2026-04-09, 10:25
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Styrketräningstrenden har exploderat både på gymmen och i sociala medier. I kommentarsfälten skrivs det öppet om bland annat steroider och andra dopningklassade preparat, som medel för att uppnå den perfekta fysiken. Den som inte passar in på kroppsidealet kan bli kritiserad och hånad.

– Killarna är inte så manliga som man kanske tror. De kommenterar varandras utseende och skämtar om att de är kära i varandra, säger Ella, som jobbar på ett gym i Malmö.

– Tjejerna bryr sig nog inte. De som uppskattar det jag gör, det är killar, säger Teo.

Citat:
För Melwin, Teo och Leonidas är varje dag en träningsdag. Men blir man gladare av att vara smal och stark? Går det att bli nöjd med sitt utseende?

På gymmet i Kronborg i Malmö lastar Melwin och Teo vikter på skivstången. De pushar varandra upp mot 130 kilo.

– Det är en väldigt cool känsla att kunna förändra sig. Men kanske hade jag varit gladare om jag aldrig hade börjat gymma. När jag går in på Tiktok och ser en femtonåring lyfta 200 kilo, då är mitt personliga rekord inte värt någonting. Det mår jag inte bra av, säger Teo.

– Målet är att bli nöjd med kroppen, att tycka ”shit, jag ser perfekt ut”. Men det är nästan omöjligt, säger Melwin.

Kommer den här extrema träningstrenden bland unga killar från tiktok eller vad?
Era tankar om detta?

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/p1-dokumentar-killarna-pa-gymmet
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-04-09 kl. 10:27.
Citera
2026-04-09, 10:37
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ja. Tiktok är boven.

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
För att det trendar på Tiktok.

Tyvärr skapar det orealistiska ideal och negativ påverkan på psykisk hälsa p.g.a. redigerade bilder och extrema mål.

(FB) Varför gymmar, styrketränar ungdomar ifrån 13 år till 20 år ?
Citera
2026-04-09, 10:42
Medlem
Dessa prsoner är extrema nollor.
Citera
2026-04-09, 10:43
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ja. Eller sociala medier generellt.

Citat:
Era tankar om detta?
Träning är bra, muskler har en enorm påverkan på ens kropps hälsa och åldrande som de flesta inte ens är medvetna om. Sedan verkar de dessutom ha en rätt nykter syn på träning, "Tjejerna bryr sig nog inte. De som uppskattar det jag gör, det är killar, säger Teo."

Vad skulle alternativet vara, att de spelar TV-spel som vi gjorde? Nä. Låt kidsen koka som jänkarna säger.
Citera
2026-04-09, 10:44
Medlem
Är väl aldrig bra att gå till överdrift och slits inte kroppen med för mycket träning?
Citera
2026-04-09, 10:48
Medlem
maxatdunders avatar
Sociala medier pushar folk, speciellt yngre att ta mer steroider eftersom alla jämför sig med alla. Dessutom så ljuger de som trycker och då tror folk att man kan bli så och börjar jaga det.
Citera
2026-04-09, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Era tankar om detta?

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/p1-dokumentar-killarna-pa-gymmet

Citat:
– Tjejerna bryr sig nog inte. De som uppskattar det jag gör, det är killar, säger Teo.

Det där är en klassiker så pass att det är en meme vid det här laget.

Citat:
– Det är en väldigt cool känsla att kunna förändra sig. Men kanske hade jag varit gladare om jag aldrig hade börjat gymma. När jag går in på Tiktok och ser en femtonåring lyfta 200 kilo, då är mitt personliga rekord inte värt någonting. Det mår jag inte bra av, säger Teo.

Psykisk ohälsa helt klart. Träning är inte en tävling för de flesta. Visst kan man sikta på att tävla och bli störst eller starkast, men det är en separat sak och en målmedvetenhet samt inställning på just det. Det han beskriver är ren kroppsdysfori blandat med dåligt självförtroende.

Det är jättebra att folk blir mer aktiva. Sikta på att använda kroppen, det gynnar inte bara dig själv. Dock ska man absolut inte göra sånt här för att det är en trend eller för att man är avis på att ngn kan lyfta x antal kilo.

Mitt tips är egentligen inte gym i sig (för mig är det för monotont). Hitta ngt du faktiskt tycker om och fyll ut med gymmande. En sport eller aktivitet där du behöver bli mer fit för att preseta bättre och ha roligt på köpet. Gör träningen mindre till en möda och mer till skoj så mår man också bra mentalt.

En annan sak är att man också mår bättre mentalt av att träna pga kemikalier i hjärnan, men om underliggande psyket är kasst hjälper de inte så mycket.
Citera
2026-04-09, 11:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Det där är en klassiker så pass att det är en meme vid det här laget.
Den är så klassisk att det har varit ett stående 'skämt' sedan 80-talet.
Citera
2026-04-09, 11:41
Medlem
Tyris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Dessa prsoner är extrema nollor.

Jag kan känna att man är en liten större nolla om man sitter och blir upprörd i sin källare över att tonårskillar tränar, men vad vet jag.
Citera
2026-04-09, 12:03
Medlem
kalkryggars avatar
Dopa sig är ju aldrig bra, men annars är det bra att de tränar. De bör dock inte träna gym för hårt innan de är 18 år dock.

Men mellan 20 och 30 så är det bra om människan tränar hårt regelbundet med 1-2 månaders vila per år.

Är det här verkligen en ny trend? Tycker det var mer än dubbelt så mycket folk på gymmen för 20 år sen.
Citera
2026-04-09, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyri
Jag kan känna att man är en liten större nolla om man sitter och blir upprörd i sin källare över att tonårskillar tränar, men vad vet jag.
Styrketräningstrenden har exploderat både på gymmen och i sociala medier. I kommentarsfälten skrivs det öppet om bland annat steroider och andra dopningklassade preparat, som medel för att uppnå den perfekta fysiken. Den som inte passar in på kroppsidealet kan bli kritiserad och hånad.
Citera
2026-04-09, 12:52
Medlem
Dalulvens avatar
Det är väl alldeles utmärkt att de tränar. Det ger muskler, god ork, en vackrare kropp, självförtroende, brudar, framgång ... Bara de inte trycker något preparat.

Kanske lättare att komma till skott numera, när man kan få bekräftelse på sociala medier.

Bittergubbar sitter väl och våndas över varför de inte hade det så väl förspänt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in