De finns i två av våra grannländer med fauna som i övrigt liknar den svenska, Finland och Estland. Därför är det en tragedi att flygekorrgränsen går just där:
KARTA. Varje gång jag vill se dem måste jag åka roro-färja till dem och det är inte säker de är framme när jag är där och sen måste jag hem igen för att roro-färjan avgår.
Varför vill jag ha hit flygekorren? För att den är charmig så klart. Glädjespridare! Vill att den fäller ut sina segel och flyger mot mig och sätter sig på min axel.

Vill ha en sån att kela och busa med. Men den ska vara vild, inget husdjur. Fräna djur, egentligen? Ja eller nej.
Men så är det med naturen, att de [djuren] konkurrerar och att plantera en ny art kan utplåna en annan. Att plantera art kan få oanade konsekvenser, ändå vill jag prova. Vill inte verka populistisk men jag tror att folkflertalet lätt skulle byta vargen mot flygekorren.
Jag undrar också om ni håller med om att flygekorren är ett fränt djur. Eller är det bara för att den är exotisk för oss? Tycker finländare och estländarna att de är coola eller har de blivit tillvanda till sötchocktillståndet? HALLÅ!