2026-04-09, 19:58
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
De finns i två av våra grannländer med fauna som i övrigt liknar den svenska, Finland och Estland. Därför är det en tragedi att flygekorrgränsen går just där: KARTA. Varje gång jag vill se dem måste jag åka roro-färja till dem och det är inte säker de är framme när jag är där och sen måste jag hem igen för att roro-färjan avgår.

Varför vill jag ha hit flygekorren? För att den är charmig så klart. Glädjespridare! Vill att den fäller ut sina segel och flyger mot mig och sätter sig på min axel. Vill ha en sån att kela och busa med. Men den ska vara vild, inget husdjur. Fräna djur, egentligen? Ja eller nej.

Men så är det med naturen, att de [djuren] konkurrerar och att plantera en ny art kan utplåna en annan. Att plantera art kan få oanade konsekvenser, ändå vill jag prova. Vill inte verka populistisk men jag tror att folkflertalet lätt skulle byta vargen mot flygekorren.

Jag undrar också om ni håller med om att flygekorren är ett fränt djur. Eller är det bara för att den är exotisk för oss? Tycker finländare och estländarna att de är coola eller har de blivit tillvanda till sötchocktillståndet? HALLÅ!
Citera
2026-04-09, 20:30
Medlem
Voloteas avatar
Instämmer, skicka hit dom
Citera
2026-04-09, 20:50
Medlem
kalkryggars avatar
Nää, låt naturen sköta sånt.
Citera
2026-04-09, 20:51
Medlem
Crabbofixs avatar
finns den i finland alltså? skiljer sig deras fauna så mkt från vår? om inte vore det väl lugnt att den får flyga här
Citera
2026-04-09, 22:13
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Den skulle inte klara sig här, den behöver stora orörda skogsområden med urskog/naturskog. Läs på.
Citera
2026-04-09, 22:13
Medlem
MuscleSharks avatar
Plantera? Hur går det till?
Citera
2026-04-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Plantera? Hur går det till?

Man tar med sig ett gäng som får etablera sig här och bli ett med naturen.
Citera
2026-04-10, 01:15
Medlem
Tranquility Bass avatar
Varför ska vi medvetet ta hit skadedjur bara för att de är "fräna" och för au vill leka med vilddjur? Det var några som tyckte det var "fränt" med vildsvin och vi vet hur det gick där.
Citera
2026-04-10, 02:24
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Den skulle inte klara sig här, den behöver stora orörda skogsområden med urskog/naturskog. Läs på.

vi har sånt i sverige
Citera
2026-04-10, 05:38
Moderator
WirelessGkit2s avatar
En ypperlig idé!

Alla borde ha en flygekorre. Man sitter i soffan och vill ha lite chips. Bara plocka upp den tama ekorren och slunga iväg den mot chipspåsen ute i köket. Swish swosh så kommer den flygande med lite chips. Förnekar inte att de kräver lite träning men ändå. Kan man träna hundar att hämta pilsner ur kylen så kan man träna sin ekorre att flyga runt och fixa saker.

Tätt i hängrännan? Hiva upp en näve fågelfrön och lobba upp ekorren i luften. Badabing badabom, fritt flöde!

Plocka ner de fina äpplena längst upp i trädet? Ett välriktat kast senare och lille Batmini gnager loss dem åt dig för att sedan göra loopar mellan lövverket.

Ute i skogen och du ser en hassel med mängder av nötter för långt upp? Ryck upp din ekorre ur hölstret och inom kort sitter ni på varsin stubbe och mumsar hasselnötter. För ekorren är en hjälpsam figur som gärna spenderar timmar med att öppna nötter åt dig.

Jag håller med TS, Sverige behöver flygekorrar, både vilda och tama. De har det svårt i sina hemländer, så låt oss hjälpa dem. Vi har stora arealer vildmark, det har statsministern sagt. Inget kan gå fel!
Citera
2026-04-10, 06:47
Medlem
Ställningen just nu:
Fem (5), inklusive undertecknad, är för etableringen av flygekorren i Sverige.
Tre (3) är emot etableringen av flygekorren i Sverige.

Saken är inte avgjord ännu men det ser bra ut för min sak. Jag säger som skribenten nedan: SKICKA HIT DOM!
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Instämmer, skicka hit dom
Citera
2026-04-10, 07:16
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
vi har sånt i sverige
Jag hade önskat att du har rätt.
Citera