Citat:
Ursprungligen postat av
BombaySaphire
Kommer den här extrema träningstrenden bland unga killar från tiktok eller vad?
Era tankar om detta?
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/p1-dokumentar-killarna-pa-gymmet
Citat:
– Tjejerna bryr sig nog inte. De som uppskattar det jag gör, det är killar, säger Teo.
Det där är en klassiker så pass att det är en meme vid det här laget.
Citat:
– Det är en väldigt cool känsla att kunna förändra sig. Men kanske hade jag varit gladare om jag aldrig hade börjat gymma. När jag går in på Tiktok och ser en femtonåring lyfta 200 kilo, då är mitt personliga rekord inte värt någonting. Det mår jag inte bra av, säger Teo.
Psykisk ohälsa helt klart. Träning är inte en tävling för de flesta. Visst kan man sikta på att tävla och bli störst eller starkast, men det är en separat sak och en målmedvetenhet samt inställning på just det. Det han beskriver är ren kroppsdysfori blandat med dåligt självförtroende.
Det är jättebra att folk blir mer aktiva. Sikta på att använda kroppen, det gynnar inte bara dig själv. Dock ska man absolut inte göra sånt här för att det är en trend eller för att man är avis på att ngn kan lyfta x antal kilo.
Mitt tips är egentligen inte gym i sig (för mig är det för monotont). Hitta ngt du faktiskt tycker om och fyll ut med gymmande. En sport eller aktivitet där du behöver bli mer fit för att preseta bättre och ha roligt på köpet. Gör träningen mindre till en möda och mer till skoj så mår man också bra mentalt.
En annan sak är att man också mår bättre mentalt av att träna pga kemikalier i hjärnan, men om underliggande psyket är kasst hjälper de inte så mycket.