Citat:
Ursprungligen postat av
EmilenL
Hur gjorde du felanmälan? Var det på Riksbyggens hemsida genom ett formulär? Vad skrev du i felanmälan? Var det bara "min kran fungerar inte" eller var det "min kran fungerar inte, kan ni komma och kolla" eller "min kran fungerar inte, kan ni laga den"?
Fanns det några villkor du behövde godkänna när du lämnade felanmälan? T ex att en sådan kostar pengar? Står det annars i er brf:s stadgar eller liknande vad som gäller vid felanmälan?
Avser fakturan enbart en timme arbetskostnad eller något mer? Står det något om ROT-avdrag?
Är fakturan från din brf eller från någon underleverantör som du själv inte har ingått något avtal med?
När är fakturans förfallodatum?
Felanmälan var i ett formulär på Riksbyggens hemsida. Det framgår inte något om kostnad där. Jag skrev att det inte kommer något vatten men att övriga kranar funkar. De ringde upp mig och kontrollfrågade samma sak jag skrivit, om det funkade i övrigt och jag bekräftade att det endast var denna kran det inte kom vatten ifrån (jag tänkte att det kanske var vattenledningarna detta satt i då det krånglat tidigare). Han sa "Jamen då kommer vi och kikar".
Det står ingenting i stadgarna om felanmälan kan kosta. Det står att jag har ansvar över insidan av lägenheten och dessa av utsidan samt ventilation, rör och liknande som ej är synligt. Här kan jag förstå att nu när det visade sig vara fel på kranen och inte vattnet är jag ansvarig, men eftersom de inte heller gjorde något för att laga kranen har de ju inte reparerat något de inte är skyldiga att laga.
Det står ingenting om ROT-avdrag och fakturan kommer från Riksbyggen, ingen underleverantör. Den avser 1 timmes arbete och "1 st servicebil".
Förfallodatumet är 23/4 så jag har drygt två veckor på mig kvar.