2026-04-11, 16:54
  #49
Medlem
Vi hörs om tre månader som får vi se hur fantastisk ”våroffensiven” blev..
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Klar det är fegt. Skicka en leksak att göra ditt jobb. Det är lite som att du låter en AI ta dina relationskonflikter. Bara ynkryggar sitter och gömmer sig på det viset, släpper granater över sovande soldater med en flygande skolåda. Skamligt.

Det här går bara åt ett håll. Ukraina har slut på allt. Nu sitter Europa i skiten också i och med stängningen av Hormuzsundet så hjälpen lär bli mindre härifrån. Från USA upphör den helt. Våroffensiven kommer att knäcka ryggraden på nazibesten (i den mån att en ryggrad finns, att bomba sovande soldater med flygande handgranater är som sagt ryggradslöst).



I vilken parallell verklighet pågår detta utsparkande? Det är inget jag ser på kartorna i varje fall. LiveMapUA visar inga ukrainska territoriumvinster.
Citera
2026-04-11, 17:37
  #50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Klar det är fegt. Skicka en leksak att göra ditt jobb. Det är lite som att du låter en AI ta dina relationskonflikter. Bara ynkryggar sitter och gömmer sig på det viset, släpper granater över sovande soldater med en flygande skolåda. Skamligt.

Det här går bara åt ett håll. Ukraina har slut på allt. Nu sitter Europa i skiten också i och med stängningen av Hormuzsundet så hjälpen lär bli mindre härifrån. Från USA upphör den helt. Våroffensiven kommer att knäcka ryggraden på nazibesten (i den mån att en ryggrad finns, att bomba sovande soldater med flygande handgranater är som sagt ryggradslöst).



I vilken parallell verklighet pågår detta utsparkande? Det är inget jag ser på kartorna i varje fall. LiveMapUA visar inga ukrainska territoriumvinster.


Buhu Ukraina försvarar sig. Så himla orättvist.
Citera
2026-04-11, 21:27
  #51
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Klar det är fegt. Skicka en leksak att göra ditt jobb. Det är lite som att du låter en AI ta dina relationskonflikter. Bara ynkryggar sitter och gömmer sig på det viset, släpper granater över sovande soldater med en flygande skolåda. Skamligt.

Det här går bara åt ett håll. Ukraina har slut på allt. Nu sitter Europa i skiten också i och med stängningen av Hormuzsundet så hjälpen lär bli mindre härifrån. Från USA upphör den helt. Våroffensiven kommer att knäcka ryggraden på nazibesten (i den mån att en ryggrad finns, att bomba sovande soldater med flygande handgranater är som sagt ryggradslöst).

"Ukraina använder samma medel mot ryska soldater, som Ryssland använder mot Ukrainska civila!!!"
Citera
2026-04-11, 21:57
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
"Ukraina använder samma medel mot ryska soldater, som Ryssland använder mot Ukrainska civila!!!"
Ja det är verkligen orättvist, kreml hävdar snart krigsbrott.
Citera
2026-04-11, 22:02
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Haha, det är helt otroligt.

Ren kanonmat, Ryssland försöker inte ens vinna 3-dagarskriget längre, de förstår att de inte kan, istället så försöker de enbart hålla kriget igång genom att skicka män likt dessa som offras vid fronten.

Vilket tragisk död dessa män går till mötes. Som grisar på ett rullband på väg att bli slaktade.
Det blir ju så. Den ryska diktatorn har ingen väg till vinst, men kan heller inte avsluta kriget då det hade lett till en ekonomisk kris i rysseriet värre än tidigt 90-tal. Just nu trampar hen vatten, offrar de minst produktiva och hoppas på någon form av mirakel. barnamördare v.puttin regerar på lånad tid och ödet eller liemannen hinner alltid ifatt
Citera
2026-04-11, 23:37
  #54
Medlem
MuscleSharks avatar
Vad tror ryssarna att man ska få ut av detta den här gången? Någon sönderskjuten by som man kan använda som propaganda? Har man inte lyckats vinna första året i ett krig så är det bara att glömma alla illusioner om nåt annat. Jag säger det nu. Den här offensiven är redan dömd att misslyckas.
Citera
2026-04-12, 17:51
  #55
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Haha, det är helt otroligt.

Ren kanonmat, Ryssland försöker inte ens vinna 3-dagarskriget längre, de förstår att de inte kan, istället så försöker de enbart hålla kriget igång genom att skicka män likt dessa som offras vid fronten.

Vilket tragisk död dessa män går till mötes. Som grisar på ett rullband på väg att bli slaktade.

Här kommer andra vågen av elitsoldater... Undrar vilka vapen de ska få använda???

https://youtu.be/T3C9u3KYEmw?t=193
Citera
2026-04-12, 18:05
  #56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Här kommer andra vågen av elitsoldater... Undrar vilka vapen de ska få använda???

https://youtu.be/T3C9u3KYEmw?t=193
Det har varit den ryska taktiken under hela kriget efter deras spetznas (eller vd för förband det var) slaktades i första skedet av kriget.

De skickar in allt från fångar, afrikaner, etniska minoriteter från slavområderna, folk med lättare IF etc. för att sedan sätta in reguljära trupper.

Ska tydligen kallas för "reconnaissance by fire".

Under denna offensiv ser det ut som Ukraina lärt sig hur man motverkar det, hittills i alla fall.
Citera
2026-04-12, 18:21
  #57
Medlem
Och det är det skräpet du påstår är en ”starkare armé än under början av kriget”…
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det har varit den ryska taktiken under hela kriget efter deras spetznas (eller vd för förband det var) slaktades i första skedet av kriget.

De skickar in allt från fångar, afrikaner, etniska minoriteter från slavområderna, folk med lättare IF etc. för att sedan sätta in reguljära trupper.

Ska tydligen kallas för "reconnaissance by fire".

Under denna offensiv ser det ut som Ukraina lärt sig hur man motverkar det, hittills i alla fall.
Citera
2026-04-12, 19:53
  #58
Medlem
Zelensky har börjat evakuera befolkningen i Slaviansk och Kramatorsk.
De två största städerna i Donetsk och som blir nästa och slutliga slagfält i Donbass.

Sumy verkar också viktigt mål i offensiven eftersom det gränsar till Kiev.

Svårt att säga hur det kommer att eskalera men det lär nog inte bli samma megaflopp som Zelenskys "våroffensiv" 2023.
Citera
2026-04-12, 23:16
  #59
Medlem
Vilken roll gör regimbytet i Ungern?
Citera
2026-04-13, 14:18
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Som jag alltid brukar fråga; kontrollerar Ukraina mer eller mindre av sitt territorium idag jämfört med i januari 2022? Vems oblaster är det som ligger på förhandlingsbordet när det pratas fredsförhandlingar? Ryska eller ukrainska?

Det går inte att komma ifrån att det är Ukraina som inte kan återta mark, oavsett hur mycket svenskt önsketänkande som än sker hemma i gubbsoffan. Verkligheten går inte att förneka hur gärna du än försöker whataboutisma med irrelevant svammel.

Haha, fan vad blåst du är. Det är inte så man räknar på om det går bra eller dåligt. Du kan ju kolla var de tyska styrkorna stog någonstans 1918 när de förlorade kriget.

Och som sagt, att ens ta upp att det är fegt att använda drönare när ni skickar glidbomber rätt in i bostadshus visar bara vilka patetiska loosers ni är.

Hur går det med oljeexporten föresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in