2026-04-09, 13:45
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
En man i 50-årsåldern åtalas vid Värmlands tingsrätt för att ha gjort två falska orosanmälningar till socialtjänsten mot en man och hans familj. Han påstod bland annat att ett barn dagligen fick leka i en verkstadslokal bland farliga föremål, lastpallar och däck.

I anmälningarna påstod den nu åtalade mannen att familjen utsatte sina barn för skaderisker och livsfara, vilket ledde till en utredning av socialtjänsten. Vid en av anmälningarna ska mannen ha även ha använt en annan persons identitet.

Han åtalas nu för två fall av falsk beskyllning och olovlig identitetsanvändning. Mannens inställning till brotten är enligt åtalet oklart.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/familj-utpekad-i-falska-orosanmalningar-varmlanning-atalas

Bra att han åtalas. Det är ett hemskt brott att utsätta någon för. Jag inbillar mig att det kan finnas ett mörkertal av dessa typer av brott. Det skadar förtroendet hos befolkningen.

Vad tror ni han kommer få för straff? Vad tycker ni om det han har gjort?
Senast redigerad av WetCigarette 2026-04-09 kl. 13:52.
Citera
2026-04-09, 13:52
Medlem
WetCigarettes avatar
Ett sidospår. Artikeln bidrar med lite bakgrundsinformation om mannen. Han dömdes 2023 till 1 års fängelse för att ha hotat att våldta en kvinnlig kollega på ett tidigare jobb.

Men sedan berättar SVT om något som jag gapflabbade åt. Allvarlig händelse och omoget av mig måhända, men fy fan vilken Flashback-sak att göra. Det här kan tamejfan vara det roligaste jag läst på länge
Citat:
SVT har även rapporterat om att mannen sökte jobb som lärarvikarie i en rad kommuner och att han efter anställning fabricerade rykten och skandaler om sig själv av sexuell karaktär för att bli utköpt. I Filipstads kommun anställdes han som lärarvikarie genom falsk referens.
Citera
2026-04-09, 13:59
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Åh fan! Bra att sånt markeras att det inte är ok även fast jag trodde att det inte gick ens att åtala denna typen av brott.

Sen borde dom ta bort fenomenet att anmäla anonymt. Kan man inte stå för en anmälan så ska man låta bli. Vet inte vad straff skalan är på dessa brott men några månader lär han väl få iaf.
Citera
2026-04-09, 14:03
Medlem
glockenreins avatar
Är såklart fittigt att göra en felaktig anmälan med flit och slösa socialtjänstens resurser men vet också flera som inte vågat orosanmäla för att de är rädda att deras oro är överdriven och att de själva ska bli anmälda för falsk anklagelse. I detta fall måste det ju dock fastställts att snubben visste att det inte stämde. Jävligt lågt att använda nåns ungar som slagträ!
Citera
2026-04-09, 14:05
Medlem
Voloteas avatar
Artikeln om mannens tidigare påhitt:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mellerud-anstallde-blufflararen-utan-referenser-betalade-ut-68-000-kronor--2nx8e2
Citera
2026-04-09, 14:07
Medlem
klengass avatar
Kan det vara den här personen det handlar om?

(FB) Hot, lögner och fiffel – lärarens kriminella dubbelliv på värmländska skolor
Citera
2026-04-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Ett sidospår. Artikeln bidrar med lite bakgrundsinformation om mannen. Han dömdes 2023 till 1 års fängelse för att ha hotat att våldta en kvinnlig kollega på ett tidigare jobb.

Men sedan berättar SVT om något som jag gapflabbade åt. Allvarlig händelse och omoget av mig måhända, men fy fan vilken Flashback-sak att göra. Det här kan tamejfan vara det roligaste jag läst på länge

När man är för lat för att arbeta, men ändå vill ha betalt…
Citera
2026-04-09, 14:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette

Vilket jävla geni. Undrar hur man påbörjar ett falskt rykte om sig själv…
Citera
2026-04-09, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Tja... falska anmälningar till arbetsgivaren borde ju ligga nära till hands...
Citera
2026-04-09, 15:38
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Så jävla kungligt! Han har tydligen varit i min lilla kommun och härjat, jag bjussar gärna på de skattekronorna
Citera
2026-04-09, 15:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi

Sen borde dom ta bort fenomenet att anmäla anonymt. Kan man inte stå för en anmälan så ska man låta bli. Vet inte vad straff skalan är på dessa brott men några månader lär han väl få iaf.

Är det bättre att barn blir ihjälmisshandlade eller -vanvårdade av sina föräldrar då, för att ingen vågar anmäla..?
Citera
2026-04-09, 15:49
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det bättre att barn blir ihjälmisshandlade eller -vanvårdade av sina föräldrar då, för att ingen vågar anmäla..?
Finns många som vill jävlas oxå. Vill man få bort okynnesanmälningar så bör det tas bort. Men jag antar att du är en sån som inte vågar stå för dina anmälningar, annars skulle du inte kommenterat min post. Anmälningar tas väl bättre emot av motparten om man vågar stå för dom oxå. Sen så är det ju bra för exempelvis soc om dom vill kontakta anmälaren för vidare frågor om det skulle dyka upp några.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in