2026-04-09, 11:46
Medlem
Vi har alla hört och sett det nya begreppet MMIWG2LGBTQQIA+ i Kanada och då kom jag på att vi i Sverige kanske inte varit lika schyssta mot samer så jag tycker att det är dags att introducera ett nytt begrepp: FSMKRLGBTIQQIA+

F = Försvunna
S = Samer
M = Mördade
K = Kvinnor
R = Renskötare

Borde vi bli mer empatiska och visa att vi bryr oss även om samer och det don utsatts för?

https://www.instagram.com/reel/DW5aFChiTU_/
2026-04-09, 11:53
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Vi har alla hört och sett det nya begreppet MMIWG2LGBTQQIA+ i Kanada och då kom jag på att vi i Sverige kanske inte varit lika schyssta mot samer så jag tycker att det är dags att introducera ett nytt begrepp: FSMKRLGBTIQQIA+

F = Försvunna
S = Samer
M = Mördade
K = Kvinnor
R = Renskötare

Borde vi bli mer empatiska och visa att vi bryr oss även om samer och det don utsatts för?

Hade det inte varit bättre med bara +, då kan ingen känna sig exkluderad. Det vore något det!
2026-04-09, 12:29
Medlem
kalkryggars avatar
Alla har inte hört det begreppet som jag inte ens orkar utläsa. Vad ska det vara bra för med ett begrepp? Är det inte bättre att skippa begreppen och fokusera på vad som istället bör vara?

Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Hade det inte varit bättre med bara +, då kan ingen känna sig exkluderad. Det vore något det!

Tror det är bättre med oändlighetstecknet ♾️+
Det inbegriper all för alltid. Men man lägger på ett + också.
Eller varför inte skita i begreppen och inse att det endast är vänstersnsuk som använder sånt för att de alltid kan välja att sätta dit motdebattörer för att de använder begrepp "fel".
2026-04-09, 12:39
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Alla har inte hört det begreppet som jag inte ens orkar utläsa. Vad ska det vara bra för med ett begrepp? Är det inte bättre att skippa begreppen och fokusera på vad som istället bör vara?

Tror det är bättre med oändlighetstecknet ♾️+
Det inbegriper all för alltid. Men man lägger på ett + också.
Eller varför inte skita i begreppen och inse att det endast är vänstersnsuk som använder sånt för att de alltid kan välja att sätta dit motdebattörer för att de använder begrepp "fel".

Fullständigt genialt, jag är helt och hållet för!

I övrigt är jag enig med dig, det borde inte behövas alls.
2026-04-09, 12:49
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Vi har alla hört och sett det nya begreppet MMIWG2LGBTQQIA+ i Kanada
Nej, det har vi inte alls.
2026-04-09, 12:56
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nej, det har vi inte alls.

I Kanada har dom 2S ibland först eftersom en av dom större indiangrupperna har i sin kultur "två-andar" som e deras begrepp för typ bögar eller bifolk

I Sverige säger man HBTQ för det mesta men tror att TS försöker göra sig litet lustig.

Btw borde inte detta vara under den väldigt tråkiga forumdelen "humor"?
2026-04-09, 13:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
I Kanada har dom 2S ibland först eftersom en av dom större indiangrupperna har i sin kultur "två-andar" som e deras begrepp för typ bögar eller bifolk

I Sverige säger man HBTQ för det mesta men tror att TS försöker göra sig litet lustig.

Btw borde inte detta vara under den väldigt tråkiga forumdelen "humor"?
Det kanske dom har, jag är inte en del av den bokstavsgruppen så jag har ingen som helst koll. Det är liksom inte relevant för mig och mitt liv.
2026-04-09, 13:06
Medlem
guderis avatar
Citat:

F = Försvunna
S = Samer
M = Mördade
K = Kvinnor
R = Renskötare

Haha ser nästan ut som någonting en lösenordshanterare spottar ur sig
2026-04-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Haha ser nästan ut som någonting en lösenordshanterare spottar ur sig

Ja typ. Vem memorerar hela den längan. Kunde bytts ut till ett samlingsnamn med underkategorier mest för att förenkla.
HusvagnSvenssons avatar

Moderatormeddelande

Postat av HusvagnSvensson 2026-04-09, 13:49
Moderator
Ej J & d

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här