2026-04-10, 14:34
Medlem
Min fråga är enkel:

Nu när det kommer allt fler bevis för att dessa shoppar som säljer “lagligt THC-A” och dessutom betalar för reklam här på Flashback i själva verket säljer Spice förklätt till THC-A, hur kan det då vara lagligt för Flashback att fortsätta exponera och marknadsföra dem?

Myndigheter har tidigare varnat. Nu har forummedlemmar själva testat produkterna. Resultatet? 0 % THC-A. I stället utslag för olagligt och potentiellt livsfarligt Spice.

Så vad innebär det här i praktiken?

Bidrar Flashback till att driva trafik till kriminella aktörer? Till att dom tjänar pengar på att sälja farliga, olagliga substanser?

Och viktigast av allt:
Borde inte Flashback omedelbart pausa eller ta bort dessa annonser tills sanningen är klarlagd?

Som det ser ut nu utgör dessa shoppar en stor del av reklamen på forumet. Det är inte enstaka fall, det är ett mönster.

Frågan är inte bara juridisk. Den är moralisk.

Åsikter?
2026-04-10, 14:38
Medlem
Voloteas avatar
Spice orsakade många dödsfall. Instämmer.
2026-04-10, 14:49
Medlem
BalduinGrollers avatar
Vilka shoppar syftar du på?
2026-04-10, 15:36
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har för mig att Flashback har kommenterat detta för bara någon/några månader sen.
2026-04-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har för mig att Flashback har kommenterat detta för bara någon/några månader sen.

Vart kan jag läsa det?
Men det var nog i sådana fall gällande den utredning Folkhälsomyndigheten inledde i September 2025.
Alltså utredning ifall just THC-A skall klassas och förbjudas, vilket tar tid som bekant.

Men medans utredningen pågår så kan då Tullen få order om att beslagta allt som inkommer landet och är märkt som THC-A, även medans utredningen pågår.
Vilket även förklarar varför så många shoppar har försvunnit medans dom som är kvar nu istället säljer Spice som THC-A.

Så frågan är inte ifall THC-A borde få marknadsföras på Flashback medans utredningen pågår, frågan är ifall det är juridiskt och Moraliskt rätt att marknadsföra något som enligt flera tester av forumsmedlemmar i själva verket är Spice (olagligt och livsfarligt) som säljs som THC-A där flashback bidrar enormt till kundtilförsel till olagliga farliga varor.
2026-04-10, 15:56
Medlem
davetheslaves avatar
Spice är samlingsord för syntetiska cannabinoider, så thc-a är spice, om det tillverkas i labb.
2026-04-10, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Spice är samlingsord för syntetiska cannabinoider, så thc-a är spice, om det tillverkas i labb.

Vilket otroligt dumt inlägg baserat på din totala okunskap.
THC-A ska inte ge utslag för annat än THC vid uppvärmning, då det är precis vad det är (ifall äkta).
Det tillverkas via odling, äkta THC-A, precis som vanligt cannabis.

Tråden handlar om att shoppar säljer och marknadsför något som THC-A, vilket i sin tur borde ge 0 utslag för syntetiska cannabionider (Spice) och 100% otydligt utslag för THC efter uppvärmning.

Nu är det ju helt tvärtom. Folk som gjort tester från olika shoppar har fått utslag för Spice, mer specifikt AM-694. Vilket är både olagligt och råder starka hälsovarningar för.

Alltså säljer dessa shoppar något helt annat än det dom påstår.

Gör om, gör rätt!
2026-04-10, 16:09
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Vilket otroligt dumt inlägg baserat på din totala okunskap.
THC-A ska inte ge utslag för annat än THC vid uppvärmning, då det är precis vad det är (ifall äkta).
Det tillverkas via odling, äkta THC-A, precis som vanligt cannabis.

Tråden handlar om att shoppar säljer och marknadsför något som THC-A, vilket i sin tur borde ge 0 utslag för syntetiska cannabionider (Spice) och 100% otydligt utslag för THC efter uppvärmning.

Nu är det ju helt tvärtom. Folk som gjort tester från olika shoppar har fått utslag för Spice, mer specifikt AM-694. Vilket är både olagligt och råder starka hälsovarningar för.

Alltså säljer dessa shoppar något helt annat än det dom påstår.

Gör om, gör rätt!
Thc-a hittas mycket riktigt i naturen, men görs även i labb för försäljning. Om du tror att de odlas på för fullt tror du fel, labb är billigare.
2026-04-10, 16:45
Medlem
Fantens avatar
Misstänkt är det operativa ordet här. Also - ingen vet vad om det var något fuffens när reklamplatsen köptes och det är inte riktigt forumets ansvar att annonsörer kör med falsk marknadsföring.

För övrigt är det inte så många än som vet vilka shoppar som det handlar om så hur vet TS att någon av shopparna gör reklam här?
2026-04-10, 16:48
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Thc-a hittas mycket riktigt i naturen, men görs även i labb för försäljning. Om du tror att de odlas på för fullt tror du fel, labb är billigare.
Fast det spelar ingen roll om det är naturligt eller syntetiskt - THCA bör inte kallas för spice utan det bör vi reservera för konstgjorda cannabinoider. Alltså såna som inte finns i naturen.
2026-04-10, 16:56
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Min fråga är enkel:

Nu när det kommer allt fler bevis för att dessa shoppar som säljer “lagligt THC-A” och dessutom betalar för reklam här på Flashback i själva verket säljer Spice förklätt till THC-A, hur kan det då vara lagligt för Flashback att fortsätta exponera och marknadsföra dem?

Myndigheter har tidigare varnat. Nu har forummedlemmar själva testat produkterna. Resultatet? 0 % THC-A. I stället utslag för olagligt och potentiellt livsfarligt Spice.

Så vad innebär det här i praktiken?

Bidrar Flashback till att driva trafik till kriminella aktörer? Till att dom tjänar pengar på att sälja farliga, olagliga substanser?

Och viktigast av allt:
Borde inte Flashback omedelbart pausa eller ta bort dessa annonser tills sanningen är klarlagd?

Som det ser ut nu utgör dessa shoppar en stor del av reklamen på forumet. Det är inte enstaka fall, det är ett mönster.

Frågan är inte bara juridisk. Den är moralisk.

Åsikter?

Du är välkommen att skicka ett PM till mig där du inkommer med bevis på att detta stämmer.
I väntat på detta så låser jag tråden.
Ifall någon annan har kännedom om att detta skulle förekomma så hoppas jag att även de kontaktar mig.
Om TS inte inkommer med information som tyder på att detta stämmer, så kommer tråden senare att raderas och TS tilldelas en varning med stöd av regel 0.09.

admin

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in