2026-04-09, 21:58
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar

Klockan 21.14 larmade flera personer i området kring Vasaplatsen polisen om en hög smäll.

– Vi fick vittnesuppgifter från platsen om att det kändes som om hela byggnaden skakade. Samtidigt har vi fått uppgifter om att det kan röra sig om en banger, säger Jennifer Last, polisens presstalesperson i region Väst.

Polisen är på plats med ett flertal resurser och har konstaterat att det finns materiella skador vid en entré på Haga Kyrkogatan

Spårvagnstrafiken stoppas

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/hog-small-i-vasastaden.15ad2e4d-894c-4ca7-98da-a40377d2a42b

Mycket för polisen i Göteborg idag
Citera
2026-04-09, 22:07
Medlem
Smällen hördes på wieselgrensplatsen så det talar ju inte för en Banger direkt..
Citera
2026-04-09, 22:11
Medlem
Om det är en så stor smäll att byggnaden skakade så måste det finnas ngt som skadats. Lär komma upp en massa på sociala media om niget annat (om det nu är en explosion eller liknande).
Citera
2026-04-09, 22:14
Medlem
En viss M.So*mah finns på 18c.

*=U
Citera
2026-04-09, 22:24
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjola
Smällen hördes på wieselgrensplatsen så det talar ju inte för en Banger direkt..

Polisen utreder händelsen initialt som grovt brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor samt grov allmänfarlig ödeläggelse.

Texten uppdateras.

Känns ju som nåt kraftigare än en banger
Citera
2026-04-09, 22:38
Medlem
allegragellers avatar
Ska vara Haga Kyrkogata

GP: "Någon form av explosion har inträffat vid en entré i Vasastaden på torsdagskvällen. En stor polisinsats pågår och platsen är avspärrad och spårvagnstrafiken har stoppats.

– Vi har inrymt den aktuella adressen och kommer koppla in bombskyddet, säger polisens presstalesperson Jennifer Last."

"På platsen syns glassplitter från porten och en bil ska också ha skadats i samband med smällen."
Senast redigerad av allegrageller 2026-04-09 kl. 22:41.
Citera
2026-04-09, 22:39
Medlem
Jag bor mellan Vasastan o Avenyn ett stenkast från vasaplatsen o jag har inte hört någonting. Så lite märkligt hur man kan höra en smäll borta på Hisingen.................

Min sambo säger att det kan variera hur långt ljudet når beroende på hur vinden blåser. Hon har kanske en poäng; (jag vågar inte skriva något annat med tanke på att hon sitter o läser tråden )
Citera
2026-04-09, 22:49
Medlem
Haga Nygata ser det inte ut som på videon som finns på GP. Missionskyrkan ligger på Vasagatan 2B, strax bredvid samhällsvetenskapliga biblioteket och på andra sidan gatan lite till höger ligger handels.
Jag känner mer att det är samma byggnad som bombats två ggr innan? Men då på baksidan huset.
——-
My bad. Läste kyrkogata nu.
Citera
2026-04-09, 23:13
Medlem
Bor ca 7-800 meter därifrån, hörde ingenting.
Citera
2026-04-10, 00:24
Medlem
yTerms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskfattig
En viss M.So*mah finns på 18c.

*=U

Finns väl ingen som går emot judarna här i Göteborg dock?

Inte fan är det Aha å company precis. Så vem har bollarna att gå emot Bergsjön topp om det nu var mot mick det var riktat
Citera
2026-04-10, 02:04
Moderator
Parongatans avatar
Justerat rubrik. Tidigare rubrik utgår: Hög smäll i Vasastaden Göteborg 2026-04-09

/Moderator
Citera
2026-04-10, 06:21
Medlem
ligger ett halvvägshus/utslussningsboende där. Kan de ha varit för att skrämma någon som är påväg ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in