Citat:
Ursprungligen postat av
erectionem
Det är tyvärr ganska vanligt. LVM kan se väldigt olika ut beroende på vart man hamnar. En del får bra stöd medan andra mest blir förvarade och övermedicinerade.
Det du beskriver låter riktigt fel. Om man får bristande vård eller blir övermedicinerad ska man kontakta Patientnämnden eller IVO. De kan granska hur vården fungerar även under LVM.
TS bör ha det som en backup ifall han skulle bli placerad någonstans och märker att vården inte fungerar som den ska. Då är det helt rätt att klaga till Patientnämnden.
Jag kommer ihåg hur Kriminalvården körde ner mig till LVMet nere i Falun... Inslängd på en avdelning med 7 andra grabbar, vissa riktigt nedgångna medans nån var I OK skick... efter 3 månader fick vi se solen första gången... Sista månaden hamnade man på utsluss om man skött sig... det innebär att bo i ett hus utanför gallret med 5 andra... Minsta misskötsel så åkte man tillbaka in på avdelningen...
Var så jävla medicinerad på SRI och SSRI samtidigt så det var sjukt! Kunde fan inte tro att det var i Sverige jag var med tanke på hur vi levde där...
Första och sista lvmet för min del, det enda positiva var att man fick en "paus" I all stress o elände, men inte fan var man vettigare efter lvmet...