2026-04-10, 12:58
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Hur stor prisskillnad blir det egentligen av att tvätta mitt på dagen jämfört med på kvällen?

Meteorolog Peter Kondrup ger konkreta exempel på hur både tidpunkten och var i landet du bor spelar roll.

– Tydligt är skillnaden mellan norr och söder framför allt, säger han.

Citat:
Elpriset ändras hela tiden och timpriset skiljer sig åt rejält under dagen. Generellt kan man se tydliga toppar på morgonen och på kvällen, medan priset under dagen är betydligt lägre.

– Vad händer på morgonen? Alla stiger upp och lagar mat på morgonen. Sen fredagsmys på kvällen, många spisar och ugnar och annat som ska igång. Så det är två toppar under dagen, säger Peter Kondrup.

Citat:
En dusch på tio minuter, räknat att du gör av med 160 liter vatten och 6 kilowattimmar, kostade 2,41 kronor i norr och 4,84 kronor i söder.

När det kommer till att ladda elbilen, räknat på 50 kilowattimmar, är det väldigt stor skillnad i landet.

– 20 kronor i norr och 40 i söder. Det är ungefär det dubbla även där. Men när det handlar om att ladda bilen, så blir kostnaden så mycket mer.

Fler prisexempel finns i länken.

Duschar ni på udda tider för att spara pengar?
Kör ni tvättmaskinen på natten?
Vilka knep har ni för att få ner elkostnaderna?

https://www.tv4.se/artikel/5MUcYnNwW5uZ5heOi0JIXf/sa-dyrt-aer-det-att-tvaetta-och-duscha-daer-du-bor
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-04-10 kl. 13:06.
Citera
2026-04-10, 13:15
Medlem
RostigHinks avatar
Nu under soliga delen av året kör jag tung last mitt på dagen inklusive laddning av bilen när solcellerna levererar. I övrigt när det är billigt vilket under vintern brukar vara på natten. För det mesta väntar jag till helgen då el brukar vara billigare då. Dusch blir för det mesta mitt på dagen. Det kräver förstås att man har kvartsprisavtal, om inte så kvittar det.
Citera
2026-04-10, 13:56
Medlem
Inget.

Kör fast pris för att slippa bry mig. Ja jag vet att det oftast blir dyrare över tid, men tycker det är värt det för att slippa anpassa efter tiden, nojja sig när elpriset sticker iväg om man verkligen ska ta dem duschen eller slippa middagen för mackor istället
Citera
2026-04-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Fler prisexempel finns i länken.

Kör ni tvättmaskinen på natten?
Vilka knep har ni för att få ner elkostnaderna?

https://www.tv4.se/artikel/5MUcYnNwW5uZ5heOi0JIXf/sa-dyrt-aer-det-att-tvaetta-och-duscha-daer-du-bor

De exemplen antar jag bara är själva elpriser, och inte alla skatter och övriga avgifter? För inte kostar el totalt 40 öre inklusive allt när bara energiskatten är 36 öre plus moms
Citera
2026-04-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Kanske de ytterst få som värmer vatten med el.
Citera
2026-04-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Inget.

Kör fast pris för att slippa bry mig. Ja jag vet att det oftast blir dyrare över tid, men tycker det är värt det för att slippa anpassa efter tiden, nojja sig när elpriset sticker iväg om man verkligen ska ta dem duschen eller slippa middagen för mackor istället
Du tillhör alltså några få som värmer upp vattnet med elektricitet? Då har du garanterat elvärme också.
Citera
2026-04-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du tillhör alltså några få som värmer upp vattnet med elektricitet? Då har du garanterat elvärme också.

Ja, varmvattenberedare är ju väldigt sällsynt i Sverige idag, men har lyckats få tag på en. Var svårt som fan, men finns specialbutiker som handtillverkar vid beställning.

Luftvärmepump och ved för övrigt, också otroligt sällsynt
Citera
2026-04-10, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ja, varmvattenberedare är ju väldigt sällsynt i Sverige idag, men har lyckats få tag på en. Var svårt som fan, men finns specialbutiker som handtillverkar vid beställning.
Nej, det är snarare väldigt vanligt för oljeldning, bergvärme, luftvärmepump med mera. Och värmer du upp varmvattnet med elektricitet så har du inget val.
Citera
2026-04-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Dusch blir för det mesta mitt på dagen. Det kräver förstås att man har kvartsprisavtal, om inte så kvittar det.
Kvartsprisavtal och arbetslös, återigen ett exempel på hur vanliga knegare straffas i det här landet.
Citera
2026-04-10, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kanske de ytterst få som värmer vatten med el.
Hur värmer du ditt vatten utan el? vedpanna?
Citera
2026-04-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Hur värmer du ditt vatten utan el? vedpanna?
Fjärrvärme numera, olja tidigare. Såklart att det styrs av el, men knappast så att elpriset påverkar när man ska duscha, vilket väl var trådens ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in