2026-05-08, 19:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
20-årige schweiziske högerskjutande högerforwarden Andro Kaderli lämnar Leksand och går till Skellefteå AIK:

https://www.eliteprospects.com/player/781049/andro-kaderli

Lars Bryggman och Martin Lundberg lämnar Skellefteå.
Bra värvning, trodde han skulle till Alplandet.
Citera
2026-05-08, 19:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Skulder behöver nödvändigtvis inte vara något dåligt, kan tyda på att investeringar görs och att det långsiktigt är bra! Bara för att bringa lite klarhet till diskussion med andra ingångar än bara att skulder betyder ond bråd död!

Det farliga med skulder blir när investerare tappar förtroendet. Tillämpar vi detta på Leksand är faran i princip noll. Landets trognaste supportrar, kapitalstarka finansiärer runt Siljan och residensstaden Falun. Finns en finansiell elit där som jag tror saknar motstycke om vi räknar bort finanseliten i Sthlms mest exklusiva våningar. Kommunen är en stark kraft som skulle stötta LIF vid eventuella problem. Anledningen? Kommunen lever på Leksands IF!
Troll, skulder för spelare som lämnar är bara dåligt om de inte ligger med i bokföringen.
Citera
2026-05-08, 20:39
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Troll, skulder för spelare som lämnar är bara dåligt om de inte ligger med i bokföringen.

Läs vad jag skriver. Skriver aldrig att Leksands skulder med sign. off bonusar är en investering för framtiden. Pratar i generella termer att skulder inte måste betyda något dåligt.

Nej, Leksands sign off bonusar på 40 miljoner är inget positivt.
Citera
2026-05-08, 21:04
Medlem
Strandell ute på marknaden

https://www.leksandsif.se/article/qz4atep-30ead/view
Citera
2026-05-08, 21:37
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lite synd då att Hedberg skall coacha.
Tränarfrågan är viktig. Precis som i bastun är det inte alltid störst pung som vinner, man måste se till hela paketet. Björklöven med dokumenterat stor pung försökte länge med en allt för svag Stråhle på bänken och inte heller Hellqvist lyckades skaka fram något extra. Det var först med Bogrens fasta hand som det lyfte för dem. För en utomstående ser Johan Hedberg ändå redo ut med sina svarta handskar på och han har gjort ett gott hantverk i Hockeyallsvenskan tidigare.
Citera
2026-05-08, 21:56
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Äntligen fredag! tänkte jag i morse. Och denna fredagen är inte vilken som helst heller, det är självaste fredsdagen! Tänk vad mycket finare det blir med ett S. Som en SSK-tröja eller Stålmannen-trikå. Atombombspresidenten Harry S Truman fyllde dessutom år denna dag, smäller inte det högt så säg. Hade han varit i livet är jag säker på att han varit aktuell för fredspriset, men under hans livstid hade UEFA olyckligtvis ännu inte instiftat något. Jag hoppades på en värvningsbomb idag, ett riktigt ess hade jag behövt. Men från Södertälje råder största möjliga tyssssstnad. När s:en är små och kommer på rad är det inte stålmän som kommer, det är pyspunka. Jag vet att kontinuitet är bra, även efter en mindre lyckad säsong, men för en törstande silly season- junkie som jag är det jobbigt att bara höra om stora namn till AIK och Leksand.
Citera
2026-05-08, 22:47
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Idag är det visst också David Attenborughs 100-årsdag. Hans motto i livet har ju varit att inte slänga något. Olidligt tråkigt, men förmodligen skulle han vara en lämplig sportchef med det förhållningssättet. Kontinuitet är grejen, och därför tror jag att Leksand, trots hög budget, inte är en självklar succé i år. Det är även Hugo Alfvéns dödsdag. Den store kompositören som dog i självaste Leksand. Redan som barn skrev han musiken till ”Barnatro” om barnens naiva tro med sista versen:

Vår fader i himmelen känner
Den suck, som vårt innersta bränner
Han minns oss i lust och nöd.
Så vilje vi söka hans rike,
att aldrig från honom vi vike -
hans barn uti LIF och död!

Ja, se leksandssupportrarnas naivitet var känd redan då. Sanningen är att från Hockeyallsvenskan är det ingen som hör våra böner eller ångestvrål. Välkomna!

Det blev S som i sprit och solitär denna fredagskväll. Dags att släcka lampan. Väl mött i tråden om Hockeyallsvenskan 26/27.
Citera
2026-05-08, 22:53
Medlem
Klas Dahlbeck klar för Malmö.

https://www.malmoredhawks.com/article/4gkatei-33nad/view
Citera
2026-05-09, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
Idag är det visst också David Attenborughs 100-årsdag. Hans motto i livet har ju varit att inte slänga något. Olidligt tråkigt, men förmodligen skulle han vara en lämplig sportchef med det förhållningssättet. Kontinuitet är grejen, och därför tror jag att Leksand, trots hög budget, inte är en självklar succé i år. Det är även Hugo Alfvéns dödsdag. Den store kompositören som dog i självaste Leksand. Redan som barn skrev han musiken till ”Barnatro” om barnens naiva tro med sista versen:

Vår fader i himmelen känner
Den suck, som vårt innersta bränner
Han minns oss i lust och nöd.
Så vilje vi söka hans rike,
att aldrig från honom vi vike -
hans barn uti LIF och död!

Ja, se leksandssupportrarnas naivitet var känd redan då. Sanningen är att från Hockeyallsvenskan är det ingen som hör våra böner eller ångestvrål. Välkomna!

Det blev S som i sprit och solitär denna fredagskväll. Dags att släcka lampan. Väl mött i tråden om Hockeyallsvenskan 26/27.

Ett inlägg som handlar om allt annat än vad tråden ska handla om. Irriterande att man måste scrolla förbi dina noveller för att se inlägg av faktiskt värde. Rapporterad!
Citera
2026-05-09, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Han har väl inte fått något NHL-bud än. Skulle han få det så är jag ganska säker på att han nappar.
Mycket märkligt om han inte redan fått det. 5 säsonger med 35-40 poängsnivå och ännu mer i år. Gubbar som knappt kommit upp i 30 under en säsong har ju fått NHL-kontrakt och ofta där 5-6 lag stått i kö. Och herregud, hur mycket random mediokra SHL-spelare har hakat till sig bra kontrakt i Schweiz?

Antingen är det hans livs dröm att spela för 160 000 i månaden i schtan, eller så har han väntat på den här fullträffen.

Jag tror nästan det är för sent dock, tålamodet från NHL-klubbar är oändligt mycket större om det är en odraftad 23-åring kontra 27 som med Hugg här. Åker han över och inte tar plats direkt är han tillbaka runt jul.
Citera
2026-05-09, 12:42
Medlem
Ezzelinos avatar
Björklöven värvar 24-årige finske backen Topi Niemelä från Malmö.

Och Timrå skriver tvåårskontrakt med 26-årige finske forwarden Otto Kivenmäki, en småvuxen (174 cm) spelare som gjort rejält med poäng i SaiPa de två senaste säsongerna:

https://www.eliteprospects.com/player/376271/otto-kivenmaki
Citera
2026-05-09, 12:56
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorrkan
Antingen är det hans livs dröm att spela för 160 000 i månaden i schtan, eller så har han väntat på den här fullträffen.
Det är väl alla hockeyspelares högsta dröm att spela i Skellefteå?

Nu går han ju i dagarna och väntar på att bli farsa för första gången så att dra över till Nordamerika på ett tvåvägskontrakt och sitta i buss mellan AHL-städer kanske inte är så lockande. Om nåt NHL-lag slänger upp ett envägs så drar han ju såklart direkt.

Största problemet är ju att få en ordentlig och legitim chans i NHL är lika mycket politik som hockeyskicklighet. Du ska imponera jäkligt mycket på dom få chanser du kanske får på det första träningslägret. Annars så finns det en uppsjö av draftval som kommer att gå före dig i kön, vare sig du är en bättre hockeyspelare i grunden eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in