2026-04-09, 12:29
Medlem
Hej,
Har kanske en omöjlig fråga men går det att göra något så att sökmotorerna "luras" dvs om någon söker på mitt namn så hittar man inte mig. Jag menar inte att dölja mina uppgifter på diverse informationssidor som Hitta mm, utan typ om det finns en skriven artikel eller bild på mig. Kan jag förhindra att det kommer upp om man söker på mitt namn....
Citera
2026-04-09, 12:43
Medlem
WetCigarettes avatar
Tjaa… Enda sättet jag kan tänka är att du ser till att andra artiklar eller hemsidor nämner ditt namn och att du ser till att dessa blir populärare än artikeln du vill gömma. Men det känns svårt.

Förresten, tror Google har en funktion för att ta bort personuppgifter. Men då ska det finnas ett legitimt skäl. Du kan läsa om det här: https://support.google.com/websearch/answer/3143948?hl=sv

Edit: Jag citerar vad som kan begäras tas bort:
Citat:
Typer av innehåll som du kan begära att vi tar bort
Läs mer om våra policyer för borttagning av enskilt innehåll:

Innehåll som rör personer under 18 år

Bilder på minderåriga (icke-explicita)

Material som visar sexuellt övergrepp mot barn (explicit)

Uppgifter som kan kopplas till en specifik person och doxing-innehåll

Personligt sexuellt innehåll

Innehåll om mig på webbplatser som kräver betalt för borttagningen

Om webbplatsens ägare har tagit bort informationen tas den så småningom bort från Google Sök som en del av vår regelbundna uppdateringsprocess. Du kan också begära att uppdatera inaktuellt innehåll med verktyget för uppdatering av inaktuellt innehåll.

Om du hittar innehåll som visar intrång i upphovsrätten, vissa varumärkesintrång eller någon annan typ av information som ska tas bort enligt gällande lag kan du begära borttagning av rättsliga skäl.

Om sexuellt innehåll som visar dig har delats utan ditt samtycke finns det supportresurser tillgängliga. Få hjälp med att ta bort explicita eller intima bilder.
Senast redigerad av WetCigarette 2026-04-09 kl. 12:45.
Citera
2026-04-09, 14:24
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverSpinn
Hej,
Har kanske en omöjlig fråga men går det att göra något så att sökmotorerna "luras" dvs om någon söker på mitt namn så hittar man inte mig. Jag menar inte att dölja mina uppgifter på diverse informationssidor som Hitta mm, utan typ om det finns en skriven artikel eller bild på mig. Kan jag förhindra att det kommer upp om man söker på mitt namn....

Vad hände med right to be forgotten under GDPR?
Citera
2026-04-09, 22:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Vad hände med right to be forgotten under GDPR?
Det finns men Google tar fighten, om du inte har på fötterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in