Citat:
Ursprungligen postat av
TureJanzon
Om dom nu redan gör en massa annat utöver narkotikan så ser jag inte hur avkriminalisering skulle påverka? Min poäng är att drivkraften för kriminaliteten inte ar att se till så att pundare har tillgång till knark. Att brukar av narkotika inte längre hade utfört en kriminell handling påverkar inte den kriminalitet som är det stora problemet idag.
För det första så förespråkar jag en legalisering när det gäller cannabis då avkriminalisering tar bort ett problem att man kriminaliserar hundratusentals människor i landet för att dom röker en planta, men det gör inget åt att gängen kontrollerar produktion och försäljning.
En legalisering skulle ta bort båda faktorer från gängen, ha reglerade åldersgränser så barn inte kunde få tag på det lika enkelt, och också göra att de som jobbar i den kriminella cannabismarknaden får en chans att ta sig ur den och jobba lagligt.
Som jag sa i det förra inlägget så skulle legaliseringen också slå mot dom genom att ta bort miljardmarknaden som är cannabis. Det skulle leda till att de inte kunde finansiera annan brottslighet lika enkelt, samtidigt som deras personalstyrka skulle minska ordentligt. Detta skulle också göra dom mer desperata och fokusera hårdare på den kriminalitet som är kvar som inte är relaterat till knark, vilket skulle göra att polisen istället kan fokusera alla sina resurser på den kriminaliteten som är kvar, istället för som idag att slösa bort flera tusen polisers arbete på att jaga brukare.
Minskad inkomst till gängen.
Minskad effektivitet hos dom på grund av minskad inkomst.
Hårdare lagföring av den kriminalitet som är kvar när cannabismarknaden tas bort ifrån dom.
Minskad kriminalitet i samhället överlag då vanliga knegare inte längre kriminaliseras för att de röker en gås istället för att dricka vin en fredagskväll.
Det är inte så komplext egentligen.