2026-04-10, 09:42
Medlem
Sayokas avatar
Nu ska jag försöka förklara det här utan att outa mig själv för mycket.

I november hade vi inget vatten ur en kran i bostadsrätten. Jag felanmälde detta och två killar dök upp, tittade på kranen och sa direkt vad felet va och att de kan åtgärda det till en viss kostnad eller att jag kunde ordna det själv, jag sa att jag kunde lösa det själv. Hela besöket tog kanske fem minuter. Nu flera månader senare har jag fått en faktura på över 1000kr.

Jag köper att betala deras kostnad för att åka hit, för med facit i hand åkte de i onödan. Men de har även fakturerat mig för en timme arbetskostnad/reparation. Är detta rimligt? För det första framgår det aldrig att detta kostar när man felanmäler, killarna sa att det endast kostar om de åtgärdar felet och för det tredje så var de här i max fem minuter.

Det går att bestrida fakturer på deras hemsida men just denna faktura finns inte med där så det kan jag inte göra. Jag har mejlat dem en gång och fyllt i deras kontaktformulär på hemsidan två gånger (där de står att de återkommer inom 24 timmar) utan svar. Första gången var för snart tre veckor sedan...

Självklart återstår att ringa dem men börjar bli osäker på vad som gäller i det här fallet. Vad säger ni?
Citera
2026-04-10, 09:50
Medlem
Timoteuss avatar
Hej ts,

Om detta var en firma som din brf upphandlat så borde det finnas skriftlig info om hur de fakturerar. Tex om de har som rutin att fakturera för en timme oavsett vad som görs. Har ni boende en app, hemsida eller en gammaldags pärm med papper där detta framgår?
Citera
2026-04-10, 09:55
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Juridik
/Moderator
Citera
2026-04-10, 10:03
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Självklart återstår att ringa dem men börjar bli osäker på vad som gäller i det här fallet. Vad säger ni?

Varför ringde du inte det första du gjorde samma dag du fick fakturan? Märkligt.
Citera
2026-04-10, 10:29
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hej ts,

Om detta var en firma som din brf upphandlat så borde det finnas skriftlig info om hur de fakturerar. Tex om de har som rutin att fakturera för en timme oavsett vad som görs. Har ni boende en app, hemsida eller en gammaldags pärm med papper där detta framgår?

Jag ska se om jag kan hitta information om det men de åkte hit i en vanlig Riksbyggen-bil i alla fall.
Citera
2026-04-10, 10:30
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Varför ringde du inte det första du gjorde samma dag du fick fakturan? Märkligt.

För att de är lite svåra att få tag på ibland och brukar vara snabba att svara i deras kontaktformulär så jag började där.
Citera
2026-04-10, 10:31
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Klart du ska betala?

Tror du de jobbar gratis eller? Vilket jäkla spån du är..

I vanliga fall kostar aldrig felanmälan någonting, och även OM det hade varit standard så brukar ungefärliga priser framgå när man ska betala för något.
Citera
2026-04-10, 10:33
Medlem
Hur gjorde du felanmälan? Var det på Riksbyggens hemsida genom ett formulär? Vad skrev du i felanmälan? Var det bara "min kran fungerar inte" eller var det "min kran fungerar inte, kan ni komma och kolla" eller "min kran fungerar inte, kan ni laga den"?

Fanns det några villkor du behövde godkänna när du lämnade felanmälan? T ex att en sådan kostar pengar? Står det annars i er brf:s stadgar eller liknande vad som gäller vid felanmälan?

Avser fakturan enbart en timme arbetskostnad eller något mer? Står det något om ROT-avdrag?

Är fakturan från din brf eller från någon underleverantör som du själv inte har ingått något avtal med?

När är fakturans förfallodatum?
Citera
2026-04-10, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Klart du ska betala?

Tror du de jobbar gratis eller? Vilket jäkla spån du är..

inte 1000 spänn för att titta på en kran din retard. Tänk om jag kunde går 1000 spänn för att titta på bussen jag kör och sen åka hem istället.
Citera
2026-04-10, 11:09
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilenL
Hur gjorde du felanmälan? Var det på Riksbyggens hemsida genom ett formulär? Vad skrev du i felanmälan? Var det bara "min kran fungerar inte" eller var det "min kran fungerar inte, kan ni komma och kolla" eller "min kran fungerar inte, kan ni laga den"?

Fanns det några villkor du behövde godkänna när du lämnade felanmälan? T ex att en sådan kostar pengar? Står det annars i er brf:s stadgar eller liknande vad som gäller vid felanmälan?

Avser fakturan enbart en timme arbetskostnad eller något mer? Står det något om ROT-avdrag?

Är fakturan från din brf eller från någon underleverantör som du själv inte har ingått något avtal med?

När är fakturans förfallodatum?

Felanmälan var i ett formulär på Riksbyggens hemsida. Det framgår inte något om kostnad där. Jag skrev att det inte kommer något vatten men att övriga kranar funkar. De ringde upp mig och kontrollfrågade samma sak jag skrivit, om det funkade i övrigt och jag bekräftade att det endast var denna kran det inte kom vatten ifrån (jag tänkte att det kanske var vattenledningarna detta satt i då det krånglat tidigare). Han sa "Jamen då kommer vi och kikar".

Det står ingenting i stadgarna om felanmälan kan kosta. Det står att jag har ansvar över insidan av lägenheten och dessa av utsidan samt ventilation, rör och liknande som ej är synligt. Här kan jag förstå att nu när det visade sig vara fel på kranen och inte vattnet är jag ansvarig, men eftersom de inte heller gjorde något för att laga kranen har de ju inte reparerat något de inte är skyldiga att laga.

Det står ingenting om ROT-avdrag och fakturan kommer från Riksbyggen, ingen underleverantör. Den avser 1 timmes arbete och "1 st servicebil".
Förfallodatumet är 23/4 så jag har drygt två veckor på mig kvar.
Citera
2026-04-10, 11:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Nu ska jag försöka förklara det här utan att outa mig själv för mycket.

I november hade vi inget vatten ur en kran i bostadsrätten. Jag felanmälde detta och två killar dök upp, tittade på kranen och sa direkt vad felet va och att de kan åtgärda det till en viss kostnad eller att jag kunde ordna det själv, jag sa att jag kunde lösa det själv. Hela besöket tog kanske fem minuter. Nu flera månader senare har jag fått en faktura på över 1000kr.

Jag köper att betala deras kostnad för att åka hit, för med facit i hand åkte de i onödan. Men de har även fakturerat mig för en timme arbetskostnad/reparation. Är detta rimligt? För det första framgår det aldrig att detta kostar när man felanmäler, killarna sa att det endast kostar om de åtgärdar felet och för det tredje så var de här i max fem minuter.

Det går att bestrida fakturer på deras hemsida men just denna faktura finns inte med där så det kan jag inte göra. Jag har mejlat dem en gång och fyllt i deras kontaktformulär på hemsidan två gånger (där de står att de återkommer inom 24 timmar) utan svar. Första gången var för snart tre veckor sedan...

1000:- för ett hembesök av en rörmokare är billigt, en timmes minimidebitering är ingenting att bråka om.
Citera
2026-04-10, 12:03
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
1000:- för ett hembesök av en rörmokare är billigt, en timmes minimidebitering är ingenting att bråka om.

Men det var inte en rörmokare och de gjorde heller ingenting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in