaffade barn". Ja, hur ska någon ha hunnit ordna varje aspekt av sitt liv till totalt vattentät perfektion före 25 tänker man?

Ett resonemang som har stora likheter med "Vi vill anställa någon med masterutbildning, tio års arbetserfarenhet och max 23 år gammal". Som för övrigt är relaterad till varför det är svårt att börja familjebildningen före 35 för många idag.
Citera
2026-04-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Artikeln har en namngiven person och ett datum.
Det gör den lite mer relevant. Vi vet mer om kompetensen bakom uttalandet. Och vi vet e uttalandet kom. Vissa vetenskaper ändrar riktning efter ett tag. Vi vet också lite mer om möjlig objektivitet eller bakomliggande faktorer slm kan ge ett subjektivt uttalande.
Hemskt att säga men en smart elev i tredje året på gymnasiet kan lista ut skillnaden i kvalitet. De lär sig källkritik nuförtiden

Men kära du. Detta är ingen vetenskaplig artikel jag ska skriva, utan jag sitter här på min fritid och debatterar. Och källorna jag använde säger ju exakt samma sak som artikeln i trådstarten. Bara lite mer nyanserat. Och på Nordic IVF jobbar spec.läkare. Men visst, du kan läsa samma sak på 1177:

"När är man fertil?
Kvinnlig fertilitet når en topp vid 22 års ålder och minskar därefter sakta till omkring 35 års ålder, varefter den faller snabbare fram till klimakteriet . Efter 35 års ålder ökar även riskerna för komplikationer under både graviditet och förlossning. Det är därför extra viktigt att ha goda levnadsvanor. Ålder är även en faktor för män eftersom spermiekvalitén blir sämre med stigande ålder."

Källa: 1177 https://www.1177.se/Kalmar-lan/liv--halsa/sexuell-halsa/halsa-infor-graviditet/

-------

Sedan kan du få information om en vetenskaplig undersökning, som går tvärtemot detta, här kan du läsa lite kort undersökningen:

"En färsk dansk studie publicerad i Fertility and Sterility visar att kvinnors fertilitet inte alls sjunker så drastiskt efter 30 som man hittills trott. Under ett år följde forskarna 2?820 kvinnor mellan 20 och 40 år som ville bli gravida. Mest fertila visade sig kvinnorna mellan 30 och 34 vara, 87 procent av dem blev gravida. De mellan 35 och 40 år var nästan lika fertila som de mellan 20 och 24, 72 procent av de äldre blev gravida mot 78 i den yngsta gruppen."
Källa: https://www.vardfokus.se/yrkesroller/barnmorska/hog-fertilitet-efter-30/

Du kan själv försöka finna den vetenskapliga artikeln i Fertility and Sterility.
https://www.sciencedirect.com/journal/fertility-and-sterility
Senast redigerad av TomatKungen 2026-04-17 kl. 22:30.
Citera
2026-04-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Så vad av mina påståenden vill du ha källor på? Jag har visat dig källor som visar att stress samt graviditet kan leda till övervikt. Vill du ha källor på att småbarnsföräldrar är stressade?

Föräldraledigheten är inte lång. När avkomman är cirka 1.5 år är det dags för båda att jobba. Eller rättare sagt: Jobba, vabba, jobba, vabba, jobba, vabba, jobba, vabba de första åren. Och i synnerhet kvinnor kan känna sig otillräckliga både som mammor och som arbetstagare. Och så hushållsarbete på det. Svårt då för många kvinnor att prioritera hälsan. Stress och felaktig mat (snabba kolhydrater till lunch och mellanmål medans hon stressar iväg för att hinna träffa sina fina barn på förskolan) leder lätt till övervikt.

Men det är klart! I jämställda familjer, där mannen också tar sig an hushållsarbetet osv. Där kommer ju kvinnan hinna och orka lägga lite mer tid på sin hälsa! Och lättare hålla bra vikt. Och bättre fertilitet. Detta är viktigt även om frugan är hemmafru. Även då behöver mannen steppa in och ta hand om barn och hushåll, så att frugan kan hinna hålla sig i trim.
Du är helt otrolig. Vilken man du är TomatKungen!

Själv tycker jag att man borde ha som standard att antingen håller sig kvinnan i form eller så åker hon ut på gatan. Det är mer motiverande än jämställdhet.
Citera
2026-04-17, 22:30
Medlem
Citat:
Du är helt otrolig. Vilken man du är TomatKungen!

Själv tycker jag att man borde ha som standard att antingen håller sig kvinnan i form eller så åker hon ut på gatan. Det är mer motiverande än jämställdhet.

Det blir inga barn gjorda, med din inställning.
Citera
2026-04-17, 22:31
Medlem
Citat:
Det blir inga barn gjorda, med din inställning.
Det är bara bra då har kvinnan mer tid att hålla sig i form.
Citera
2026-04-17, 22:33
Medlem
Citat:
Det är bara bra då har kvinnan mer tid att hålla sig i form.

Ja, du är en bromskloss för barnafödande. Precis som jag har skrivit: vissa män är bromsklossar för barnafödande.
Citera
2026-04-17, 22:36
Medlem
Citat:
Ja, du är en bromskloss för barnafödande. Precis som jag har skrivit: vissa män är bromsklossar för barnafödande.
Vi kan ju ha män som passar upp på kvinnor ungefär som du förespråkar så kan vi ha andra män som latar sig på dagarna för att sedan smita in på natten och ge kvinnorna en rejäl omgång fulla av energi. Det låter väl optimalt om inte annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in