2026-04-09, 17:35
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du verkar av någon anledning vilja ha en stor ökning av nedgångna narkomaner, cannabis tex är en välkänd inkörsport till tyngre drogmissbruk.

Källa: Aftonbladet https://share.google/iPHUVYnuf18u6spJg

Har du verkligen tänkt igenom det där?

Din länk ger inte ens stöd för ditt påstående.

Har du knarkat för mkt?
Citera
2026-04-09, 17:38
Medlem
Citat:
Du verkar av någon anledning vilja ha en stor ökning av nedgångna narkomaner, cannabis tex är en välkänd inkörsport till tyngre drogmissbruk.

Källa: Aftonbladet https://share.google/iPHUVYnuf18u6spJg

Har du verkligen tänkt igenom det där?

Cannabis är lika mycket medicinsk "inkörsport till tyngre drogmissbruk" som mjölk är "inkörsport" till alkoholism.

Där cannabis är illegalt så finns givetvis risk att de som använder substansen exponeras för "tyngre droger" då kriminella försäljare med stor sannolikhet kan tillhandahålla detsamma och det kan nog tänkas innebära en ökad "risk" att cannabis konsumenten även prövar annat. OM cannabis säljs lagligt (t.ex. såsom i Holland i coffee-shops) så förekommer inte samma exponering.
Citera
2026-04-09, 17:46
Medlem
Citat:
Fel! En legalisering av narkotika minskar inte gängvåldet.

https://www.dn.se/debatt/legalisering-av-narkotika-minskar-inte-gangvaldet/

Problemet ligger snarare i att det finns människor som använder och missbrukar narkotika trots att det är förbjudet. Det är samtidigt väldigt få familjemedlemmar och anhöriga som vill att deras släktingar knarkar, det finns dessutom en väldig massa negativa saker med bruk av narkotika som du inte ens nämner.

"Problemet" är sannerligen "att det finns människor som använder och missbrukar narkotika" men de som brukar knarkotikum behöver inte nödvändigtvis vara ett problem.

"Problemet" är som sagt missbruk, och att de individer som missbrukar kommer nog fortsätta att så göra oavsett lagstiftning. Kom osökt att tänka på ett citat från Trainspotting...

"We took morphine, diamorphine, cyclizine, codeine, temazepam, nitrazepam, phenobarbitone, sodium amytal, dextropropoxyphene, methadone, nalbuphine, pethidine, pentazocine, buprenorphine, dextromoramide, chlormethiazole. The streets are awash with drugs you can have for unhappiness and pain, and we took them all. Fuck it, we would have injected vitamin C if only they'd made it illegal."
Citera
2026-04-09, 17:53
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Jag har precis spenderat en dryg månad med att resa runt i Portugal. Som många kanske känner till så legaliserade Portugal alla narkotika för eget bruk för över tio år sedan. Sedan dess har kriminaliteten minskat och färre personer missbrukar. Vården belastas mindre med mera. När jag reste runt så var det samhälle jag såg tillsynes bättre än i Sverige. Det fanns inga tiggare eller hemlösa. Det syntes inte poliser bakom varje knut. Gatorna var renare. Jag talade med en polis, som sa att han för var skeptisk mot legaliseringen, men att han nu inser att det var det bästa man kunde göra för samhället.

Är det inte dags att Sverige gör om och göra rätt, sett till narkotikapolitiken? Portugal är facit. Det Sverige gör funkar uppenbarligen inte. Genom en legalisering av alla droger, så tar man bort de kriminella gängens största inkomstkälla.

Det hade varit en bättre tråd om du hade varit ärlig med fakta, då allting är inte vitt eller svart. Och det bör du även veta som påstår kunna frågan.
1. Jag är med på själva frågeställningen.
2. Jag tänker inte dela i diskussionerna pro-avkriminalisera genom att stödja fel ingångsläge,
och bli färgad av andras klumpiga opinionsbildande.
Citera
2026-04-09, 18:26
Medlem
Citat:
Kan inte du visa upp din hemmagjorda statistik där du redovisar exakt hur många som mår bra av att knarka i åratal i jämförelse med de personer som det har gått åt helvete för?
Kan på rak arm komma på över 30 namn på folk som sporadiskt röker cannabis utan problem. Kommer på två som har ett lite problematiskt bruk, men den senaste det gick åt helvete för var väldigt länge sedan.

Citat:
Man undrar även lite över tandstatusen hos dina bekanta eftersom cannabisanvändning och då särskilt rökning av marijuana eller hasch har en betydande negativ inverkan på munhälsan och tänderna.
Jadu, det har jag inte frågat dem, men så länge bruket sker sporadiskt är det såvitt jag vet ingen större fara där.

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Din länk ger inte ens stöd för ditt påstående.

Har du knarkat för mkt?
Stödet är det här efterblivna citatet

Citat:
– Varenda människa jag träffade och intervjuade, som inte bara var missbrukare av metamfetamin, utan också missbrukade kokain eller heroin, hade inlett sitt missbruk med någon mer ”oskyldig” drog, som alkohol eller cannabis, säger han.

Och har man lite mer tankeverksamhet än en sprutpundare på plattan så förstår man hur efterblivet det citatet är. Det säger inte ett dyft om att cannabis skulle vara orsaken. Kan ju garantera att samtliga dessa även har testat kaffe, tobak och godis.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-04-09 kl. 18:29.
Citera
2026-04-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TureJanzon
Om dom nu redan gör en massa annat utöver narkotikan så ser jag inte hur avkriminalisering skulle påverka? Min poäng är att drivkraften för kriminaliteten inte ar att se till så att pundare har tillgång till knark. Att brukar av narkotika inte längre hade utfört en kriminell handling påverkar inte den kriminalitet som är det stora problemet idag.

För det första så förespråkar jag en legalisering när det gäller cannabis då avkriminalisering tar bort ett problem att man kriminaliserar hundratusentals människor i landet för att dom röker en planta, men det gör inget åt att gängen kontrollerar produktion och försäljning.

En legalisering skulle ta bort båda faktorer från gängen, ha reglerade åldersgränser så barn inte kunde få tag på det lika enkelt, och också göra att de som jobbar i den kriminella cannabismarknaden får en chans att ta sig ur den och jobba lagligt.

Som jag sa i det förra inlägget så skulle legaliseringen också slå mot dom genom att ta bort miljardmarknaden som är cannabis. Det skulle leda till att de inte kunde finansiera annan brottslighet lika enkelt, samtidigt som deras personalstyrka skulle minska ordentligt. Detta skulle också göra dom mer desperata och fokusera hårdare på den kriminalitet som är kvar som inte är relaterat till knark, vilket skulle göra att polisen istället kan fokusera alla sina resurser på den kriminaliteten som är kvar, istället för som idag att slösa bort flera tusen polisers arbete på att jaga brukare.

Minskad inkomst till gängen.
Minskad effektivitet hos dom på grund av minskad inkomst.
Hårdare lagföring av den kriminalitet som är kvar när cannabismarknaden tas bort ifrån dom.
Minskad kriminalitet i samhället överlag då vanliga knegare inte längre kriminaliseras för att de röker en gås istället för att dricka vin en fredagskväll.

Det är inte så komplext egentligen.
Citera
2026-04-09, 18:41
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
"We took morphine, diamorphine, cyclizine, codeine, temazepam, nitrazepam, phenobarbitone, sodium amytal, dextropropoxyphene, methadone, nalbuphine, pethidine, pentazocine, buprenorphine, dextromoramide, chlormethiazole. The streets are awash with drugs you can have for unhappiness and pain, and we took them all. Fuck it, we would have injected vitamin C if only they'd made it illegal."
Trainspotting, eller hur?

En sak som knarkkrigare inte heller förstår - det är att vi som knarkar gör det oavsett om det är olagligt eller inte. Lagen har minimal påverkan på det sättet.
Citera
2026-04-09, 18:45
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
För det första så förespråkar jag en legalisering när det gäller cannabis då avkriminalisering tar bort ett problem att man kriminaliserar hundratusentals människor i landet för att dom röker en planta, men det gör inget åt att gängen kontrollerar produktion och försäljning.

En legalisering skulle ta bort båda faktorer från gängen, ha reglerade åldersgränser så barn inte kunde få tag på det lika enkelt, och också göra att de som jobbar i den kriminella cannabismarknaden får en chans att ta sig ur den och jobba lagligt.

Som jag sa i det förra inlägget så skulle legaliseringen också slå mot dom genom att ta bort miljardmarknaden som är cannabis. Det skulle leda till att de inte kunde finansiera annan brottslighet lika enkelt, samtidigt som deras personalstyrka skulle minska ordentligt. Detta skulle också göra dom mer desperata och fokusera hårdare på den kriminalitet som är kvar som inte är relaterat till knark, vilket skulle göra att polisen istället kan fokusera alla sina resurser på den kriminaliteten som är kvar, istället för som idag att slösa bort flera tusen polisers arbete på att jaga brukare.

Hårdare lagföring av den kriminalitet som är kvar när cannabismarknaden tas bort ifrån dom.
Minskad kriminalitet i samhället överlag då vanliga knegare inte längre kriminaliseras för att de röker en gås istället för att dricka vin en fredagskväll.

Det är ju inte så att vi vill legalisera rån, inbrott eller onykterhet i trafiken.

För övrigt så är det här avsnitt av det gamla humorprogrammet på SVT, Folkes Främsta Företrädare ganska relevant i den här debatten.
https://www.youtube.com/watch?v=zFs9w1vyOtc
Citera
2026-04-09, 18:47
Medlem
TureJanzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita

Jag tror inte vi talar om samma sak. Avkriminalisering tror jag kan ha positiva effekter för t ex folkhälsan eftersom staten då hårdare kan reglera bruket, nu är det vilda västern.

Till frågan om kriminaliteten så går mitt budskap fortfarande inte fram. Att kriminaliteten i siffror minskar behöver inte betyda att den upplevda kriminaliteten eller att den kriminalitet som drabbar tredje man minskar. Som jag skrev tidigare drivs inte gängen av viljan att erbjuda narkotika utan man vill bli rik och så vidare. Den viljan kommer inte försvinna för att knark cannabis blir legalt, man kommer hitta andra skumma marknader där man kan göra affärer, och där våldet fortsätter. Vi behöver bygga ett samhälle som är bättre än det kriminella livet, det kommer inte räcka med att legalisera gräs.
Citera
2026-04-09, 18:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Kurt Caz.. Är det din källa? HAHA. Du behöver logga ut och njuta av solen.

Skit i vem han är. Fokusera på innehållet.
Citera
2026-04-09, 20:14
Medlem
Citat:

Lustigt, min anekdot säger det motsatta. Cannabis fungerar ofta som en väg bort från tyngre droger. Det är inte ovanligt att vuxna, som varit skeptiska hela livet, provar och därefter väljer bort alkohol och andra tyngre droger till förmån för örten.
Citera
2026-04-09, 22:37
Medlem
Ograsts avatar
Situationen är som förbudstiden i USA. Just nu består ca 50 % av drogmarknaden i Sverige av cannabis, det skulle kunna vara annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in