2026-04-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Jag håller med knarket och våldet hör ihop men knarket är inte den största ekonomiska förlusten för samhället det är utnyttjandet av försörjningsstödet/sjukersättning och andra bedrägerier.

Däremot att unga män med låg IQ från kulturer där våld är respekt inte skulle hitta andra anledningar att utöva sin kultur är naivt. Blodshämnder och kränkningar hit och dit kommer vara kvar men man kommer skylla på något annat om staten säljer knark på systemet.

Bråkar de inte om knark så kommer de bråka om något annat. Om det inte finns en marknad så kommer de bråka över heder eller andra svepskäl för att få utöva våld. Våld är en stor del av deras identitet och det kanske är tråkigt att erkänna det för sig själv, men det är bara söka upp online själv om man är intresserad. Titta även hur de behandlar djur eller människor från "lägre kaster".

För att bli av med våldet måste man ta bort de våldsamma människorna på ett sätt som avskräcker andra våldsamma människor att vara våldsamma. Om man är redo att ta till våld ska det vara för att man inte har något annat val och då är samhället slut.

Om staten tar bort deras knarkmarknad så kommer de bli ännu mer hänsynslösa och börja råna folk i sina hem med långa utdragna rån där man tvingas göra överföringar och skriva över företag/bilar/hus mm. De kommer inte bli välfungerande samhällsmedborgare iaf då hade vi märkt det efter 30 år kan jag tycka.

Vi har över en miljon babbisar som aldrig kommer bli en del av samhället eller ens vilja bli det för de passar inte in här. Det kommer aldrig "lösa sig" med en så stor grupp som lever parallellt från samhället. Deras frustration av att leva på fel plats kan samhället aldrig lösa utan att offra sig själv vilket blir moment 22.
Låter som ett utmärkt argument att avkriminalisera bruk och köp av narkorika då brukarna ser till att gängen inte går över till annat och blir än mer våldsamma!

Fan vad smart du är!
Citera
2026-04-17, 17:34
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vadå hur det går till och vadå om jag vågar svara på det? Vad fladdrar du om? Är du ute efter instruktioner om hur man röker skiten eller? Knepig text, men vi är ju i knarktrådarna här på Flashback så då kommer allt möjligt pundigt som vanligt.

Istället för att köra med förlöjligande härskarteknik så kan du väl svara på en mycket relevant fråga. Personen frågade om utfall, inte tillvägagångssätt för att röka på.

Jag är också nyfiken hur 100% av din brukande bekantskapskrets fuckat upp totalt. På vilket sätt gick det åt helvete för personen som tog en spliff en fredagskväll t.ex?

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är den sämsta (svagaste) vägen att gå. De enda som vill ha det legaliserat är pundarna och resten vill ha hårdare tag. Vi ska givetvis inte gå efter hur pundare vill definiera samhället. Det måste du väl begripa?
Om alla som brukar narkotika är pundare, var gör det då folk som brukar alkohol? Vad bör vi göra med alla Sveriges alkoholister enligt dig? För det är väl samma svaghet att dricka som röka?
Citera
2026-04-17, 18:32
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fair enough men alla som faller inom normalfördelning kan utan svårigheter odla weed om dom skulle vilja. Det behövs liksom vare sig speciella kunskaper eller dyra prylar.

Enda anledning till att det inte kostar 50 kronor kilot och finns på alla Ica och Konsum är för att det är olagligt.
Nu förenklar du processen. Att ta hand om en färdig planta är mycket jobb med, det är nog det som skulle driva upp priset. Jämför att skörda 10kg cannabis och 10kg tomater, så förstår man snabbt vilken av de båda som är jobbigast att ta fram en färdig slutprodukt.

Eller tänker du att man ska köpa en hel oklippt / ej torkad / icke-kurerad planta över disk?
Citera
2026-04-17, 19:58
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Nu förenklar du processen. Att ta hand om en färdig planta är mycket jobb med, det är nog det som skulle driva upp priset. Jämför att skörda 10kg cannabis och 10kg tomater, så förstår man snabbt vilken av de båda som är jobbigast att ta fram en färdig slutprodukt.

Eller tänker du att man ska köpa en hel oklippt / ej torkad / icke-kurerad planta över disk?
Vi pratar ändå om kronor per gram på en industriell skala. Sen precis som med alkohol så lär det ju finnas mer eller mindre hantverk bakom olika produkter, vilket givetvis skulle spegla sig i priset.

Ja, det är lite mer arbete bakom än tomater, givetvis. Men det lär ju finnas andra grödor som har ungefär samma nivå av arbetsinsats som inte kostar skjortan för det.
Citera
2026-04-17, 23:58
Medlem
Citat:
Jag håller med knarket och våldet hör ihop men knarket är inte den största ekonomiska förlusten för samhället det är utnyttjandet av försörjningsstödet/sjukersättning och andra bedrägerier.

Däremot att unga män med låg IQ från kulturer där våld är respekt inte skulle hitta andra anledningar att utöva sin kultur är naivt. Blodshämnder och kränkningar hit och dit kommer vara kvar men man kommer skylla på något annat om staten säljer knark på systemet.

Bråkar de inte om knark så kommer de bråka om något annat. Om det inte finns en marknad så kommer de bråka över heder eller andra svepskäl för att få utöva våld. Våld är en stor del av deras identitet och det kanske är tråkigt att erkänna det för sig själv, men det är bara söka upp online själv om man är intresserad. Titta även hur de behandlar djur eller människor från "lägre kaster".

För att bli av med våldet måste man ta bort de våldsamma människorna på ett sätt som avskräcker andra våldsamma människor att vara våldsamma. Om man är redo att ta till våld ska det vara för att man inte har något annat val och då är samhället slut.

Om staten tar bort deras knarkmarknad så kommer de bli ännu mer hänsynslösa och börja råna folk i sina hem med långa utdragna rån där man tvingas göra överföringar och skriva över företag/bilar/hus mm. De kommer inte bli välfungerande samhällsmedborgare iaf då hade vi märkt det efter 30 år kan jag tycka.

Vi har över en miljon babbisar som aldrig kommer bli en del av samhället eller ens vilja bli det för de passar inte in här. Det kommer aldrig "lösa sig" med en så stor grupp som lever parallellt från samhället. Deras frustration av att leva på fel plats kan samhället aldrig lösa utan att offra sig själv vilket blir moment 22.

Du kan inte se någon som helst koppling till hur enkelt det är att vid ett väldigt mycket tidigare skede om grupperingen av personer du här kallar våldsamma (tydligen exakt samma personer som säljer knark?) börjar utöva brott med direkta brottsoffer går att snappa upp? Direkta våldsbrott som utpressningar och annat oprovocerat våld önskar nog dem flesta normala brukarna mer än dubbla straff på, dem personerna får vi självfallet som land stå vårat kast och förvara till mer eller mindre livet ut.

Dessutom, när det gäller brott med direkta brottsoffer står givetvis 95% av samhället emot och inte bara en spretig del som det blir idag.

Nej, självfallet måste målsättningen vara att i alla lägen att forma lagarna så att man trycker dessa mot grövre brottslighet för att svälta ut dom och skapa en värld där det är svårare att tjäna pengar på enkel kriminalitet som att sälja varor som uppenbart en enorm massa av befolkningen har intresse i att bruka.
Senast redigerad av kutis123 2026-04-18 kl. 00:01.
Citera
2026-04-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TureJanzon
Jag tror inte vi talar om samma sak. Avkriminalisering tror jag kan ha positiva effekter för t ex folkhälsan eftersom staten då hårdare kan reglera bruket, nu är det vilda västern.

Till frågan om kriminaliteten så går mitt budskap fortfarande inte fram. Att kriminaliteten i siffror minskar behöver inte betyda att den upplevda kriminaliteten eller att den kriminalitet som drabbar tredje man minskar. Som jag skrev tidigare drivs inte gängen av viljan att erbjuda narkotika utan man vill bli rik och så vidare. Den viljan kommer inte försvinna för att knark cannabis blir legalt, man kommer hitta andra skumma marknader där man kan göra affärer, och där våldet fortsätter. Vi behöver bygga ett samhälle som är bättre än det kriminella livet, det kommer inte räcka med att legalisera gräs.

Ber om ursäkt för sent svar. Haft annat att göra och glömde bort att svara.

Det må vara så att den upplevda kriminaliteten eller kriminalitet som drabbar tredje man inte minskar av detta (men det kan också lika gärna vara så att det faktiskt gör det då en stor mängd människor kriminaliseras idag vilket statistiskt sett kommer leda till högre kriminalitet för samhället i övrigt då en viss mängd av dessa människor kanske eskalerar sin kriminalitet då de inte ser någon annan utväg.) Jag säger inte att det räcker med att legalisera gräs för att komma åt de här problemen, men jag ser det som en lågt hängande frukt som kommer göra mycket med relativt lite ansträngning. Man måste vara lite pragmatisk här och inse att vägen till det bättre samhället inte sker genom en stor förändring utan genom många små steg åt det hållet, och där anser jag att en legalisering av cannabis är en av de mest rimliga alternativen för att komma åt en stor del av problemen, som sen kommer att fortsätta, men i mindre skala och med mer resurser för punktinsatser av rättsväsendet på grund av de anledningar jag nämnt innan.

Sen är det också värt att inte i onödigt belasta hundratusentals människor med prickar som håller sig i register i flera år för ett icke-problem så att de kan ha en framtidsvision och fokusera på att jobba och göra rätt för sig istället för att bli hindrade till att medverka i samhället, vilket kan öppna upp för att de begår kriminalitet i sig. Sverige tjänar inget på att ha den här växande gruppen av outsiders.

Jag föredrar att ha färre kriminella med mindre resurser istället för att som idag ha fler kriminella med fler potentiella rekryteringsmöjligheter med de enorma kapital de får ut av narkotikamarknaden som just nu är helt i deras händer, gratis.

För även om de kvarvarande kriminella efter en legalisering måste fokusera mer på andra marknader och tillvägagångssätt där de är mer exponerade för att åka fast och inte legitimerade av en stor del av befolkningen som skiter i narkotikalagstiftningen och ser vad de gör som en legitim tjänst då samhället i övrigt inte erbjuder den.

Hoppas att vi förstår varandra lite bättre nu.
Senast redigerad av dalavita 2026-04-18 kl. 15:26.
Citera
2026-04-24, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Låter som ett utmärkt argument att avkriminalisera bruk och köp av narkorika då brukarna ser till att gängen inte går över till annat och blir än mer våldsamma!

Fan vad smart du är!

Det är inte pengarna som är deras motivering det är statusen som kommer med att vara våldsam, fruktad och oberäknelig. Hur fan lagstiftar man bort sådant? Jo med totalt förtryck och övervakning.
Citera
2026-04-24, 08:49
Medlem
Citat:
Det är inte pengarna som är deras motivering det är statusen som kommer med att vara våldsam, fruktad och oberäknelig. Hur fan lagstiftar man bort sådant? Jo med totalt förtryck och övervakning.
Men du, om det nu fungerar, kan du inte länka till någon källa som säger att det blir som du säger?
Citera
2026-04-24, 12:58
Medlem
Citat:

Helt oaktat vad deras motivering så är det pengarna som är motorn i verksamheten. Lycka till att driva ett kriminellt nätverk med våldskapital utan resurser.
Citera
2026-04-27, 08:26
Medlem
strategasiats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Blir inte mycket skatt om du skall konkurera med svart/illegalt

blir det för dyrt så köper man hos hassan som förut

Inte alls säkert, hos Hassan måste du köpa minst 5-10 gram.

Om andra är som jag så kanske man bara vill ha för en kväll och då skulle jag
lätt kunna lägga 200 för en etta. Köper du 5 är risken mycket större att du fortsätter dan efter och du är inne i cykeln
Citera
2026-04-27, 09:02
Medlem
Kriminella löser alltid något nytt att tjäna stålar på, den bollen är i kontinuerlig rullning.
Däremot kapar man en stor del av deras inkomst, låter de skötsamma som gjort ett misstag, att ryka på ett ringa, in på arbetsmarknaden, samt skattar man det så får man in en hel del medel till statskassan som de kan skänka till Ukraina eller nåt samt styr marknadens flöde till stor del.

Lösningen? Vettefan, men situationen i dagsläget är ju helt körd ändå.
Bra för polisens statistik om inte annat, försvinner den grenen ja då får de fortsätta straffa arbetarna med laser och 5-10 km/h överträdelser fullt ut för att synka bortfallet med ringa brotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in