2026-04-10, 08:21
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
En guldbutik i Hallunda centrum i Botkyrka har utsatts för en så kallad smash and grab-kupp under fredagsmorgonen.

– De har fått med sig gods till ett uppskattat högt värde. Det verkar handla om miljonbelopp, säger Anna Lärk, presstalesperson på Stockholmspolisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/misstankt-miljonkupp-mot-guldbutik-i-hallunda

Jahaja, och vad tror Flashback om det här då?
Citera
2026-04-10, 08:42
Medlem
halaltarzans avatar
Måste ju bara säga att jag är lite lätt impad av det hela. Hallunda är väl ett så att säga särskilt utsatt område och då kan man väl tänka att närmsta polisbil bara är minuten borta?
Citera
2026-04-10, 08:48
Medlem
borrasss avatar
Hade butiken bra försäkringar?
Jag sätter en femma på att ägaren är inblandad!
Citera
2026-04-10, 09:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Känns som välplanerat när man backar in en bil in i ett köpcenter och använder som murbräcka. Borde inte köpcenter ha stolpar som skydd så man inte kommer in med en bil i närheten av ingången kan man tycka.
Borde finnas kameraövervakning både vid entré och i butiken så förhoppningsvis så kan man se vilka de är med lite jämförelsebilder på butikens kunder senaste tre veckorna. Låt AI med hjälp av kroppsform, utseende osv gå igenom filmer från rån och från butiksfilmer så kan man nog få en klar bild på några av dem även omaskerade när de kollar läget.
Citera
2026-04-10, 11:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Enligt polisen är det uppskattade stöldvärdet i miljonklassen.
Flera gärningspersoner ska ha lämnat platsen, men ännu är ingen gripen.

https://www.sverigesradio.se/artikel/stold-i-miljonklassen-mot-guldbutik
Citera
2026-04-10, 11:49
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Enligt polisen är det uppskattade stöldvärdet i miljonklassen.
Flera gärningspersoner ska ha lämnat platsen, men ännu är ingen gripen.

https://www.sverigesradio.se/artikel/stold-i-miljonklassen-mot-guldbutik

Nu vet inte jag hur det funkar riktigt, men kan man sticka till rätt personer lite så att säga semesterpengar så de blir upptagna någon annanstans, får punktering eller bara har råkar ha soppatorsk?
Citera
2026-04-10, 11:52
Medlem
Full-Retards avatar
Låter som en dålig idé att ha en guldbutik i Botkyrka.
Citera
2026-04-10, 12:12
Medlem
2n00b4Us avatar
Det skulle vara intressant o få mer information i såna här fall, jag undrar hur många gånger butiksägaren själv är inblandad i något hörn.
Citera
2026-04-10, 12:15
Medlem
Inte första gången det händer där!
Citera
2026-04-10, 12:36
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard

Nej, det är väl ingen hit att ha guldbutik i ett så att säga spännande och expansivt område va? Har sett när jag tittat efter annat säljjobb att de då och då söker personal till Kistacentrum. Undrar varför personalomsättningen är så hög?

Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Inte första gången det händer där!

Nej, de har väl kört in med bil där förut, samma butik eller?
Citera
2026-04-10, 12:45
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nej, det är väl ingen hit att ha guldbutik i ett så att säga spännande och expansivt område va? Har sett när jag tittat efter annat säljjobb att de då och då söker personal till Kistacentrum. Undrar varför personalomsättningen är så hög?

Nej, de har väl kört in med bil där förut, samma butik eller?

Vet inte om det varit just samma butik (hur länge nuvarande guldsmeden legat där), men åtminstone på samma ställe har det tyvärr hänt många gånger. Undra om det skulle gå att förstärka väggarna på något sätt, för att göra det mer svårgenomträngligt?
Citera
2026-04-10, 13:21
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Förekomsten av guldbutiker i förortscentra har länge förundrat mig. Vid varje förortstunnelbanestation finns en pizzeria och en kiosk. Om det finns något slags centrumbyggnad finns där garanterat en inrättning där man kan skicka pengar till Afrika och en guldbutik. Förr fanns alltid en kemtvätt också, men de verkar bli färre.

Hur kan fattiga förortsbor - som lever ur hand i mun och inte har råd att köpa vare sig näringsriktig mat, glasögon eller vinterkläder till sina barn - ha så stora behov av att skicka pengar till främmande länder?
Hur kan de ha råd att köpa guld?

Kan det möjligen vara så att både guldhandeln och valutaöverföringarna egentligen handlar om något annat, exempelvis penningtvätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in