2026-04-10, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Eh? Det finns demografiska data att hitta på nätet med några knapptryckningar.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_total_fertility_rate

Jo, men när man tittat på de tabellerna blir man väl nyfiken på utvecklingstendenserna. Jag hittade...
https://ourworldindata.org/fertility-rate (klicka på "table" vid diagrammen.)
... om de diagrammen stämmer så verkar ju fertiliteten i länder som Nigeria och Niger störtdyka... ja, egentligen i alla afrikanska länder utom möjligen Centralafrikanska republiken ... ?
Citera
2026-04-10, 12:31
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Plus att det finns regionala spänningar mellan folkgrupper, värdefulla naturtillgångar, korruption och ekonomiska orättvisor. Som gjort för ett inbördeskrig om 15 år.

Definiera "inbördeskrig".
Med tanke på alla pågående väpnade konflikter i Nigeria, och dess historia med militärkupper, separatism i Nigerdeltat osv, kan man nästan påstå att Nigeria befunnit sig i ett konstant (eller snarare flera parallellt pågående) inbördeskrig sedan Biafrakriget på 1960-talet.
Citera
2026-04-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Innan 2040? Det bor cirka 250 miljoner där nu. Ska de öka tredubbla på 15 år?
Jag måste tänkt fel när jag tänkte...
Citera
2026-04-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Riktigt så enkelt är det inte väl? Till att börja med, Nigeria har redan 242 miljoner invånare och är ändå ett lågutvecklat land. Samtidigt har Sverige först nyligen kommit upp i ynka 10 miljoner och är en av världens mest utvecklade länder.

Hade en nigeriansk kollega som beskrev liknande. Enligt honom så tror många Nigerianer på fullt allvar att de flesta i Europa har i princip oändligt med pengar, kan alltid köpa precis vad de vill etc. Så han drog sig också för att hälsa på släkten för så fort de fick nys om att han skulle åka så började diverse släktingar jaga honom på facebook med långa "önskelistor" med allt från senaste Macbooks, iPhones och Nikeskor. När han sedan dyker upp utan de sakerna (och dessutom förväntas betala för all mat, släktkalas etc) så behandlar hela släkten honom som att han är släktens svarta får. Sista droppen var när de satt typ 30 pers på en restaurang och han hade betalat hela kalaset, och samtalsämnet runt bordet var ändå vilket snålt rövhål han var. Garvade fan läppen av mig när han berättade om när han introducerade sin fästmö för dem. Ungefär så här: Hans mamma skulle gråta sig till döds och aldrig förlåta honom om hon inte fick träffa hans fästmö innan de gifte sig. Hans fästmö var en ivoriansk kvinna han träffade i Sverige. Så han gjorde ett "ninjabesök"; de flög ned, tog in på ett hotell på andra sidan stan, och väntade. Ungefär kl 23.00 bankar han på föräldrarnas dörr, "Överraskning mamma detta är min fästmö, vi ska gifta oss snart". Mamman är såklart chockad, de sitter hos dem en stund och så fort han ser att morsan börjar pilla på telefonen för att väcka släkten så tackade de för sig, sa aldrig vilket hotell de var på, flög hem nästa morgon.
Jag måste tänkt fel när jag tänkte om miljarden..
Bästa jag hört Nigeria kiropraktorn säga - En kusin tog mina skor. Jag sa dom är för små för dig.
Svaret - Jag tänker göra dom större..
När de tar alla saker så får man inte bli arg. Då kränker med dom..
Citera
2026-04-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Nja, google(AI) säger 400 mill i 2050, kommer inte gå på en yta bara dubbelt så stor som Sverige. Dom kan förstås skörda flera gångar om året men andra resurser blir det nog kamp om.
Jag måste tänkt fel när jag tänkte om miljarden..
Citera
2026-04-10, 13:01
Medlem
Kan också vara värt att påpeka att Nigeras barnadödlighet är 104,9 per tusen födslar*. Sveriges är 2,5.

Förvisso inget som stoppar köttberget från att växa, Men man får ju justera siffrorna neråt en smula.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_infant_and_under-five_mortality_rates

*Näst högsta i världen. Högst är grannlandet Niger...
Citera
2026-04-10, 13:29
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jaha, är det helt otroligt att man kommer att dela Nigeria i typ Sydnigeria och Nordnigeria? De religiösa har ju en förmåga att inte dra jämt.

Anfaller inte Islam tittsomtätt den Kristna delen?
Citera
2026-04-10, 13:50
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Definiera "inbördeskrig".
Med tanke på alla pågående väpnade konflikter i Nigeria, och dess historia med militärkupper, separatism i Nigerdeltat osv, kan man nästan påstå att Nigeria befunnit sig i ett konstant (eller snarare flera parallellt pågående) inbördeskrig sedan Biafrakriget på 1960-talet.
Du har rätt. Det jag kallar inbördeskrig kallar en nigerian för "onsdag".
Citera
2026-04-10, 13:51
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Boko Haram och diverse andra salafister brukar kidnappa skolflickor och bränna byar. Säger inte att de kristna eller hedningarna aldrig ställer till jävelskap men är Fredens Religion™ inblandad brukar det komma som en brevbomb på posten.
Senast redigerad av Ratad 2026-04-10 kl. 13:54.
Citera
2026-04-10, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Fast nu påstod du ju att kineser och indier förökar sig mer än andra vilket inte stämmer. Att de har en stor population är en annan femma men det sa du inget om i ditt ursprungliga inlägg
De förökar sig utav bara helvete men du glömmer bort att de har utvandrat i miljoner till andra länder. Det spelar ingen roll att de bara föder en eller två just nu utan deras population, som är homogen, bevisar att de förökar sig lavinartat bara man ger dem chansen.
Citera
2026-04-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544

Påstås vara två lika goda kålsupare som slåss mot varann. Men räknar man dåden det rapporteras om så verkar det gå tio muslimska anfall på varje kristet motanfall.
Citera
2026-04-10, 14:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Hela Europas födelsetal är lägre än Nigerias. Detta är en chockerande verklighet. Det är verkligen fascinerande att ett helt kontinent har färre födslar än ett afrikanskt land. Befolkning är makt. Ju fler människor, desto mer växer ekonomin, fler företag uppstår och nationen utvecklas snabbare. Det är nästan som en matematisk formel. Är framtiden för Afrika ljus? Ärligt talat, om jag var rik skulle jag investera i Afrika.

Förresten, Afrikas stöd från väst förloras gradvis, medan stödet från Ryssland och Kina ökar. Kommer västvärldens makt minska i framtiden?

Inte bra för Nigeria eftersom de redan är överbefolkade som fan där. Lever mycket hellre i Sverige där man kan gå runt och knappt se en människa om man befinner sig utanför städerna. Underbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in