2026-04-10, 09:31
Medlem
Ajogens avatar
Efter ”mupp”-inlägget: Kristensson stryks från M-listan (09/04)

M-politikern och revypappan Lars-Åke Kristensson kallade personer med funktionsnedsättningar för muppar i ett inlägg på Facebook.

Nu stryks han från Moderaternas lista inför valet.

– Att stå på vår valsedel innebär ett förtroende och det förtroendet finns inte längre, säger kommunalrådet Paula Nilsson (M).

M-kandidatens utspel – kallar funktionsnedsatta för ”muppar” (08/04)

Lars-Åke Kristensson, revypappa och nykomling på M-listan, kallar i ett inlägg i sociala medier personer med funktionsnedsättningar för ”muppar”.

– Det är olämpligt och ingenting vi accepterar, säger Paula Nilsson (M) kommunalråd och ordförande i Moderaterna Ystad

Fler detaljer om den sista artikeln finner ni här : https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1shdhbz/politikern_kallar_funktionsnedsatta_f%C3%B6r_muppa r/

Det var då ett jävligt märkligt utspel han gjorde. Jag kan inte för mitt liv förstå hur ett sådant inlägg skulle vara gynnande för ens kampanj.
Man är knappast förvånad över att han styrkts.

Han skall tydligen tyckt att eftersom samhället hjälper dem med funktionsnedsättningar så ska de lämna plats till 'normala' människor på trottoaren. Vilket givetvis möts av hård kritik.

Han hade visst lagt allt bakom sig, men det hade inte hans kollegor. Som kickade honom.

Är det rätt att göra av sig med honom eller Lars-Åke ett offer för cancellering?
Vad för skäl kan det finnas till att skriva ett inlägg som han gjorde som en seriös politiker?
Senast redigerad av Ajogen 2026-04-10 kl. 09:53.
Citera
2026-04-10, 09:31
Moderator
Meijis avatar
Här är en fungerande länk till den första artikeln i trådstarten.

/Moderator
Citera
2026-04-10, 09:49
Medlem
Han sa bara vad nära alla inom M antagligen tycker. Dom flesta vill nog avliva funktionsnedsatta också eftersom dom kostar och är i vägen. Sådan är ju logiken inom M om allt annat i samhället också gällande den vanliga människan som bara ska vara slav och aldrig få kosta eller ha problem.

Om det inte är giriga kapitalister, storföretag och miljardärer. Då blir moderater kåta och öser miljarder i stöd, bonusar och bidrag till dom allra mest välbeställda och giriga. Absolut inget parti för vanligt folk överhuvudtaget.
Citera
2026-04-10, 09:50
Medlem
FarbrorFredriks avatar
M som i muppar.....
Mupperater
M, funktionsnedsättningspartiet

Som politiker har man alltid ett förstoringsglas på sig, minsta lilla gör att man åker ut. Detta gäller alla partier, möjligtvis att V har lite hmm bredare syn på vad som är okej och inte, SD har benhårda regler för vissa.....
Jag gissa att skälet till att herr Kristensson skrev som han gjorde var på grund av bristande förståelse för hur hårt drevet går, samt att han har en skev människosyn.
Citera
2026-04-10, 09:51
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

M-politikern och revypappan Lars-Åke Kristensson kallade personer med funktionsnedsättningar för muppar i ett inlägg på Facebook.

Nu stryks han från Moderaternas lista inför valet.

– Att stå på vår valsedel innebär ett förtroende och det förtroendet finns inte längre, säger kommunalrådet Paula Nilsson (M).

M-kandidatens utspel – kallar funktionsnedsatta för ”muppar” (08/04)

Lars-Åke Kristensson, revypappa och nykomling på M-listan, kallar i ett inlägg i sociala medier personer med funktionsnedsättningar för ”muppar”.

– Det är olämpligt och ingenting vi accepterar, säger Paula Nilsson (M) kommunalråd och ordförande i Moderaterna Ystad

Fler detaljer om den sista artikeln finner ni här : https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1shdhbz/politikern_kallar_funktionsnedsatta_f%C3%B6r_muppa r/

Det var då ett jävligt märkligt utspel han gjorde. Jag kan inte för mitt liv förstå hur ett sådant inlägg skulle vara gynnande för ens kampanj.
Man är knappast förvånad över att han styrkts.

Han skall tydligen tyckt att eftersom samhället hjälper dem med funktionsnedsättningar så ska de lämna plats till 'normala' människor på trottoaren. Vilket givetvis möts av hård kritik.

Han hade tydligen lagt allt bakom sig, men det hade inte hans kollegor. Som kickade honom.

Är det rätt att göra av sig med honom eller Lars-Åke ett offer för cancellering?
Vad för skäl kan det finnas till att skriva ett inlägg som han gjorde som en seriös politiker?
”Jag borde inte skriva detta men blir så förbannad över ”Muppar” och deras ”vårdare” som tror att de äger alla trottoarer och platser”.

Jaha, det är ju inte direkt så att själva ordvalet i sig är det enda knäppa här. Dock kul att han väljer att lägga allt bakom sig och gå vidare på ett par dar och blir chockad att kollegorna fortfarande tycker att han är för intensiv idiot, fast han själv sovit på saken och sannolikt nyktrat till. Man vill inte googla vem man ska rösta på och så är detta det som dyker upp. Eller så vill man det! Det finns säkert många som är för att låsa in folk på anstalter eller vad det nu kan vara, så de får vagga fram på trottoarerna utan att störas av avvikelser och rullstolar.

Nu kommer säkert ett gäng muppar att hålla med om att det faktiskt finns massor av människor och deras "vårdare" som beter sig själviskt, som om det är det som saken handlar om. Aja, vi kan trösta oss med att våra morsor varit själviska när de rullat runt med oss i barnvagnar och vi har alla varit själviska grisar när vi trillat omkring med alkohol innanför västen, alla är vi muppen på gatan ibland. Synd att han inte får vara muppen på lappen längre, men det är verkligen för korkat beteende, det borde han ha räknat ut.
Citera
2026-04-10, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
M som i muppar.....
Mupperater
M, funktionsnedsättningspartiet

Som politiker har man alltid ett förstoringsglas på sig, minsta lilla gör att man åker ut. Detta gäller alla partier, möjligtvis att V har lite hmm bredare syn på vad som är okej och inte, SD har benhårda regler för vissa.....
Jag gissa att skälet till att herr Kristensson skrev som han gjorde var på grund av bristande förståelse för hur hårt drevet går, samt att han har en skev människosyn.

Jag anser mig veta att hans människosyn tyvärr är standard inom M, men man får inte säga det på det sättet han gjorde av rent taktiska skäl då det inte är så populärt. Att man ser ner på och avskyr alla som har problem, sjukdomar, handikapp, utan arbete osv som kostnader och i vägen. Dessa avskyr man, motarbetar personligen och anser antagligen borde vara döda.
Citera
2026-04-10, 10:01
Medlem
Kämpendahls avatar
Ett idiotiskt inlägg och med de värderingarna och dåliga omdömet är det förståeligt om man inte längre får företräda ett parti. Lars-Åke Kristensson stod på plats 30 på Moderaternas lista, så han hade sannolikt inte kommit in.
"Det var i helgen som Lars-Åke Kristensson skrev: ”Jag borde inte skriva detta men blir så förbannad över ”Muppar” och deras ”vårdare” som tror att de äger alla trottoarer och platser”.

Han fortsätter inlägget med att han i grunden har förståelse för de problem personer med funktionsnedsättningar har, men skriver sedan:

”Men att dom ska ha företrädelse för ”Normala” människor känns helt fel. Vi måste väl för fasiken kunna mötas på lika villkor… men icke. De ska vara tacksamma för all den omsorg och vård som vi skattebetalare tar hand om.”"
https://www.ystadsallehanda.se/ystad/m-kandidatens-utspel-kallar-funktionsnedsatta-for-muppar/
Citera
2026-04-10, 10:04
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Jag anser mig veta att hans människosyn tyvärr är standard inom M, men man får inte säga det på det sättet han gjorde av rent taktiska skäl då det inte är så populärt. Att man ser ner på och avskyr alla som har problem, sjukdomar, handikapp, utan arbete osv som kostnader och i vägen. Dessa avskyr man, motarbetar personligen och anser antagligen borde vara döda.
Skön killgissning. Men kan du berätta lite närmare hur du "anser dig veta" att denna människosyn är det normala inom Moderaterna? Menar du att Moderater vill se dem döda alltså? Vad baserar du det på?
Citera
2026-04-10, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Skön killgissning. Men kan du berätta lite närmare hur du "anser dig veta" att denna människosyn är det normala inom Moderaterna? Menar du att Moderater vill se dem döda alltså? Vad baserar du det på?

Ja, det är bara att titta på M-regeringar genom åren hur dessa hanterat sjuka. Man drar ersättningen rakt av för individen och om det leder till svält, hemlöshet, dödsfall och tusentals självmord över åren skiter man fullständigt i. Behöver du fler exempel? Gör man så vill man se dessa döda, det är enda tolkningen jag kan göra. Oerhörd grymhet i väldigt många fall som man direkt har orsakat.

Synen är genomgående på sjuka, handikappade, folk utan arbete, folk som inte är lönsamma. Man vill ha en pensionsålder som arbetare i enorma antal aldrig kommer nå och särskilt inte med någon som helst hälsa i behåll, helst 75 år eller högre. Allt ska handla om "ekonomi" = dom mest förmögnas girighet. Ändå går Sverige alltid back hundratals miljarder under M-regeringar, så även denna gång. På grund av girighet och gynnande av kapitalister och dom mest välbesuttna.
Senast redigerad av Kattmjuk 2026-04-10 kl. 10:18.
Citera
2026-04-10, 10:13
Medlem
kalkryggars avatar

En sån jävla mupp han är. Men är inte detta vanlig moderat människosyn? Så ser moderaterna på alla som är utsatta i samhället. Allt från arbetare till handikappade.

Finns ju en anledning till varför de kallas för De Högerextrema Moderaterna.
Citera
2026-04-10, 10:17
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Ja, det är bara att titta på M-regeringar genom åren hur dessa hanterat sjuka. Man drar ersättningen rakt av för individen och om det leder till svält, hemlöshet, dödsfall och tusentals självmord över åren skiter man fullständigt i. Behöver du fler exempel? Gör man så vill man se dessa döda, det är enda tolkningen jag kan göra. Oerhörd grymhet i väldigt många fall som man direkt har orsakat.

Synen är genomgående på sjuka, handikappade, folk utan arbete, folk som inte är lönsamma. Man vill ha en pensionsålder som arbetare i enorma antal aldrig kommer nå och särskilt inte med någon som helst hälsa i behåll, helst 75 år eller högre.
Du känner väl till att ersättningen till sjuka inte var högre under den tidigare socialdemokratiska regeringen? Pensionsålder har inte sänkts under S heller. Och vad jag vet vill inte heller S ge personer med funktionsvariation högre ersättning. Det där var ju inte fakta, det var galna åsikter bara.
Citera
2026-04-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du känner väl till att ersättningen till sjuka inte var högre under den tidigare socialdemokratiska regeringen? Pensionsålder har inte sänkts under S heller. Och vad jag vet vill inte heller S ge personer med funktionsvariation högre ersättning. Det där var ju inte fakta, det var galna åsikter bara.

Det handlar om exempelvis utförsäkringarna som infördes under Reinfeldt, som ledde till exakt det jag beskrev.

Du är uppenbart okunnig och glömsk. Du kan få fler exempel om du behöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in